🌐 پایگاه خبری بوعلی 🌐

بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِیمِ

ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

🌐 پایگاه خبری بوعلی 🌐

نٓۚ وَٱلۡقَلَمِ وَمَا یَسۡطُرُونَ
متولد 1996 در MIS ، خبرنگار و روزنامه نگار
شناسه الکترونیکی ثبت ملی محتوای دیجیتال( کد شامد): 1-1-765329-64-0-1
در جنگ سخت، جسمها به خاک و خون کشیده میشوند و روح ها پرواز میکنند و میروند به بهشت؛ اما در جنگ نرم، اگر خدای نکرده دشمن غلبه بکند، جسمها پروار میشوند و سالم میمانند، و روح‌ ها میروند به قعر جهنم؛ فرقش این است؛ لذا این خیلی خطرناک‌تر است.
نوشتن، یک عمل هنرى است ؛زیادتر نگویید از آنچه که هست، از آنچه که باید و شاید. منصف باشیم؛ عادل باشیم. این‏ها آن وظایف ماست

🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻

💮بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ💮

اَللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْ‌ضِ ۗ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ کُرْ‌سِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضَ ۖ وَلَا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ ﴿٢٥٥﴾
لَا إِکْرَ‌اهَ فِی الدِّینِ ۖ قَد تَّبَیَّنَ الرُّ‌شْدُ مِنَ الْغَیِّ ۚ فَمَن یَکْفُرْ‌ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللَّـهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْ‌وَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّـهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ﴿٢٥٦﴾
اللَّـهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِ‌جُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ‌ ۖ وَالَّذِینَ کَفَرُ‌وا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِ‌جُونَهُم مِّنَ النُّورِ‌ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَـٰئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ‌ ۖ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ ﴿٢٥٧﴾

🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹

بایگانی
نویسندگان
آخرین نظرات
  • ۱۳ مرداد ۰۳، ۰۴:۰۸ - Mohsen Tohidi
    👌🌷
logo-samandehi پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی

۱۳۲ مطلب در خرداد ۱۴۰۳ ثبت شده است

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی به برداشت‌های نادرست مشاور یکی از نامزد‌های ریاست‌جمهوری واکنش نشاد داد.

 

به گزارش پایگاه خبری بوعلی ؛ حجت الاسلام محمد قمی در رابطه با برداشت های نادرست مشاور یکی از نامزد‌های چهاردهمین دوره ریاست جمهوری مطرح کرد: برداشت ارائه‌شده عجیب، سخیف و غلط است. فکر نمی‌کردیم انقدر زود کار از تحریف در روایت توفیقات شهید رئیسی به تحریف کتاب الهی برسد. 

 

متن کامل صحبت‌های حجت‌الاسلام محمدقمی:

 

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

 

به عنوان کوچکترین خادم قرآن می‌خواهم از این خروش و غیرت خادمین، اساتید، مفسرین و دغدغه‌مندان نسبت به حقیقت متعالی قرآن تشکر کنم که شاید بیش از بقیه واقف هستند که تحریف قرآن چه لطمات بزرگی به جامعه می‌زند.

 

شاید باید حمل بر صحت کنیم که جناب آقای دکتر ظریف در این موضوع بر آیات قرآن مُشرف و مسلط نبودند. زیرا این حجم از تحریف در آیاتی که اساساً در فضای نبرد و قتال صادر شده، بسیار تعجب‌برانگیز است!

 

چه بسا از آقای دکتر پزشکیان که ایشان را به دغدغه قرآنی و روایی می‌شناسم، توقع داشتم که نسبت به چنین برداشت عجیب، سخیف و غلطی از قرآن واکنش نشان دهند. من اصلاً از تفسیر قرآن سخن نمی‌گویم، اگر کسی ترجمه‌ی همین آیات را هم بخواند متوجه تحریف می‌شود

 

اگر «ان الشر الدواب عند الله» مطرح است، ولی در ادامه می‌گوید با این موجودات باید جنگید و آنها را بابت بدعهدی، سخت مجازات کرد تا دیگر هوس این‌گونه بدعهدی به ذهن‌شان نرسد. این تعابیر صریح و واضح قرآنی وقتی با انگیزه‌ی سیاسی تحریف شود (که ان‌شاءلله اینطور نبوده باشد) باید منتظر اتفاقات بدی در جامعه باشیم.

 

اگر در توجیه خطا‌های راهبردی گذشته و در دفاع از حرف‌های غلط گذشته که تجربه اثبات کرده است اشتباه بود، دست به تحریف قرآن بزنیم، بسیار جای تلخ‌کامی، دردمندی و گلایه‌مندی دارد.

 

خواهش می‌کنم اهل معنا، فضای این آیات را بیش‌تر برای جامعه تبیین کنند. مضمون این آیات، مضمون به یک دست شمشیر و به یک دست قرآن است. بعد از این آیات استفاده کنیم که اینها «شر الدواب» هستند و چرا بدی آنها را به پای ما می‌نویسید؟! اتفاقاً، چون شما آن‌گونه که دستور قرآن بود عمل نکردید، مستوجب ملامت قرآن هستید. این برداشت مرا به یاد سواستفاده‌ی سپاه شام می‌اندازد که پس از شهادت جناب عمار، وقتی در بین آنها ولوله افتاد که نکند ما -به دلیل قتل جناب عمار- همان بدترین اقوام هستیم، چنین پاسخ دادند که مسئول شهادت او علی (ع) است که او را به میدان فرستاده است. چنین حدی از تحریف را داریم با چشم خود می‌بینیم.

 

جای آن دارد کسانی که نسبت به مضامین هدایت‌بخش قرآن، همیت دارند چنین مواضعی را ملامت کنند. آن‌وقت با وقاحت بیاییم آیاتی که مربوط به دوران رشد و تعالی جامعه دینی است را، برچسب فلاکت بر آن بزنیم؟! بعد آن آیات را در این موضوع به کار ببریم؟ قرآن، صامت نیست. قرآن، ناطق است. قرآن ناطق که امام معصوم (ع) است این آیات را تفسیر کرده است. برخی آیات قرآن، برخی آیات دیگر را تبیین کرده است. ما حتی از تفسیر سخن نمی‌گوییم. ترجمه‌ی روان این آیات را مترجمان پیش روی ما گذاشتند. آیا این آیات را تا پایان نخواندید و اینطور برداشت می‌کنید؟!

 

از پزشکیان که اهل توجه به نظرات کارشناسان هستند خواهش می‌کنم در این موضوع نیز به نظرات مفسرینِ خبره توجه کنند؛ و اگر این نظرات را خوانده‌اید که علی الاسلام السلام. اگر با تبلیغات، با افکار عمومی بازی می‌کنید که ذهنیت جامعه را تغییر دهید، سیاسیون پاسخ شما را خواهند داد. ولی تحریف کتاب آیات الهی، قابل اغماض نیست. از این خروش و غیرت معلمان و مفسران قرآن تشکر می‌کنم. سخنان بسیاری در این آیات است که ان‌شاءلله اهل معنا و اهل دقت، آن‌را به تفصیل تبیین کنند و بنده را از این‌که به تفصیل وارد این مباحث محتوایی شوم، معاف بفرمایند.

 

از لحن و کام تلخ خود عذرخواهی می‌کنم. شهادت حضرت آیت‌الله رئیسی حال همه‌ی مردم را قدری دگرگون کرد. از همان روز شهادت، این به ذهنم رسید که بی‌اخلاقی در روایت آن‌چه گذشت، چشم‌گیر خواهد بود و برای تبیین حق و حقیقت و خدمت و مقاومت و مکتب حیات‌بخش حضرت امام (ره) توسط این خادم ملت و شهید جمهور، همه وظیفه داریم، ولی گمان نمی‌کردم کار به تحریف قرآن بکشد.

 

ان‌شاءلله خداوند عالم همه‌ی ما را در فهم حق و مسیری که قرآن برای قیام و جهاد در برابر باطل و استمرار مقاومت در مسیر حق و حرکت به سمت قله ثابت قدم قرار دهد.

 

با افتخار کوچک‌ترین خادم همه‌ی خادمان و مفسران و اساتید قرآن هستم.

 

این چند جمله در جهت تشکر از شما بزرگواران عرضه شد.

 

والسلام‌علیکم‌ورحمه‌‍الله‌برکاته

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

سرپرست وزارت خارجه ایران تصریح کرد که افزایش تهدیدات رژیم صهیونیستی منجر به فرورفتن بیشتر آن در باتلاق جنایاتش خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بوعلی ؛ سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران علی باقری امروز پنجشنبه در گفت و گو با الجزیره تصریح کرد که صهیونیست‌ها باید بدانند که جنایات آنها دستاوردی برایشان به همراه نخواهد داشت، بلکه منجر به فعال شدن انرژی‌های جدید علیه آنها می‌شود.

 

وی تاکید کرد که افزایش تهدیدات رژیم صهیونیستی به فرو رفتن بیشتر آن در باتلاق جنایاتش منجر خواهد شد.

 

باقری ادامه داد که واشنگتن اگر در خصوص برقراری آتش بس در غزه صادق است، نباید از طرفی حمایت کند که جنگ را آغاز کرده است. راه حل در غزه در شناخت واقعیت و حقیقت وضعیت نوار غزه است.

 

سرپرست وزارت خارجه ایران تاکید کرد که جایی برای جنایت، اشغال و تجاوز در غزه، فلسطین و منطقه نیست. اعتقاد به اینکه در سایه تداوم اشغالگری و تجاوزات اسرائیل، منطقه از صلح و ثبات برخوردار خواهد شد، سراب است.

 

باقری عصر روز چهارشنبه (دیروز) نخستین سفرش به قطر پس از تصدی این سمت را آغاز کرد. هدف از این سفر رایزنی و تبادل‌نظر با مقامات قطری درباره بسیج ظرفیت‌های جهان اسلام برای پایان بخشیدن به جنایات و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و کمک‌رسانی سریع به ساکنان غزه است.

 

وی هفته پیش نیز سفری دو روزه به عراق و منطقه کردستان داشت و در دو هفته گذشته به لبنان، سوریه، ترکیه و روسیه نیز سفر کرد.

Correspondent: Ali Bagheri Kakash
Correspondent: Ali Bagheri Kakash
Correspondent: Ali Bagheri Kakash
Correspondent: Ali Bagheri Kakash

 

 

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

 

 

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

رئیس قوه قضاییه گفت: دستگاه‌های حفاظتی و اطلاعاتی ما باید پیوسته نسبت به نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان و شیوه‌های ورود و رخنه آنها آگاهی و اشراف داشته باشند.

 

به گزارش پایگاه خبری بوعلی ؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، طی سخنانی در چهاردهمین جشنواره مالک اشتر سازمان حفاظت اطلاعات سپاه، با بیان اینکه طی ۴۵ سال اخیر، نیرو‌های مسلح به خصوص سپاه در تراز نظام جمهوری اسلامی عمل و رشد کرده‌اند اظهار کرد: از رسالت‌های اصلی سپاه حفظ نظام و دستاورد‌های ارزشمند آن است؛ بنابراین سپاه نهادی بسیار مهم و اثرگذار می‌باشد؛ با اشراف به همین اصل مهم است که می‌توان به اهمیت سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پی برد؛ این سازمان از جایگاه رفیعی برخوردار است چرا که مسئولیت حفاظت و صیانت از فرد فرد نیرو‌های سپاه و اماکن و اطلاعات و دیگر شئون آن را عهده‌دار است.

 

رئیس دستگاه قضا در ادامه ضمن تبیین و تشریح مسئولیت‌های دستگاه‌های حفاظتی و اطلاعاتی گفت: دستگاه‌های حفاظتی و اطلاعاتی ما با رویکرد پیشگیرانه و طبیبانه باید بشیر و نذیر باشند و از قدرت رصد و دیده‌بانی قوی برخوردار باشند. دستگاه‌های حفاظتی و اطلاعاتی ما باید پیوسته نسبت به نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان و شیوه‌های ورود و رخنه آنها آگاهی و اشراف داشته باشند و متوجه باشند که چگونه و از چه راه‌هایی از تضعیفِ جایگاه و انفعال نیرو‌ها پیشگیری به عمل آورند.

 

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: دستگاه‌های حفاظتی و اطلاعاتی ما علی‌رغم دستیابی به موفقیت‌های چشمگیر، به هیچ عنوان نباید به خود و ابزار‌ها و تجربیات و توفیقاتشان مغرور شوند و چنانچه مغرور شدیم و غفلت کردیم همین نقطه آغاز نفوذ شیطان و شیطان صفتان است.

 

رئیس عدلیه تصریح کرد: خدمت کردن زیر پرچم ولایت فقیه به اسلام و نظام و مردم، نعمت بسیار بزرگی است و ما برای شکرگزاری این نعمت بزرگ باید پیوسته بر تقوا و وحدت و اطاعت خود از، ولی امر و همچنین مجاهدت‌های خود بی‌افزاییم. باید نهایت توجه و اهتمام را داشته باشیم تا مبادا خدای‌ناکرده ذخارف دنیوی به جهاد و اخلاص ما لطمه‌ای وارد آورند.

 

قاضی‌القضات در ادامه ضمن تبیین و تشریح وجوه مختلف کار حفاظتی و اطلاعاتی و برخی از اموری که ممکن است در این عرصه در تزاحم با یکدیگر قرار گیرند و یا به دو مقوله «اهم» و «مهم» تقسیم شوند، گفت: در حالت عادی، داشتن حُسن‌ظن به هم‌نوع و هم‌کیش و همکار یک ارزش تلقی می‌شود، اما وقتی شما در جایگاه حفاظتی و اطلاعاتی قرار می‌گیرید چنانچه مرتکب کوچک‌ترین غفلتی شوید خدای‌ناکرده آسیب‌ها و آفت‌هایی عارض می‌شود؛ حال موضوع اساسی و مهم آن است که در چنین شرایطی ما چگونه عمل کنیم که نه حُسن‌ظن ما مخدوش شود و نه مرتکب غفلت شویم؟ در اینجا نیاز به اِعمال مبانی و موازین روشن و شفاف است.

 

 در مرتبه عادی باید نسبت به همه افراد حسن ظن داشته باشیم‌

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: همه می‌دانیم و آگاه هستیم که تجسس در احوالات و حریم شخصی افراد بعضاً حرمت شرعی دارد؛ با این حال گاهی انسان در جایگاهی است که به منظور صیانت از خودِ فرد و کل مجموعه، باید به وظیفه‌اش عمل کند و در مراحل مختلفِ پیش‌بینی و پیشگیری و خنثی‌سازی، به تجسس بپردازد؛ در چنین حالتی، وضعیت خطیری پیش می‌آید؛ در اصل ۲۵ قانون اساسی قید شده که هر گونه تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون؛ بنابراین با حکم قانون و در راستای انجام وظیفه و جلوگیری از رخنه و نفوذ دشمن و پیشگیری از آلوده شدن فرد و مجموعه می‌توان تجسس کرد؛ اما در این عرصه نیز نباید انتظار داشت که همه موانع از پیش‌روی شخص و دستگاهِ تجسس‌کننده برداشته شود. اینجا نیاز به سازوکاری استوار و منسجم است که هم وظیفه و مسئولیت پیشگیری از آلوده شدن فرد و مجموعه انجام گیرد و هم در راستای تجسس، از دایره شرع و قانون تخطی نشود.

 

توضیحات رئیس قوه قضاییه درباره لزوم به‌روزرسانی قوانین 

 

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: قطعاً دستگاه‌های حفاظتی و اطلاعاتی ما برای صیانت از نیرو‌ها و مجموعه‌های خود، نیازمند اِعمال روش‌های نوین و بکارگیری ابزار‌ها فناورانه و روزآمد می‌باشند؛ در این عرصه باید متناسب با اقتضائات روز و تحولات و تطوّرات ناظر بر شگرد‌های دشمنان پیش رفت. حتی در وجه قانونی قضیه نیز نمی‌توانیم با اتکاء به مقررات و دستورالعمل‌های ۱۰ ساله پیش در این عرصه عمل کنیم و بعضاً نیازمند اصلاح و وضع قوانین و مقررات و دستورالعمل‌ها هستیم. 

 

 یکی از وظایف شما پیشگیری از هر نوع خطری است که ممکن است برای فرد یا نهاد مجموعه شما پیش بیاید

 

رئیس دستگاه قضا گفت: قطعاً در کار حفاظتی و اطلاعاتی نمی‌توانیم بدون ضوابطِ روزآمد عمل کنیم؛ فرض کنید فرد یا دستگاهی در راستای انجام وظیفه صیانتی خود، می‌خواهد وارد سیستم و سامانه نرم‌افزاری عنصرِ هدف شود؛ در اینجا قطعاً نمی‌توان حکم کرد که آن فرد یا دستگاه مسئول، بدون ضوابط و بدون اخذ مجوز‌های لازم، وارد سیستم و سامانه‌ی مورد اشاره شود؛ از سویی دیگر بعضاً هرگونه تأخیر و تعللی در این قبیل امور، موجبات وقوع آسیب و آفت و رخنه و نفوذ می‌شود؛ در اینجا نیز نیازمند سازوکار واحد و منسجمی برای عمل در میدان هستیم.

 

رئیس عدلیه اظهار داشت: قوه قضاییه و دستگاه‌های حفاظتی و اطلاعاتی باید تعاملات و همگرایی‌های خود را افزایش دهند؛ قاضی ما باید نسبت به حساسیت بالای کار شما نیرو‌ها و دستگاه‌های حفاظتی و اطلاعاتی اشراف کامل داشته باشد؛ قاضی ما باید وجوه مختلف امور حفاظتی و اطلاعاتی را بشناسد تا در موعد صدور دستور و حکم برای شما نیرو‌ها و دستگاه‌های فعال در این عرصه، بتواند عالمانه و حکیمانه تصمیم بگیرد؛ در اینجا نیاز است شما وارد عمل شوید و اهمیت حوزه کاری خود را تبیین کنید و حتی در صورت نیاز، آموزش ارائه کنید؛ در سوی مقابل نیز همین قاعده حاکم است؛ یعنی شما نیرو‌های میدانی حفاظتی و اطلاعاتی باید به قوانین و مقررات این حوزه آشنایی کامل داشته باشید تا خدای‌ناکرده در میدان عمل، مرتکب اقدامی مغایر با شرع و قانون نشوید؛ در اینجا نیز ما آمادگی افزودن بر دامنه تعاملات و ارائه آموزش‌های لازم را داریم.

 

قاضی‌القضات در پایان با اشاره به مقوله‌ی امنیتِ مردم پایه و مردم محور خاطرنشان کرد: شما نیرو‌ها و دستگاه‌های حفاظتی و اطلاعاتی مورد وثوق و اعتماد مردم هستید و مردم بر اساس آموزش‌های عمومی‌ای که دریافت کرده‌اند کوچکترین موضوعات مبهم و مشکوک را نیز به اطلاع شما می‌رسانند؛ این امر، بسیار ارزنده است، لذا باید هر چه بیشتر تقویت شود؛ یعنی باید هر چه بیشتر اعتماد مردم به شما افزایش یابد و از سویی دیگر بر دامنه آگاهی‌های آنها نیز درخصوص چگونگی انتقال موارد و موضوعات به شما افزوده شود. 

 

 پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، سردار «خادمی» رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه با اشاره به تلاش‌های بی‌وقفه و شبانه‌روزی نیرو‌های این سازمان، اظهار کرد: «صیانت» و «پیشگیری» به عنوان دو هدف اصلی انجام امور در سازمان حفاظت اطلاعات سپاه تعریف شده است.

 

سردار خادمی همچنین گفت: حرکت ما در سازمان حفاظت اطلاعات سپاه بر اساس سه راهبرد «تعامل»، «عدم مماشات» و «ارائه گزارش‌های صحیح و متقن» است.

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

 

 

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

بر اساس گزارش بانک مرکزی،‌ عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور در سال 1402 «با احتساب نفت» و «بدون احتساب نفت» به قیمت‌های ثابت سال 1395 به ترتیب به 15838.4و 14378.9 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سال قبل از آن به ترتیب با افزایش 4.5 و 3.6 درصدی همراه شد.

به گزارش پایگاه خبری بوعلی ؛ بر اساس گزارش جدید بانک مرکزی،‌ عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور در سال 1402 "با احتساب نفت" و "بدون احتساب نفت" به قیمت های ثابت سال 1395 به ترتیب به 15838.4و 14378.9 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سال قبل از آن به ترتیب با افزایش 4.5 و 3.6 درصدی همراه بوده است. تحقق رشد اقتصادی 4.5 درصدی در سال 1402 در امتداد رشد اقتصادی 4.0 درصدی سال 1401 حکایت از تداوم روند رو به بهبود فعالیت های اقتصادی در کشور دارد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، بر اساس محاسبات مقدماتی اداره حساب های اقتصادی این بانک، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (به قیمت های ثابت سال 1395) در سه ماهه چهارم سال 1402 به رقم 3758.1 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سه ماهه چهارم سال 1401، رشد 4.5 درصدی را نشان می دهد. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت طی دوره مذکور معادل 3.9 درصد بوده است.

بررسی وضعیت سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی (به قیمت های ثابت سال 1395) مبین آن است که در سه ماهه چهارم سال 1402 "تشکیل سرمایه ثابت ناخالص" از رشد 14.2 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن برخوردار شده است؛ به طوری که در دوره مزبور، رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دو زیربخش اصلی "ماشین آلات" و "ساختمان" به ترتیب معادل 11.3 و 17.1 درصد بوده است. 

در مجموع عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور در سال 1402 "با احتساب نفت" و "بدون احتساب نفت" به قیمت های ثابت سال 1395 به ترتیب به 15838.4و 14378.9 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سال قبل از آن به ترتیب با افزایش 4.5 و 3.6 درصدی همراه بوده است.

تحقق رشد اقتصادی 4.5 درصدی در سال 1402 در امتداد رشد اقتصادی 4.0 درصدی سال 1401 حکایت از تداوم روند رو به بهبود فعالیت های اقتصادی در کشور دارد.

مولفه های رشد اقتصادی در سه ماهه چهارم سال 1402

بررسی عملکرد رشد اقتصادی بر حسب گروه فعالیت های اقتصادی (به قیمت های ثابت سال 1395) نشان می دهد، رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه چهارم سال 1402 حاصل تحقق رشد مثبت ارزش افزوده در تمامی گروه های اصلی بوده است. لازم به توضیح است در دوره مزبور، رشد محقق شده گروه های "نفت و گاز"، "صنایع و معادن"، "خدمات" و "کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری" نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن به ترتیب معادل 10.2، 6.6، 2.8 و 0.1 درصد است. 

بررسی تولید ناخالص داخلی برحسب اقلام هزینه نهایی (به قیمت های ثابت سال 1395) در سه ماهه چهارم سال 1402 نشان می دهد، "هزینه های مصرف نهایی بخش خصوصی"، "هزینه های مصرف نهایی بخش دولتی" و "تشکیل سرمایه ثابت ناخالص" به ترتیب از نرخ های رشد 3.7، 1.8 و 14.2 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن برخوردار بوده اند. 

در این دوره رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به تفکیک "ماشین آلات" و "ساختمان" به ترتیب معادل 11.3 و 17.1 درصد بوده است.

مولفه های رشد اقتصادی در سال 1402

بررسی عملکرد رشد اقتصادی بر حسب گروه فعالیت های اقتصادی در سال 1402 نشان می دهد، رشد ارزش افزوده گروه های "خدمات"، "نفت و گاز"، "صنایع و معادن"و "کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری" نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن به ترتیب معادل 3.8، 14.7، 4.5 و 0.2 درصد بود که به ترتیب از سهمی معادل 2.2، 1.2، 1.1، و 0.0 واحد درصد در رشد اقتصادی سال 1402 برخوردار شده اند.

در سال مورد گزارش، ارزش افزوده بخش "صنعت" به قیمت های ثابت سال 1395 از افزایش 4.4 درصدی نسبت به سال 1401 برخوردار بود؛ به طور مشخص در این بخش، شاخص تولید کارگاه های بزرگ صنعتی 100 نفر کارکن و بیشتر ‏- با اختصاص سهم حدود 70 درصد از ارزش افزوده بخش صنعت‏- نسبت به سال 1401، رشدی معادل 3.8 درصد را تجربه کرد.

بررسی عملکرد رشد شاخص مزبور به تفکیک رشته فعالیت های صنعتی (بر حسب کدهای ISIC دو رقمی) نشان می دهد که در سال 1402 از مجموع 24 گروه اصلی، 19 گروه (با ضریب اهمیت 66.8 در‏صدی از شاخص کل) از رشد مثبت تولید برخوردار بوده اند؛ از جمله این صنایع که بیشترین سهم را در رشد محقق شده این دوره داشته اند می توان به "صنایع تولید فلزات اساسی"، "صنایع تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر" و "صـنایع تولید محصولات کانی غیرفلزی" اشاره کرد. 

بررسی تولید ناخالص داخلی برحسب اقلام هزینه نهایی در سال 1402 نشان می دهد، "هزینه های مصرف نهایی بخش خصوصی" و "تشکیل سرمایه ثابت ناخالص" به قیمت های ثابت سال 1395 به ترتیب از رشد 4.1 و 7.2 درصدی نسبت به سال قبل از آن برخوردار گردیده اند که رشد محقق شده "تشکیل سرمایه ثابت ناخالص" در سال مزبور عمدتاً متاثر از رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دو زیربخش "ماشین آلات" و "ساختمان" به ترتیب معادل 7.9 و 7.1 درصد بوده است. همچنین لازم به اشاره می باشد که "هزینه های مصرف نهایی بخش دولتی" در سال 1402 نسبت به سال قبل از آن، کاهش 1.7 درصدی را تجربه کرده است.

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

دروازه تیم فوتبال پرسپولیس قراردادش را با این تیم فسخ کرد.

به گزارش پایگاه خبری بوعلی ؛ علیرضا بیرانوند دروازه بان تیم فوتبال پرسپولیس که باتوجه به عدم پرداخت مطالباتش اجازه فسخ قرارداد با پرسپولیس را داشت، سرانجام این اقدام را انجام داد.

 

این اقدام در حالی رسانه‌ای شده که علیرضا بیرانوند مطالبات خود را از پرسپولیس داشت و در صورتی که تا ده روز بعد از پایان لیگ تسویه نمی‌شد، میتوانست از این جدا شود و سرانجام این اتفاق رخ داد.

 

جالب اینکه بیرانوند برای فصل جاری تحت قرارداد پرسپولیس بود و حالا با این اقدام سرخپوشان برای حفظ او باید قرارداد تازه را با مرد شماره یک امضا کنند.

 

بیرانوند روز گذشته با انتشار یک استوری اعلام کرده بود که به دلیل اقدام رضا درویش در درج پاداش‌ها به جای اصل قرارداد، دلگیر است و احتمال دارد کاری را که دوست ندارد، انجام دهد. این استوری تهدید واضح به فسخ قرارداد بود که سرانجام عملی شد.

 

 فسخ قرارداد بیرانوند روز گذشته در سازمان لیگ ثبت شده و او از امروز دیگر تحت قرارداد و بازیکن تیم پرسپولیس نیست و می‌تواند به تیم دیگری برود.

 

در روز‌های گذشته شایعاتی پیرامون پیشنهادات چند میلیاردی به علیرضا بیرانوند وجود داشته، اما هنوز مشخص نیست که او تصمیم قطعی برای جدایی از پرسپولیس را گرفته یا خیر.

 

نکته جالب اینکه بیرانوند بعد از بازی ازبکستان تاکید کرده بود که از پرسپولیس جدا نخواهد شد و در این شرایط باشگاه را تحت فشار قرار نخواهد داد، اما اقدام جنجالی مدیرعامل سرخپوشان، زمینه یک جدایی جنجالی دیگر را فراهم کرد.

 

بیرانوند فصل گذشته نیز به همین شکل و به صورت یک طرفه قراردادش را فسخ کرد و بعد از ۷۲ ساعت دوباره با پرسپولیس بست.

Correspondent: Ali Bagheri Kakash
Correspondent: Ali Bagheri Kakash

 

 

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

 

 

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

بر اساس علام استانداری خوزستان به علت هشدار اداره کل هواشناسی مبنی بر افزایش دما ادارات خوزستان فردا تعطیل شدند.

با توجه به پیش بینی افزایش دمای هوا فعالیت ادارات خوزستان در روز چهارشنبه ۳۰ خردادماه به صورت دورکاری اعلام شد.

امتحانات پایان سال مدارس و دانشگاه ها بدون تغییر برگزار خواهد شد.

بانکها، مراکز درمانی، خدمات‌رسانی، عملیاتی، امدادی، آتش‌نشانی و نوبت کاری از این بخشنامه مستثنی هستند و طبق روال عادی ارائه خدمات می‌دهند.

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان گفت: نظم و امنیت کامل در محل هر سه هزار و ۴۴۰ صندوق اخذ رأی استان پیش بینی شده است.

به گزارش پایگاه خبری بوعلی ؛ ولی الله حیاتی معاون امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان امروز در نشست ستاد انتخابات خوزستان اظهار کرد: تامین زیرساخت‌های لازم برای برگزاری انتخابات پرشور و نظم و امنیت کامل در محل هر سه هزار و ۴۴۰ صندوق اخذ رأی پیش بینی شده است.

وی افزود: همچنین ایام تبلیغات نامزد‌های انتخاباتی انتظار می‌رود فرمانداران با روسای ستادها، جلسات هماهنگی را برگزار کنند تا فضای انتخاباتی شهر‌ها به صورت رقابت سالمی باشد.

معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان گفت: پیش از ایام اربعین نیز ضروری است که فرمانداران مبادی ورودی استان و محل استقرار مواکب را مشخص کرده و در محور آبادان به ماهشهر و سایر محور‌های پر تردد زائران نیز خدمات رفاهی، بهداشتی و درمانی برای زائران تدارک دیده شود.

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

به گزارش پایگاه خبری بوعلی ؛ اولین مناظره سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع (اقتصاد؛ مهار تورم و رشد تولید) در رسانه ملی دقایقی قبل آغاز شد.

جلیلی در بخش اول گفت: این مجموعه سوالاتی که مطرح شد در نظر من دو ایراد بهش وارد است؛ ایراد اولی که وارد است این است که اگر چیزی می‌شود قانون و فصل الخطاب و باید انجام بشود در چنین مقطعی و در چنین سطحی نباید درش تردید ایجاد بشود؛ یعنی ما اگر صحبت میکنیم از رشد ۸ درصد رشد ، ۸ درصد امروز یک ضرورت است علاوه بر اینکه در قانون هم آمده و امروز باید مردم انتخاب کنند که این ضرورت را کدام عزیز می‌تواند به بهترین شکل انجام دهد.

وی ادامه داد: نکته دومی این است که معمولاً در برنامه‌ها برای اینکه یک رشد محقق بشود شما می‌بینید عوامل مختلفی وجود دارد؛ این نیست که فقط سرمایه ببینید.

جلیلی ادامه داد: اینکه ما فقط رشد را منوط به سرمایه کنیم این نگاه حتماً ناقص است. چرا که رشد عوامل مختلفی دارد هم سرمایه است_ بله سرمایه باید باشد و من راجعش توضیح خواهم داد_ اما مهمتر از آن مدیریت این سرمایه است استفاده از نیروی انسانی است که امروز خوشبختانه یکی از فرصت‌های ماست که ما به خوبی داریم و همینطور فناوری‌هایی مهمی که می‌تواند رشد بدهد که بعضی وقت‌ها یک فناوری وجودش اندازه بسیاری از سرمایه‌ها می‌تواند این رشد را شتاب و جهش بدهد.

وی مطرح کرد: اما یک نکته مهمی که وجود دارد اگر ما می‌گوییم قرار است رشد ۸ درصد داشته باشیم و این برنامه ماست در برنامه هفتم اتفاقا در اینجا حدود ۴۷ برنامه را از دولت خواسته که تهیه کند برای اینکه از روزی که برنامه شروع می‌شود شما باید برنامه‌اش را سریع بنویسید.

وی افزود: اگر ما هنوز در اصلش تردید داشته باشیم آن موقع رشد محقق نمی‌شود؛ اگر بعضیا حالا ما هنوز مطالعه نکرده باشیم هنوز باید بگوییم می‌خواهیم بررسی کنیم این حتماً کار ما را عقب می‌اندازد

وی مطرح کرد: امروز این رشد محقق می‌شود به شرط اینکه شما از فردای انتخابات کار را شروع کنید؛ برنامه را جدی بگیرید امروز مورد وفاق ملی است؛ اما یک شرط دارد و آن این است که شما بدانید اگر می‌خواهید چنین رشد حاصل بشود باید فرصت‌های کشور را بشناسید.

وی ادامه داد: اینکه ما عرض کردیم شعارمان یک جهان فرصت، واقعی است؛شما باید فرصت‌ها را بشناسید. امروز کشور ما فرصت‌های بسیار ارزشمندی دارد که اتفاقاً لازمه آن یک جهان فرصت یک ایران جهش است.

وی گفت: می‌تواند رشد ۸ درصد را در چهار سال آینده و در برنامه ۵ ساله دنبال کند و این محقق شود؛ اما لازمش این است که فکر نکنید با چندتا حرف جذب سرمایه این انجام می‌شود این یک اشتباه است؛ این مدیریت می‌خواهد.

وی ادامه داد: مهمتر از همه چیز مشارکت دادن آحاد جامعه است؛ یعنی اگر شما می‌گویید جهش کشور با یک جهان فرصت لازمش این است که دولت نقش آفرین باشد و بتواند برای هر یک از آحاد جمعیت کشور که استعدادی دارد که استعدادی دارد و می‌خواهد نقشی ایفا کند بستر این نقش را فراهم کنیم.

جلیلی عنوان کرد: ناظر به پرسش‌هایی که شد چند نکته را عرض کنم؛ شما باید اولویت داشته باشید؛ همین نکاتی که دوستان هم عرض کردند. یعنی ما اگر می‌گوییم باید صادرات و ارزآوری داشته باشیم این باید تبدیل بشود به ماموریت برای تک تک دستگاه‌ها.

وی ادامه داد: آن موقع این نیست که فقط ۴ تا پروژه تعریف بشود و بگوییم این ارزآوری شد؛ مثلاً ما این ظرفیت بزرگ دانشگاه‌ها را داریم اساتید و دانش جویان و دانش آموختان، ما چه ماموریتی برای این‌ها تعریف کردیم برای اجرای همین برنامه ۵ ساله، برای ارزآوری، برای ایجاد شغل، این یک ظرفیت بزرگ است.

وی ادامه داد: ما امروز با فناوری که ازش برخوردار هستیم می ‌توانیم موفقیت‌های بزرگ را انجام دهیم؛ همین موفقیت‌ها بود که همان کسی که می‌گفت راهبرد فشار حداکثری، آمد گفت شکست فاحش خورد، چرا شکست فاحش خورد؟

وی مطرح کرد: با برنامه‌ریزی و با نگاهی که شهید عزیزمان شهید رئیسی داشتند و دنبال کردند همین کسانی که می‌گفتند جذب سرمایه‌گذاری نمی‌شود امضا بشود، اما شما دیدید آمدند با شما توافقات طولانی مدت بستند و رسماً اعلام همکاری با شما می‌کنند.

جلیلی اظهار داشت: بنده می‌خواهم بگویم اگر ما نگاهمان به برخی نه حتی ضعف‌های عینی بعضی از ظرف‌ها القایی باشد و فرصت‌هایمان را نبینیم حتماً این موفقیت‌ها به دست نمی‌آید؛ بعضی از کارها را شما باید انجام بدهید یعنی برای جذب سرمایه‌گذاری شما باید حتماً آن بسته مجوزها را قبلاً آماده کرده باشید و پرتکلش را انجام داده باشید که اگر کسی می‌خواهد سرمایه‌گذاری چه داخلی و چه خارجی انجام دهد، دوباره در درون این ساختاری اداری شما گیر نکند.

وی افزود: اگر شما یک ساز و کار دقیق و درست نداشته باشید آن موقع صادر و وارد کننده شما در این مسیر دچار مشکل می‌شود

دولت مقتدر و مشرف به مسائل باید بداند آنچه که دارد می‌گذرد چیست

جلیلی ادامه داد: ما برای همین موضوع شاید ده‌ها ساعت جلسه گذاشتیم وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که یک ایرادی در فرایند تخصیص و تامین ارز وجود دارد که اگر شما این ایراد را برطرف کنید_ امروز به عنوان مثال ما یک چیزی حدود ۱۳.۶ میلیارد دلار واردات محصولات اساسی کشور را داریم_ ما با بررسی‌هایی که کردیم اگر این فرایند اصلاح شود این می‌تواند به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

وی افزود: برخی از این موضوعات است که دست خود ما است؛ باید بدانید و اولویت‌هایت مشخص باشد.

وی عنوان کرد: باید رئیس جمهور بداند چه مشکلی وجود دارد اما از طرفی نیز باید بداند چه فرصت‌هایی وجود دارد که در رفع آن نقص‌ها این فرصت‌ها بتواند کار انجام دهد.

وی در بخش دوم بیان کرد: مهم این است که چه انتخاب و چه رویکردی قرار است کشور را اداره کند؛ بردارمان جناب آقای پورمحمدی سوال کردند چرا برنامه ششم قبل اجرا نشد؛ خودشان در دولت اول اون برنامه حضور داشتند. برای اینکه آن دولت اعتقادی به برنامه نداشت.

جلیلی گفت: اولین بار بود که دولت گفت من برنامه نمی‌نویسم؛ مجلس برنامه را نوشت؛ خب این یک انتخاب است. در دولتی بود که بیان می‌کرد که بله من اگر می‌خواهم فلان کار بشود_ نامه‌ای نوشت به مجمع، این جالبه، بهمن ۹۷ نوشت که اگر فلان توافق مثلاً امضا نشود ما حقوق اسفند ۹۷ را نمی‌توانیم بدهیم، هنوزم امضا نشده و اکنون در سال ۱۴۰۳ هستیم.

وی ادامه داد: یعنی می‌خواهم بگویم اینکه سوال می‌کنیم چرا نشد اتفاقاً اینجا مردم ما چون محل انتخاب است می‌تواند خیلی خوب انتخاب کنند؛ این یک رویکرد است.

وی افزود: یک رویکرد نیز همین رویکرد شهید رئیسی عزیز بود که آمد کارها را پیش برد و خیلی از چیزهایی که آنها می‌گفتند نمی‌شود را انجام داد.

جلیلی اظهار داشت: این سوالی که کارشناسان محترم کردند سوالی است که به نظر بنده فرع بر یک موضوع اصلی‌تر است. اینکه بخش خصوصی یا بخش دولتی.

 

وی گفت: ما نیازی که داریم یک دولت فهیم و کارآمد است که مسلط باشد به کار. اگر این شناخت نباشد، چه بخش دولتی باشد، چه بخش خصوصی باشد، چه خصولتی سوع استفاده خودش را می‌کند؛ افرادی بیایند در آنجا و نتوانند وناکارآمدی‌های خودشان را بروز بدهند. بنده دقیقاً بحثم این است.

وی ادامه داد: باز بنده یک مثالی بزنم؛ یک وقت است شما با هوشیاری کار می‌کنید و میدانید چیست، اگر واگذار می‌کنید این واگذاری بر اساس چیست؟ برای افزایش بهره‌وری است. نه فقط یک در آمد اندکی به دست بیاید و بعد خودت راحت شوی.

وی یادآور شد: بنده چند ماه پیش رفته بودم دورود لرستان؛ یک کارخانه آنجاست ۱۲۰۰ کارگر داشته. این ۱۲۰۰ نفر در یک فرایند واگذاری به گونه‌ای واگذار شده بود که چون طرف مقابل و افرادی که بودند اهلیت نداشتند نتیجه‌اش این بود که فقط چهار نگهبان در آنجا بود؛ دولت وقت دهه اواخر ۹۰ این کار کرده بود.

جلیلی افزود: چند وقت پیش ما در آذراب رفته بودیم؛ می‌گفتند اینجایی که ۳۰۰۰ تن تولیدش بود با یک واگذاری که انجام شد رسید به ۷۰ تن.؛ هپکو می‌گفت اینجایی که ۱۸۰۰ ماشین ساختمانی تولید می‌کرد با یک واگذاری غلط رسید به صفر، چهار پنج دانه. این حاصل چیست؟ وقتی یک دولتی باشد نداند چه کار می‌کند و نفهمد این روندی که دارد انجام می‌دهد نتیجه‌اش چه می‌شود، اینجاست که این انتخاب اهمیت پیدا می‌کند و باید بدانید که کسی را انتخاب کنید که می‌داند از فرصت‌های کشور چگونه باید استفاده کند.

وی در ادامه گفت: اگر فقط یک کسی آمد با رانت و یا با رابطه و یا حتی با سرمایه آمد، سرمایه‌گذاری کرده و یک چیزی را تحویل گرفته و اهلیت لازم را نداشته این حتماً نتیجه به دست نمی‌آید.

وی گفت: دولت مقتدر و مشرف به مسائل باید بداند آنچه که دارد می‌گذرد چیست؛ اگر بانک خصوصی بیاد خلق سرمایه کند و بعد تورم کشور را بالا ببرد حتماً باید اینجا یک بررسی جدی بشود.

جلیلی اظهار داشت: بنده فکر می‌کنم مردم عزیزمان اکنون در یک انتخاب هستند که دو نگاه وجود دارد. یک نگاه حداقلی روزمره است که برخی موضوعات را بگوید خب این چرا حل نشده، چگونه حل میشود و اینها. یکی نیز این است که بگوید نه، این فرصت‌ها وجود دارد و می‌شود جهش کرد.

به مردم عزیزمان چند مثال بگویم. آقای دکتر یک نکته خوبی را فرمودند، فرمودند پس چرا انجام نشده است؟

وی عنوان کرد: بنده عرضم این است، آیا این فرصت‌ها را ما برای آن برنامه‌ریزی کردیم و نشد، اصلاً نگاه ما چه بود؟ چند مثال بزنم_ خیلی از جوانان ما در دانشگاه‌ها در حال مهاجرت هستند؛ 

سوال بنده این است که ما نگاهمان به دانشگاه چه بود؟

جلیلی مطرح کرد: یک وقت این که می‌گوییم دانشگاه ما این است که یک کلاس درسی باشد تدریسی بشود و یک عده فارغ التحصیل شوند این یک نوع نگاه است، یک نگاه حداقلی است. یک وقت این است که می‌گوییم نه حق دانشگاه و حق همه آحاد دانشگاهی ماست دانشجو دانش آموخته است که اتفاقاً در این جهش و پیشرفت کشور نقش داشته باشند؛ برای ارزآوری نقش داشته باشد.

وی عنوان کرد: اساتید محترمی از دانشگاه‌های مختلف پیش بنده امدند و با جلسه داشتیم و گفتند بنده میتوانم

در اینجا این ارزآوری را داشته باشم.

دولت نباید مردم را به عنوان قلک نگاه کند

من و دانشجویانم می‌توانم این کار را انجام بدهیم؛ اتفاقا ما بحثمان همین است که شما از این علم آگاهی می‌توانید استفاده کنید، می‌توانید این را رشد بدهید.

وی بیان کرد: مهم این است و اکنون مردم انتخابشان این است؛ یک نگاه حداقلی است که آقا چه شد این مشکل را بر طرف کنیم و اینها، یک نگاه حداکثریست.

وی اظهار داشت: مثلاً به روستاهای ما؛ یک وقت است به روستاها نگاه می‌کنیم و می‌گوییم بله در راستای محرومیت زدایی این کار دیگر همراه بکنیم. این یک حداقل است؛ حالا آیا شما برنامه دارید که از این ظرفیت روستا استفاده کنید؟

وی عنوان کرد: ۴۰ هزار روستا وجود دارد که این‌ها تقریباً بالای ۲۰ خانوار هستند، هر روستای شما نمی‌تواند یک سلول جهش کشور باشد آیا نمی‌تواند آن سند پیشرفتش را که خود جوانان در خیلی از روستاها انجام می‌دهند, انجام دهند؟ بحثم این است که در اینجا نقش دولت چیست.

جلیلی مطرح کرد: ما صحبت می‌کنیم از مردمی سازی؛ مردم را دولت نباید به عنوان قلک نگاه کند؛ این لازمه‌اش این است که همه مردم را شامل بشود، هر ایرانی بتواند یک نقش ایفا کند، وقتی شما انحصار، رانت و تبعیض داشته باشید خب این حتما نمیشود.

وی تاکید کرد: در سال ۹۹ به دلیل مشکلاتی که برای بورس اتفاق افتاد بنده به بانک مرکزی نامه نوشتم و هشدار دادم؛ وقتی تصمیم خلق الساعه بگیرید و تصمیماتتان منوط به مردم نباشد و انضباط اقتصادی نداشته باشیم به طور حتم به جایی نخواهیم رسید.

وی تاکید کرد: باید بستری ایجاد شود تا هر ایرانی امکان نقش آفرینی داشته باشد و نباید بدون توجه به ظرفیت‌ها در تمامی ابعاد تصمیم گیری شود‌.

تورم مانند کرونا نیست که هم خودش شناخته شده نباشد و هم درمانش‌

وی در ادامه با بیا اینکه یک نکته بسیار مهمی که برای مردم خیلی آزار دهنده است بحث تورم است، مطرح کرد؛ اما یک موضوع جدی که وجود دارد این است که تورم مانند کرونا نیست که هم خودش شناخته شده نباشد و هم درمانش‌. تورم معضلی است که هم مسئله‌اش روشن است و هم راه حلش؛

سوالی که برای مردم مطرح است این است که چرا در کشور ما تورم اینقدر مزمن ادامه دارد به ویژه در سال‌های اخیر. 

وی افزود: من بحثم را در آن چهار محور اصلی که برای برنامه دولت مطرح کردیم، یک بحثم را انضباط مالی عنوان کردم. 

جلیلی اظهار داشت: می‌خواهم آن ریشه تورمی که به نظر می‌رسد وجود دارد و راه حل‌هایی که براش است و اینکه امکان کنترل تورم وجود دارد را بگویم.

همانطور که امکان رشد ۸ درصد وجود دارد امکان کاهش تورم و کنترل آن هم وجود داره. چگونه؟ من این را یک توضیح بدهم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ببینید اولین بحثی که در اینجا باید به کار برود بحث حاکمیت ریال است؛ اگر ما واحد رسمی مان ریال است

باید دولت مقتدر و نظام بتواند در ریال حاکمیت داشته باشد. 

وی ادامه داد: باید بداند که این گردش پول و این حرکتی که در مسیر اقتصاد کشور ریال دارد، کجا می‌رود و چگونه خرج می‌شود، در کجاها حضور دارد تا آن را بتواند مدیریت و حکمرانی کند. اگر شما این را نتوانید انجام بدهید آن سازوکارهایش را درست نکنید، با برخی از اقدامات مقطعی این حتما شکل نمی‌گیرد.

جلیلی عنوان کرد: اولین بحث مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که برای حاکمیت ریال شما باید بتوانید آن سامانه‌هایی که لازمه حاکمیت ریال است و در کشور ما وجو دارد مثل سامانه مودیان مالیاتی، سامانه جامع تجارت، سامانه املاک واسکان و سامانه رفاه ایرانیان تکمیل کنیم و این سامانه ها باید با هم ارتباط داشته باشند تا بر حاکمیت ریال تفوق لازم را داشته باشید؛ سپس ناترازی بانک‌ها و بودجه را باید حل کرد. 

وی با بیان اینکه، این به اراده و فهم دولت نیاز دارد، ادامه داد: ناترازی بودجه مربوط به دولت است و رئیس‌جمهور باید اینجا محکم بایستد؛ باید مواظب باشید منابع شما اولاً اتلاف نشود و ثانیا روز به روز افزایش یابد. 

وی با اشاره به اینکه به دلیل نبود میترینگ 7 میلیارد درآمد نفت و گاز شما هرز می‌رود، مطرح کرد: 4 میلیارد دلار برای اشکال در برخی فرایندها در خرید کالاهای اساسی از بین می‌رود؛ بررسی کرده ایم چگونه می توان مانع هرز رفتن منابع شد و و این منابع ارتقا یابد؛ باید مشخص شود خلق پول بانک‌ها در چه جهتی است؛ نمی توان از جیب مردم خلق پول شود ولی در جهتی که خودش می خواهد و نفع عده محدودی است، هزینه کند. یک دلیل تورم ناشی از شوک بازار ارز است.

جلیلی در بخش پایانی مناظره امروز مطرح کرد: خب مردم عزیزمان حرف‌ها را شنیدند؛ یک نکته‌ای که شاید خیلی اهمیت دارد این است که ما در چهار سال آینده به ویژه رئیس جمهوری که عهده دار کار خواهد شد و زیر بار این مسئولیت سنگین میرود، دچار روزمرگی باشد و برخی از همین مشکلات و مسائلی رو که وجود داره حداکثر حل کند، یا این که نه نه تنها از این مشکلات عبور کند، بلکه بتواند کشور رت پیشرفت و بلکه جهش بدهد. 

جلیلی افزود: این خیلی مهم است که در این ایام انتخابات از مجموعه برنامه‌ها، دیدگاه هاج و رویکردها این تشخیص داده شود که چه کار خواهد شد. 

وی مطرح کرد: من معتقدم کسی که باید رئیس جمهور ۴ سال آینده باشد در سرلوحه کار خودش یا داشبورد مدیریتی خود، چند موضوع را جدی مورد توجه قرار بدهد و روزانه پیگیری کند که نتیجه‌اش آن موقع جهش کشور خواهد بود.

وی عنوان کرد: بنده چند تا از آنها را عرض می‌کنم که این بسیار اهمیت دارد، لازمه این جهش چیست؟

این است که رئیس جمهور باید اولویتش مشخص باشد.

باید بداند علت اصلی مشکلات چیست و از همه مهمتر اینکه بداند چه فرصت‌هایی وجود دارد که بتواند به آن اولویت ها برسد و آن علت‌های مشکلات را برطرف کند.

وی افزود: این از ان بحث‌های بسیار مهم است، لذا این لازمه‌اش این است که واقعاً باید فراتر از حل تک تک این موضوعات که تورم چگونه حل می‌شود و دیگری چگونه حل می‌شود در یک چهارچوب کلی برنامه‌ای داشته باشد که خود به خود این‌ها توش حل شود؛ من این را رویش تاکید دارم اگر رئیس جمهور این داشبورد مدیریتی را سرلوحه کار خودش قرار ندهد، آن موقع در مسیر مرتب دچار روزمرگی خواهد شد.

جلیلی خاطرنشان کرد: خیلی از این مسائلی که همین امشب مطرح شد مثل تورم مثل برخی مشکلات در بخش‌ها در خصوصی‌سازی و سوالاتی که کارشناسان محترم نیز عرض کردند، ریشه اصلی ان‌ها چی بود، این بود که ابتدا شما باید اولویتت این باشد که در کشور، در مالیه کشور و در اقتصاد کشور یک انضباط جدی باشد. مصارف، سازکارها و فرایندها به بهترین شکل ساری و جاری بشود که عوارض این فورمی که عمدتاً ناشی از این آسیب‌هاست دیگر بروز نکند؛ لذا یکی از بحث‌های مهم که تحت عنوان انضباط مالی مطرح کردیم، این بود.

وی ادامه داد: نکته دومی که وجود دارد این است که اگر ما می‌گوییم پیشرفت این چگونه به دست میاید؟ برخی دوستانم اشاره کردن این فقط با عده خاص و چند تا پروژه که چند تا دستگاه دولتی انجام نمیشود؛ این با مشارکت دادن همه مردم انجام می‌شود؛ شما باید این امکان رو در اختیار همه آحاد کشور قرار دهید تا آن استعداد خودشان را وسط کار بیاورند و کمک کنند به این.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: این برنامه میخواهد که ما برای این برنامه‌هایی را داریم؛ چه در تامین مالی و آوردن سرمایه، چه در استفاده از این ظرفیت خود دانشمندان و متخصصان، جوان ما که امروز می‌توانند با فناوری‌ها ما رو دوباره از اون غفلت‌های تاریخی که گذشته بوده است در زمان قاجار و پهلوی عبور بدهد و در آن بزنگاه‌های علمی و فناوری حضور موثری داشته باشد.

جلیلی گفت: عدالت این است که همه را شما بیاوری پای کار، نگذارید عده ای با تبعیض، با رانت، برخی از این موضوعات بخواهند فقط آنها در این عرصه فعال باشند که نوعا آنطور کارها نتیجه ندارد.

وی در ادامه گفت: نکته سوم این است که شما باید یک اقتصاد مولد را برنامه‌ریزی کنید؛ یک اقتصادی که بتواند جایگاه خودش را در عرصه جهانی بشناسد و کار کند.

جلیلی توصیه کرد: عزیزان من ما امروز در یک موقعیت بسیار کم نظیر تاریخی هستیم؛ به عنوان کسی که ۳۵ سال کار سیاست خارجی را دنبال کردم این را عرضم میکنم که فرصت‌های تاریخیمون فرصت‌هایی که در سیاست خارجی داریم، در تعاملات گسترده و سازنده با جهان می‌توانیم داشته باشیم که اتفاقا اولین آثار خودش می‌تواند در همین روابط اقتصادی نشان بدهد، همین فرصت های کم نظیر است که می‌تواند کشور را ارتقا بدهد به خصوص با آن ظرفیت علمی و فناوری خوبی که داریم و این می‌تواند اقتصاد مارا نجات دهد.

وی در پایان اظهار داشت: و اما نکته آخری که میخواهم عرض کنم این است که اگر می‌گوییم مسائل را باید بررسی کرد به این معنا نیست که از آنچه معیشت مردم است غافل شد.

باید برای کوتاه مدت هم طرح های معیشتی داشت که ما این را در چند سال پیش هم مطرح کردیم خدمت دولت شهید رییسی نیز مطرح کرده بودیم، مانند طرح سفر، طرح سبد غذایی که اینها می‌تواند به مردم کمک کند که اینها در مسائل معیشتی پا به پای آن حرکتی که برای جهش انجام میشود موفق باشند.

«در اولین مناظره انتخاباتی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چه گذشت ؟؟»

علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مناظره صداوسیما با موضوع «اقتصاد؛ مهار تورم و رشد تولید»، ضمن تبریک عید سعید قربان، گفت: امیدوارم بتوانیم ادامه دهنده راه شهید رئیسی و شهیدان اهل خدمت باشیم.

وی افزود: بنده یک پزشک هستم، اگر پزشک تشخیص غلط دهد نسخه غلط می‌پیچد، تشخیص غلط به برنامه غلط و کارنامه سیاه منجر خواهد شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مشکل اقتصادی ایران تحریم ظالمانه آمریکا نیست، گفت: مشکل تجویز‌های اقتصادی آمریکا است لذا بنده برای تحول در اقتصاد در چهار محور اساسی برای ارتقای شاخص عدالت و پیشرفت با استفاده از همه فرصت‌های داخلی، منطقه‌ای و جهانی قائلم که اولاً باید تاکید بر استقلال اقتصادی و ثبات بخشی به اقتصاد کشور بر اساس دلار زدایی از اقتصاد و تکیه به پول ملی و افزایش قدرت پول ملی کنیم. 

زاکانی بیان کرد: ثانیاً جهش تولید با حرکت به سمت تولید محصول محور و دانش‌بنیان و با ارزش افزوده بالا را پیگیری کنیم. ثالثاً حاکمیت مردمسالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم و با تکیه بر مردم و مشارکت آن‌ها کارها را پیش ببریم.

وی خاطرنشان کرد: رابعاً خلق ثروت و توزیع عادلانه ثروت را در دستور کار بگذاریم، مردم ریالی درآمد کسب می‌کنند ولی با مسیری که خلق کردیم دلاری خرج می‌کنند. این مشکل اساسی اقتصادی ماست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: تا وقتی که این حل نشود اساساً امکان حل موضوع وجود ندارد. ما دائما داریم نسخه‌های غلط می‌پیچیم.

زاکانی با بیان اینکه ما دائما داریم نسخه‌های غلط می‌پیچیم، بیان کرد: از سال ۶۹ دنبال جهانی سازی قیمت‌ها و تضعیف دولت بودند. باید برگشت به ارزش پول ملی و استقلال کشور را حفظ کرد.

وی تصریح کرد: توجه به عدم خام فروشی و ایجاد زمینه ارائه محصول نهایی با ارزش بالا مد نظر است. درباره مشارکت مردم هم مبتنی بر قانون اساسی باید امکانی فراهم شود. چون با تکیه بر فناوری می‌شود فرایندها را کوتاه کرد، باید مردم را در اقتصاد هم مشارکت داد و خلق ثروتی که می‌شود را عادلانه توزیع کرد.

مردم عزیز صحبت‌های ناامیدکننده برخی شما را ناامید نکند

زاکانی در ادامه دور اول پاسخ به سؤالات، اظهار کرد: مردم عزیز ما می‌توانیم لذا این صحبت‌های ناامید کننده شما را ناامید نکند.

وی افزود: من چهار نکته گفتم کلی گویی هم نکردم، گفتم آزادسازی اقتصاد از کمند دلار و پیگیری افزایش و تقویت ارزش پول ملی، جلوگیری از خام فروشی با تکیه بر دانش، حاکمیت مردم در عرصه اقتصاد مدنظر است، ما قانون اصل ۴۴ را انجام دادیم اما اختصاصی‌سازی کردیم، خصوصی‌سازی نکردیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: نکته بعدی خلق ثروت و توضیح عادلانه آن بود که این هم در مسیر مشارکت خود مردم است مردم نباید اعانه‌بگیر باشند ما در گذشته مسیر غلطی را طی کردیم. این چهار ویژگی را در آینده باز می‌کنم تا ببینید چقدر زیبا می‌توان مملکت را اداره کرد.

وی اظهار کرد: زیبا می‌شود مملکت را اداره کرد لذا این صحبتهایی که برخی می کنند شما را ناامید نکند.

زاکانی عنوان کرد: نقدینگی مفید است ولی مهم است که رها نشود و سرمایه گذاری شود. در چین نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی بیش از 200 درصد و میانگین دنیا 140 درصد است و در ایران 75 درصد. لذا نقدینگی اصلش بد نیست.

وی ادامه داد: آقای پزشکیان نکات کلی مطرح کردند و همه چیز را به همه چیز گره زدند و در انتها گفتند نمی‌توانیم. تعجب کردم چطور نامزد رئیس جمهوری شدند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ناظر به موضوع کار، آقای پزشکیان، مردم الان اطلاعات و آمار دستشان است. ترکیه هم عضو ناتو و هم WTO است و هم FATF در مرکزیت آن قرار دارد.

زاکانی تصریح کرد: طی 20 سال گذشته تا امروز از 2003 تا 2023، 250 میلیارد دلار در آن سرمایه گذاری شده است و هدف اول سرمایه گذاری اروپایی‌ها ترکیه بوده است.

وی ادامه داد: در ترکیه در سال 2023، 250 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اما 70 درصد تورم داشته و ارزش پولش بسیار کاهش یافته است. ارزش لیر این کشور هم از 5 سال پیش از یک دلار به 32 دلار افزایش یافته است این‌ها را می‌شود تحلیل اقتصادی کرد.

زاکانی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه راجع به چین صحبت کردیم. ما 13 میلیارد یورو تفاهم‌نامه نوشتیم بیش از 340 میلیون یورو ضمانت‌نامه گرفته شد. 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد: موضوع رشد هشت درصد هم توجه به نیروی انسانی و سرمایه و آموزش را می‌طلبد. آقای پورمحمدی هم نکاتی گفتند که مبنائاً راه را اشتباهی رفتند. با اینجور مسائل نمی‌توان دولتداری و حکومتداری کرد. می‌توان شعار داد و حرف قشنگ زد ولی نمیتوان مشکل مردم را حل کرد.

عده‌ای با فساد اقتصادی سفره مردم را تنگ‌تر می‌کنند

زاکانی در پاسخ به مرحله دوم سؤالات بیان کرد: امام(ره) یک حکم شرعی دارند که آنجایی که مردم می‌توانند کار کنند حرام است دولت وارد شود. 

وی افزود: دولت الان رقیب و مقابل مردم است؛ دولت باید چالاک، فکور، حامی، تسهیل‌گر و ناظر و مکمل باشد. این‌ها دولت مقتدر را ایجاد می‌کند که مقابل مردم نیست و خدمتگذاری می کند. اینجا نیازمند متناسب سازی دولت هستیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: آقای قالیباف بحث قانون برای نقدینگی را مطرح کردند. اما نقدینگی اینطور نیست که با قانون به جایی برود. ما رعایت نمی‌کنیم و این نقدینگی به سمت طلا و ارز و دلار می‌رود. اینجا قانونگذاری درست نیست بسترسازی مهمتر است. آقای پزشکیان و آقای پورمحمدی هم خوب است تجربه ترکیه را دنبال کنند.

زاکانی با بیان اینکه بخش خصوصی را باید باور کرد، گفت: موتور محرکه اقتصاد باید بخش خصوصی باشد و آحاد مردم و به‌ویژه بخش محروم باید مشارکت داشته باشند. باید اشراف کامل در جریان پول و کالا داشته باشیم. 

وی ادامه داد: اصل ۴۳ می‌گوید باید بستر کار برای مردم فراهم شود. فناوری‌ها میتوانند کارکرد جدی برای ما داشته باشند تا عموم مردم مشارکت داشته باشند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: موضوع نقدینگی که مطرح شد، فاجعه‌ای که دهه ۹۰ توسط دولت آقای روحانی انجام شد، باعث شد ۱۰۱ درصد رشد نقدینگی داشته باشیم. اما در دولت آقای رئیسی به ۲۳ درصد رسید. این افتخاری بود برای دولت آقای رئیسی.

زاکانی با اشاره به اینکه چرا عده‌ای هستیم که دقت نمی‌کنیم، بیان کرد: همین‌طور روی هوا حرف زدن بی‌دقتی است. چرا ما دقت نمی‌کنیم؟ یک عده با مردم می‌جنگند! دولت در مواضع مقابل مردم است و بعد یک عده با فساد اقتصادی و شرایط مختلف سفره مردم را روز به روز تنگ‌تر می‌کنند. 

وی تصریح کرد: می‌شود کار کرد، امکانات کشور الی ماشاءالله زیاد است و صحبت تحریم کردند؛ باید تحریم داخل را خنثی کرد و بعد دیپلماسی اساس و بنیان آن را تغییر بدهد و تا زمانی که تحریم‌ها را خنثی نکردیم نمی‌شود به عنوان مثال در بحث کرونا به ما واکسن ندادند، واکسن را درست کردیم و بعد دیدند که تحریم بی‌اثر است و اگر دنبال رفع تحریم هستیم باید به توانمندی داخلی توجه کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: علم اقتصاد درباره درستی و غلطی سیاست‌ها ساکت است. تشخیص این بر عهده سیاستمدار است.

قائل به کار کارشناسی هستم

زاکانی در ادامه دور دوم پاسخ به سؤالات، اظهار کرد: ما قانون برنامه را می‌توانیم اجرا کنیم و اگر هم اشکالی داشته باشد از طریق قانون اصلاح می‌کنیم. ما در مجلس هفتم همان ابتدا برنامه چهارمی را که مجلس ششم تصویب کرده بود را در بند الف ماده ۳ آزادسازی یک دفعه قیمت‌ها در حوزه انرژی مبتنی بر دلاریزه کردن آن بود و ما قانون را اصلاح کرده و مانع آن شدیم تا کشور به انفجار برود. ما هم قائل به حوزه کارشناسی بوده و ما هم کارشناس هستیم. کارشناسان دارند ما را حمایت می‌کنند اما علاوه بر کارشناسی خودمان یک سیاستمدار هم هستیم.

وی افزود: مطالبی که آقای پزشکیان می‌فرمایند به این می‌ماند که بگوییم سلامت چیز خوبی است. ببینید سلامت چیز خوبی است. نه سلامت چیز خوبی است، پیشگیری از بیماری و مواجهه درست با بیماری همه مواردی است که به عنوان یک پزشک باید نسبت به آن توجه داشته باشیم. نکته‌ای که وجود دارد این است که فرمودند که می گوییم اله می کنیم. نه آقای پزشکیان ما اله کردیم.  

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد: نکته‌ای که آقای قالیباف فرمودند ما همان هفته اول بالغ بر ۱۲۰۰ حساب داشتیم که انضباط مالی ایجاد کرده و همان هفته اول شهرداری را بعد از دو سال و نیم از تنش مالی درآوردیم.

زاکانی ادامه داد: یا ناظر به درآمد و اعتبار و امکان ما توانستیم میزان درآمدهای خود را طوری بالا ببریم که غیر قابل تصور است؛ از راه درست خود با فساد برخورد کرده و ناکارآمدی را از بین بردیم. توجه کردیم به مشارکت مردم و طرف مردم ایستادیم. اینها کارهایی است که می‌توان انجام داد.

وی افزود: نکته‌ای که هست این بوده که ما باید راه را برای مردم باز کنیم. شفافیت و نظارت مردم را بر خود بپذیریم. بنده در شهرداری پذیرفتم که مردم بر من نظارت کنند. در سال اول ۳۴۶ هزار نفر شرکت کردند. سال دوم که سال پیش بود یک میلیون ۳۵۲ هزار نفر در این نظارت شرکت کردند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: آقای پزشکیان و آقای پورمحمدی اگر به مردم اعتماد کنیم آنها می‌آیند و کمک می کنند. مشکل ما هستیم که ممکن است از مردم حرف بزنیم اما رفتارهای ما با عمل ما فرق کند. این بد است. مردم نگاه می کنند و می‌بینند که ما چگونه رفتار می‌کنیم. 

وی تصریح کرد: کاری که در دولت شهید رئیسی انجام شد ناظر بر صدور آسان مجوزها و حرکت در مسیر راه انداختن پروژه‌ها خوابیده و ایجاد زمینه برای حضور مردم در اقتصاد امکان بزرگی بود. در جمع سپاری‌های مالی اکنون ما 9 هزار میلیارد پروژه ناتمام داریم که می‌توانیم مردم را مشارکت داده تا در کوتاه مدت و بلند مدت تورم را کنترل کنیم. در کوتاه مدت با افزایش نرخ دقیق و مواجه در حوزه ارز و اساسا ارز زدایی کردن و در بلندمدت نقدینگی را جذب و در مسیر درست هزینه کنیم.

زاکانی عنوان کرد: آقای پورمحمدی خیلی اصرار دارند که حوزه سیاست خارجی را گره بزنند لذا ما اگر دستمان را روی پای خود نگیریم دشمن به ما رحم نمی‌کند. دیپلماسی منزلت طلب موقعی موفق است که در داخل کشور بتوان مشکل مردم را حل کرد و مردم پشت سر ما بایستند. میدان وقتی موفق بود که دیپلماسی می‌تواند روی دیگر سکه باشد. وگرنه شما دیپلماسی التماسی هم تجربه کردید. در همان دولتی که تشریف داشتید دیپلماسی التماسی هم تجربه کردید. این راه حل نیست.

به‌جای یارانه باید اعتبار طلا به مردم بدهیم

علیرضا زاکانی در بخش سوم مناظرات گفت: انتظار من این است که دوستان عزیز موضوعات سیاسی را سر جای خودش در میزگرد سیاسی بحث کنند، اکنون ما شفاف صحبت کنیم که مردم بتوانند نظرات ما را متوجه شوند که و بتوانند انتخاب داشته باشند.

وی افزود: ناظر به ترکیه که بنده صحبت کردم، ترکیه عضو WTO است اما در این ۵ سال ۶۰۰ درصد ارزش پولی آن افت کرده است. و این تورم ۷۰ درصد را تجربه می‌کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: تورم هم در کوتاه مدت، موضوع افزایش نرخ ارز هست و انتظارات تورمی، در دراز مدت هم رشد نقدینگی کنترل نشده است. 

زاکانی تأکید کرد: بانک‌ها عامل اصلی هستند اما در کنار بانک‌ها دولت، چون بیان شد از دولت شهید رئیسی، جا دارد من بگویم که در سال ۹۲ دولت وقت ۲۰۵ همت بدهی به بانک‌ مرکزی و صندوق‌های بازنشستگی داشته است اما در سال ۱۴۰۰ وقتی دولت را تحویل داد جناب آقای پزشکیان هزار و 299 همت بدهی دولت آقای روحانی داشت یعنی مخروبه‌ای تحویل شد اما از هنرهای شهید رئیسی بود که این را سامان داد.

وی اظهار کرد: نقدینگی اگر درست هدایت بشود می تواند مثمر ثمر باشد. ما سه هفته پیش 203 هزار مسکن را و با همین نقدینگی در جای درست در تهران شروع کردیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید مردم را در اقتصاد شریک کنیم، گفت: اعتبار طلا را به جای یارانه باید به مردم بدهیم، انرژی مثل طلا با ارزش است ولی ما بد مصرف می‌کنیم. علاوه بر اینکه باید افزایش تولید صورت بگیرد و درب خام فروشی را ببندیم اما مصرف را هم باید بهینه کنیم.

زاکانی اظهار کرد: برای شریک شدن مردم ما معتقدیم که باید باید اعتبار طلا را به جای یارانه به مردم بدهیم. یارانه مردم در حوزه انرژی بدون تغییر قیمت انرژی صورت بگیرد. معادل قیمت طلای روز، اعتبار طلای غیرقابل برداشت به اندازه سهم خانوار از انرژی در حساب خانوار شارژ شود. 

وی خاطرنشان کرد: با این روش هم عدم افزایش نقدینگی را داریم و هم حفظ ارزش پولش با طلاست و دور از تورم است. امکان فروش اعتباری‌ آن در بازار است‌؛ امکان پشتوانه شدن اعتبار طلا برای وام وجود دارد. به دلار گره نمی‌خورد یعنی همان سیاست اول ما. محورش هم خانواده و جمعیت است.

افرادی که ناکارآمد بودند اکنون در ستاد آقای پزشکیان هستند

زاکانی در ادامه گفت: درباره تورم که نکاتی را گفتم. درباره ارز هم معتقدم اساساً سمت پول ملی و ارزش بالای او رفت. این اموراتی که وجود دارد جنبه التیام بخشی و تسکین دارد. درمانش جای دیگری است که سر موقعش بحث و بیان می‌کنیم.

وی افزود: سال ۹۹ که موضوع بورس پیش آمد 2 هزار همت قیمت بورس بود؛ ۱۰۰ همت با ناشی‌گری وارد شد؛ با دقتی دولت وقت این جنبه غیرحرفه‌ای را تبلیغ کرد و یک حباب ۶۰ برابری ایجاد کرد و مردم را به خاک سیاه نشاند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد: آقای پزشکیان می‌گوید باید افراد ناکارآمد را محاکمه کنیم، ما هم معتقدیم. معلوم است چه کسانی ناکارآمد بودند و از خارج هم نیامده بودند و در ایران بودند و البته الان در ستاد ایشان هستند. ایشان باید مجوز بدهد که به سراغ این آقایان بروند.

زاکانی با اشاره به اینکه کارآمدی جمع توانمندی و پاکی است، گفت: اگر ما توانمندی و پاکی را با هم نبینیم دچار مشکل می‌شویم. کارشناسی خوب است اما واگذاری کار توسط مسئول و رئیس جمهور به کارشناس و بی‌دقتی در امورات او فاجعه به باور می‌آورد.

وی ادامه داد: بنزین صبح جمعه یادمان نرفته است. وقتی آقای رئیسی روی کارآمد در دولت قبل روزی ۸۰۰ نفر به خاطر کرونا از دنیا می‌روند و آقای رئیسی این موضوع را حل کرد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: یا موضوع تقلب کنکور ۸۲ که عده‌ای سوال خریدند ۳۰ میلیون و حق همه پزشکان را تضییع کردند و با جان مردم می‌خواستند بازی کنند که مجلس جلویشان را گرفت.

زاکانی عنوان کرد: لذا اگر تدبیر درست و تصمیم درست باشد، می‌شود به بهترین نحو تهدیدات را به بهترین نحو تبدیل به فرصت کرد. ما سال گذشته ۳۳ همت از بدهی به بانک‌ها را در شهرداری تسویه کردیم. درموضوع درآمد سال ۱۴۰۱، ۳۳ درصد به بودجه پایه سال ۱۴۰۰ اضافه و ۵۰.۳ شد و تحققش آن ۱۳۷ درصد شد که غیرقابل باور است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در طول گذشته شهرداری‌ها همچین چیزی نداشتیم. سال ۱۴۰۲، ۵۰ درصد اضافه کردیم شد ۷۵.۹ و تحقق آن شد ۱۰۷ درصد که شد ۱۵۰ درصد و امسال هم بودجه پایه را ۱۰۰ درصد افزایش می‌دادیم، شد ۱۶۹ همت که قابل مقایسه با قبل نیست.

مردم به مدیر توانا، ضد فساد و سالم نیاز دارند

زاکانی در مرحله جمع‌بندی پایانی گفت: بنده سعی می کنم یک جمع بندی داشته باشم. به اعتقاد بنده برای اینکه کار کشور به سمت خیر و صلاح پیش برود حتما نیاز به کارکارشناسی و کار دقیق است. مدیری را می خواهد که هم دانش و هم تجربه داشته باشد. مدیری که هم سلامت بوده و هم با فساد مبارزه کند. مدیری که عرضه کار داشته باشد. این سه ویژگی را یک مدیر باید داشته باشد وگرنه بر سر آن کلاه می گذارند. لذا هر کس می خواهد سکان کار را به دست بگیرد باید تکلیف خود را با تهدیدات امروز که در عرصه اقتصاد وجود دارد روشن کند.

وی در ادامه اظهار کرد: باید بداند که می خواهد با نقدینگی سرگردان چه کار کند. با تورم چه کار می خواهد کند با قاچاق و فساد اقتصادی می خواهد چه کند. با عدم توزیع عادلانه یارانه‌های انرژی می‌خواهد چه کار کند، با نوسان نرخ ارز می‌خواهد چه کار کند، فقر و فساد و تبعیض را می خواهد چه کار کند، باید برنامه ارائه دهد. با حرف و شعار نمی‌شود. 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: سرمایه هایی که در کشور است چگونه می خواهد گره از زندگی مردم باز کند. سفره مردم تنگ شده است و مردم در فشار اقتصادی هستند. در حوزه سلامت، مسکن، معیشت و رفاه و تفریحات باید بسته ارائه دهد. از طرفی ناظر به زیرساخت های کشور می‌خواهد چه کار کند. زیرساخت های کشور نیاز به تحول دارد. تحریم ظالمانه است اما ما تا خودمان تحریم را خنثی نکنیم کسی به ما رحم نخواهد کرد.

زاکانی افزود: من تعجب می‌کنم از دوستان عزیزمان. آقای پزشکیان و برادران عزیز مگر مولیبدن را در سال ۸۷ قطع نکردند؟ مریض های سرطانی سرگردان شده بودند. دو سه ماه بچه‌های دانشمند ایران ژل ژنراتور بچه‌های ما را درست کردند و بعد به ما دادند. می خواستند بنزین را تحریم کنند اما ستاره خلیج فارس مانع شد. قضیه کرونا جلوی چشم ما است. 

وی عنوان کرد: من به دنبال ارتقای عدالت و پیشرفت هستم. در عدالت و پیشرفت هم چهار سر فصل تحولی عرض کردم. یکی اقتصاد خود را مستقل از ارز و بر پایه تقویت ارزش پول ملی طراحی کنیم. از سوی دیگر خام فروشی نکنیم. مبتنی بر دانش محصول نهایی را با یک ارزش فوق العاده بفروشیم. دیگر تحریم پذیر هم نیست. نفت خام را تحریم می کنند اما دیگر نمی توانند آن را تحریم کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: نکته سوم حاکمیت مردم در اقتصاد است. بپذیریم که مردم در اقتصاد حاکم شوند. نکته چهارم نیز توزیع ثروتی است که خلق می شود. برای مردم خساست نکنیم. بگذاریم مردم ثروتمند شوند. ما زمانی که در تهران شروع کردیم مشکلات مختلفی داشتیم. شهردار محترم توسط یکی از عزیزان پیغامی به ما دادند که گفته بود تا سر ماه شما نمی‌کشید اما شد. تخلف هم نکردیم و مسیر درست را رفتیم. 

زاکانی اظهار کرد: من خیلی خوشحال می‌شوم که آقای پزشکیان درباره فساد از من سوال کنند. در شهرداری در دو سال اخیر ۱۳۰ هزار میلیارد امکانات خود را برگرداندیم. در خصوص چین ما ۱۳ میلیارد یورو تفاهم نامه نوشتیم و قریب به ۲ میلیارد یورو قرارداد نوشتیم که ۲۰ درصد آن را از پول بلوکه شده خود در چین پرداخت کردیم و باقی نیز با نرخ ۴.۷ و ۴.۹ گرفتیم آن هم سه ساله. آقای فرزین می‌گفت در تاریخ جمهوری اسلامی بنده چنین چیزی را سراغ ندارم.

وی در ادامه بیان کرد: این‌ها شفاف است و همه نیز افتخار است. نکته بعد راجب ثروت نیز گفتم ما یارانه‌ها را مبتنی بر اعتبار طلا تنظیم می کنیم که دست خوش تورم نشود و موارد را نیز بنده ذکر کردم. یادآور روزهایی است که توهین‌های جدی می‌شد به شهید رئیسی. این صحنه ها جلوی چشم ما است. برخی از دوستان در آن ایام بودند. 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: می‌شود اتهام زد. می شود دنبال کرد و می شود کشور را ناکارآمد معرفی کرد و می شود مسیری را رفت که در آن مردم ناامید شوند اما شهید ما مذاکره را تعطیل نکرد و چک برجام را نیز نقد کرد و سفره مردم را نیز که در دهه ۹۰ دنبال می کردند تا کوچک و کوچک‌تر شود. 

زاکانی در پایان گفت: مردم ما امروز سکته می‌کنند که اگر یادشان بیفتد که به دهه ۹۰ قرار است برگردند. دیگر به آن شرایط باز نمی‌گردند. ما مسیری را فرا روی خود داریم و تجربه‌ای داریم و تکیه به داشته‌هایی می‌کنیم که می‌شود به بهترین شکل خط این شهید را حفظ کرد و گره از زندگی مردم گشود و پیشرفت و آبادانی را برای کشور به ارمغان آورد.

« در اولین مناظره انتخاباتی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چه گذشت » 

  امیر حسین قاضی زاده هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مناظره صداوسیما گفت: مردم از وعده دادن خسته شده‌اند.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای این مناظره گفت: یاد رئیس جمهور عزیز شهید را پاس می‌دارم. بنده به عنوان یکی از اعضای تیم دولت وظیفه دانستم پرچم رئیس جمهور شهید را به دست بگیرم و مدل جدیدی از حکمرانی کشور را ارائه کنم.

وی افزود: بنده که جوان‌ترین عزیزان هستم نزدیک ۲۰ سال سابقه کار اجرایی در کشور دارم، همه افرادی که به عنوان رجل سیاسی شناخته می‌شوند سابقه کار طولانی دارند و متعلق به دولت و گفتمانی بودند. 

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: همه این بزرگواران همکار یک دولت بودند، ما جوری صحبت نکنیم که انگار دنیا از امروز شروع شده است و تمام گذشته را نقد کنیم.

برای رشد 8 درصدی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: همچنین در بحث وعده‌ها، مردم واقعاً‌ از وعده خسته شده‌اند؛ باید و نباید گفتن ساده است؛ باید بگوییم چگونه و توسط چه تیمی و با چه روشی می خواهیم کارها را انجام بدهیم؟ مثلا قانون برنامه هفتم را چگونه انجام دهیم؟ آیا در سابقه مان نشانه ای برای این که چطور میخواهیم انجام بدهیم یا خیر؟

وی افزود: وقتی وعده به عمل نمی رسد ناامیدکننده است و مردم با صندوق قهر می کنند. وگرنه می گویند اینها هم مثل گذشته چیزی می گویند و عمل نمیکنند.

قاضی زاده هاشمی گفت: برای رشد 8 درصدی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار نیاز به سرمایه گذاری داریم، شاید جدی ترین کار اجرای تام قانون هدفمندی یارانه هاست، درمورد سرمایه گذاری داخلی اکثر منابع دولت صرف هزینه های دولت می‌شود و باید بخش خصوصی را به عنوان شریک راهبردی وارد میدان کنیم و شوک های ارزی را کنترل کنیم.

هزینه تصمیمات اشتباه ما را مردم خواهند داد

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در ادامه مناظره گفت: حرف‌های کلی را باز شنیدیم که قبلاً هم تکرار شده بود و در عمل برای ما یک دهه رشد اقتصاد منفی ایجاد کرده بود. 

وی افزود: هزینه تصمیمات اشتباه ما را مردم خواهند داد. به این دلیل اسم دولتم را دولت خانواده گذاشتم که ‌دیدم هر تصمیمی که در مسائل داخلی و خارجی می‌گیریم را خانواده‌ها می‌دهند و سفره ایرانی هر روز کوچکتر خواهد شد.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: بیش از ۱۱ میلیون نفر مجرد داریم؛ حجم طلاق زیاد شده است.من در دولت خانواده به مسئله جزئی می پردازم که هر تصمیمی که میگیریم به صورت عینی اثرش بر خانواده چه خواهد بود؟

وی افزود: خواهشم این است که دوستان به جای اینکه باز نسخه های قبلا ارائه شده را بگویند که نتیجه بدش را هم یک دهه پس دادیم از گفتنش بپرهیزند. ما اول از داخل باید شروع کنیم؛ اقتصاد ما باید پیش بینی پذیر شود. بخش خصوصی باید شریک راهبردی ما شود. دولت باید جایی وارد شود که بخش خصوصی وارد نشده است.

دست از مردم آزاری در بخش اقتصاد برداریم

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: اقتصاد ما پیش‌بینی ناپذیر است. باید پیش‌بینی‌پذیر شود. نباید از جیب صادرکننده تصمیم بگیریم. دست از مردم‌آزاری در اقتصاد برداریم. 

وی افزود: باید سرمایه‌گذاری باید شهرک مشترک با خارجی‌ها و همسایه‌ها ایجاد کنیم. باید سیاست اقتصادی به نفع تولید و خانوار باشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: نفت خام را می‌فروشیم و روغن می‌خریم. شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند همین را تولید کنند. دست از مردم آزاری در بخش اقتصاد برداریم؛ مثل برخی مسائل گمرک و مالیات و... کارهای خیلی خوبی در دولت آقای شهید رئیسی در این مسائل صورت گرفت.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: خام فروشی را باید درست کنیم؛ به جای صدور نفت خام، فرآورده تولید کنیم و اشتغال و ارزش افزوده ایجاد کنیم. باید بسته مشترک و شهرک صنعتی مشترک برای سرمایه گذاری ایجاد کنیم. در راهبرد صنعتی سیاست های ارزی و تجاری باید به نفع تولید و رفاه خانوار و تولید شود.

خصوصی سازی باید کاملا رقابتی و شفاف باشد

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به مرحله دوم سوالات گفت:احترام کارشناسان چند کلام بگویم. به عنوان یکی از افراد دولت آقای رئیسی، به برنامه های دولت ایشان و لایحه برنامه هفتم، خودم را ملزم می دانم و همه تعهدات را اجرا می کنیم.

وی افزود: مردم هم وقتی اعتماد را از دست می دهند که سیاستمداران اعتماد به نفس نداشته باشند و سیاه نمایی کنند. در خصوصی سازی اشکالاتی داشتیم که علتش محل بحث است؛اختصاصی سازی کردیم، سهام عدالت کار خوبی بود ولی اشکالش این بود که مدیریتش را دولت حفظ کرد و مدیریت سهام عدالت باید به مردم واگذار می شد نه اینکه حیاط خلوت سیاسیون شود.

وی افزود: حقوق کارگر حفظ نشد و دولت و قوه قضاییه مجبور به ورود شدند. رقابتهای اقتصادی باید پشت اتاق شیشه ای باشد. ابزار این بورس است. بنگاه‌های ناکارامد باید بهره ور شوند و به بورس بروند و واگذار شوند آنوقت مجبور نیستیم خیلی سریع برگردانیم.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: این معنیش این نیست که سهم دولت را در سرمایه گذاری کم کنیم. دولت تصدی گری نباید بکند. به جز امور حاکمیتی که امنیت و بهداشت و آموزش است که دولت باید اینها را تضمین کند، جاهای دیگری که دولت هست یا جایی باشد که مردم نمیخواهند یا نمیتوانند.

وی ادامه داد: اگر تعرفه بزرگراه ها واقعی شود سرمایه گذاران می آیند و انجام می‌دهند. این کار بخش خصوصی است. اما جاده روستایی را نمیتوان انتظار داشت که او انجام دهد. اینجا دولت باید سرمایه گذاری کند

اگر نمی‌شود و نمی‌توانید چرا کاندیدای ریاست جمهوری شدید؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت نباید با بخش خصوصی رقابت کند؛ بخش خصوصی شریک راهبردی دولت است. دولت باید تلاش کند و لذت ببرد از توسعه بخش خصوصی. چون درآمد مالیاتی اش افزایش می یابد و درامدهای بخش عمومی و اشتغال بهتر می شود. یعنی هم درامدهای دولت بیشتر می شود و هم هزینه های دولت کاهش می یابد.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: ما هم به تجربه جهانی قائل هستیم اما هم تجارب مثبت هم تجارب شکست خورده را باید نگاه کرد. دوستان اگر می توانند یک نمونه از کشوری که نسخه‌های جهانی را رعایت کرده است و توانسته اقتصادش را درست کند در کشورهای در حال توسعه ذکر کنند. بعضی از اموری که اشاره می‌کنند در نسخه‌های بانک جهانی مفهومی به نام انسان و انسانیت را قبول ندارند.

وی افزود: پرداخت کارکرد‌ای که ذکر شد منظورش این است که ما دیگر حقوق ثابت به کارمندان و کارگران ندهیم و به اندازه نقششان در تولید به آنها نقش دهیم. این مطالبی که دوستان می‌فرمایید اشتباه است و رویایی است. بنده هم سوال آقای زاکانی را می‌پرسم اگر نمی‌شود و نمی‌توانید پس چرا کاندیدای ریاست جمهوری شدید؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اینکه نامزدی از الان بگویید با این بخش مشکل دارم از همین الان دبه کند، وقتی به مواجهه با مردم برسد هزار بهانه می آورد.

 وی افزود: دولت نباید با مردم رقابت کند، این مخالف سیاست راهبردی است. بهره وری و‌ بنگاه‌های دولت تا انتصابات سیاسی از ان‌جمع نشود، حل نخواهد شد. مردم بهتر از هر کسی اقتصاد را رعایت می‌کنند، همان جوان ۱۶ یا ۱۷ ساله که جنگ را اداره کردند می‌توانند اقتصاد را اداره کنند.

می‌توانیم مشکل بورس را حل کنیم

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در بخش سوم مناظرات گفت: متاسفانه بعضی از طرفداران یکی از کاندیدا هم در بحث وعده بورسی من خیلی مانور می‌دهند. کسی که با بورس آشنا باشد می‌داند بورس ناشی از مفهومی به نام انتظارات است.

وی افزود: باید ببینید در دولت قبل از آیت الله رئیسی چه کسانی یک شبه بورس را به خاک سیاه نشاندند و در یک شب تصمیم گرفتند، دیر اعلام کردند و زندگی بقیه را نابود کردند. 

قاضی زاده هاشمی گفت: آن افراد برایشان تشکیل پرونده شده شد، بله اگر کار دست ما باشد حتماً می‌توانیم سریع‌تر از این‌ها هم مشکل بورس را حل کنیم. چون بر اثر یک سیاست غلط بورس ریزش می‌کند و اگر آن سیاست غلط اصلاح شود بورس هم اصلاح می‌شود. باید بتوانیم اعتماد مردم را حفظ کنیم.

وی افزود: اینکه صحبت از مردم می کنیم باید بتوانیم اول از همه اعتماد را حفظ کنیم. نباید حس شود عده ای در پس پستوها از تصمیمات مطلع می شوند؛ بعضی کارشناسان خودشان در بورس بودند اسمشان را به شما بعد مناظره می دهم. شاید بشناسیدشان. اینها سهام خود را به موقع فروختند و مردم را دست تنها گذاشتند.

وی افزود: درباره ترکیه، احتمالاً شما نهضت بزرگ جاده سازی در دولت آقای احمدی نژاد و کارهای خوب در دوره آقای رئیسی را یادتان رفته. 600 هزار مسکن الان در حال ساخت است فقط. نه 300 هزار تا.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مگر میشود کل کارشناسی کشور را یکی کرد؟ درباره حوزه سلامت در دنیا دو مکتب است؛ برخی می گویند دولتی کن، قبلا هم بانک جهانی می گفت بده اقتصاد بازار. کدام را میخواهیم انتخاب کنیم؟ اینطور نیست که نظرات کارشناسی همه جا یکجور باشد.

وی افزود: درباره تورم هم همه کارشناسان معتقدند می شود تک رقمی کرد. 

علم اقتصاد از معدود جاهایی که راهکار روشن دارد مساله تورم دارد. منتها اقتدار سیاسی میخواهد از جنس اقتدار سیاسی شهید رئیسی و نه از جنس دیگران یعنی سازش با سایرین. برخی می گویند اگر سازش درست شد مساله داخلی مان درست می شود! همه امورات را میخواهند به بیرون وصل کنند.

ثبات ارز ناشی از اقتدار سیاسی است

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در ادامه گفت: برای مهار تورم باید سه مساله راحل کنیم. یکی مسائل پولی مالی. بهبود بهره وری و مسائل سیاسی. جمع این سه باید باشد. در مسائل پولی مالی، هم کنترل نقدینگی مهم است هم انضباط بخشی به بودجه دولت است که اصلاح ساختار قانون بودجه خوشبختانه در مجلس تصویب شد و عملکردش شروع شده است.

 وی افزود: در حوزه بهره‌وری در دولت شهید رئیسی در دنیا به عنوان کشور موفق شناخته شدیم و جایزه گرفتیم و توسط بچه مسلمان‌های جوان این کار انجام شد. اینکه می‌بینید ثباتی در بازار ارز داریم ناشی از اقتدار سیاسی است.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: اینکه می بینید ثباتی در بازار ارز داریم هم ناشی از اقتدار سیاسی است. علیرغم درگیری با دشمن تا دندان مسلح توانستیم نرخ ارز را تا حد زیادی کنترل کنیم. نه اینکه با یک مصاحبه قیمتها تغییر کند.

وی افزود: در اصلاح نظام بانکی باید اول جلوی دخالت اشخاص غیرمسئول و تسهیلات سفارشی را بگیریم. همین بانک دی پر از تسهیلات سفارشی سیاسیون بود که علیهشان اقدام کردیم تا با فشار دادگاه بتوانیم این تسهیلات را بگیریم. بانک قرض الحسنه باید ایجاد کنیم. مهر ایران و رسالت خوب و موفق عمل کردند. باید برای اشتغال و ازدواج و ... تسهیلات قرض الحسنه را توسعه دهیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بانکها و سهامدارانش را باید پاسخگو کنیم تا تورم را به مردم منتقل نکنند. بودجه رفتار مدیران را کنترل میکنند؛ ما در بنیاد شهید بودجه را بر مبنای برنامه عملیاتی دادیم؛ اگر برنامه انجام نداد بودجه ندادیم و عزلش کردیم.

وقت تنظیم بودجه همه بخشها می خواهند رویاهایشان را محقق کنند.

تئوری بعضی از عزیزان این است کارشناس وارد کنیم

قاضی زاده هاشمی در مرحله جمع‌بندی پایانی گفت: لازم می‌دانستم که به ظلم‌هایی که به شهید رئیسی می شود پاسخ دهم ولی امروز متوجه شدم که به نظام ظلم می شود. انگار ما هیچ کارشناسی در کشور نداریم و حتی لازم است کارشناس وارد کنیم.

وی افزود: بله ما از تجربه مدیریت جهان استفاده کنیم،‌ ولی کارشناسان برجسته در کشور داریم. می‌گویند ما باید وارد میدانهای بزرگ شویم درحالی که ما میدان‌دار بزرگ هستیم. 

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: این که این حرفها را می زنیم بخاطر این است که به مردم پشت کرده‌ایم. آقای پزشکیان در حلقه بسته ای هستند که مجلس خودشان خود آقای پزشکیان را هم تحمل نکرد.

وی افزود: با خزانه بدهکار دولت را به شهید رئیسی تحویل دادند ولی آقای رئیسی این دولت را به خوبی اداره کرد. در فروش نفت تحریم‌ها بیشتر شد ولی در دولت شهید رئیسی فروش نفت چند برابر شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: روابط با همسایگان در قبل دچار مشکل و با برخی روابط قطع بود ولی این مسئله در دولت آقای رئیسی حل شد. رشد تورم در دولت آقای رئیسی کاهش یافته است. رشد اقتصادی کشور در گذشته در دولت قبل صفر بود ولی رشد 6 درصدی در دولت آقای رئیسی ایجاد شد.

« در اولین مناظره انتخاباتی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چه گذشت ؟؟»

 اولین مناظره مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی دقایقی قبل آغاز شد.

مسعود پزشکیان در بخش ابتدایی این مناظره با تبریک عید سعید قربان خاطرنشان کرد: آنچه که در این کوتاه مدت می‌شود بگویم این است که برای هر اقدامی ما یک مشکل اساسی داریم و اگر ما نتوانیم انسجام داخلی و مشارکت همه جناح‌ها و دسته‌ها و گروه‌ها را در جریان اجرا برنامه همراه خود بکنیم؛ هر چقدر هم برنامه درست بنویسیم مثل گذشته معطل می‌مانیم.

وی افزود: هر چقدر هم قول بدهیم نتیجه‌اش این است که اتفاقی نخواهد افتاد یعنی لازمه اجرای برنامه مشارکت همه مردم به دور از اختلاف است.

پزشکیان تصریح کرد: استفاده از کارشناسان برجسته نه جناحی و نه دسته‌ای بلکه آنهایی که نخبه هستند و یک عده‌ای که به اسم کارشناس می‌آوریم قطعاً نخواهد توانست ما را به آن هدفی که در برنامه هست برساند.

وی در ادامه گفت: دولت همراه کارشناسان باید برنامۀ درستی را تنظیم کند و مجددا اهداف را بازنگری کند و برای رشد ۸ درصدی اقتصادی سالانه به ۲۰۰ میلیارد دلار نیاز داریم که با شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست.

پزشکیان خاطرنشان کرد: امکان ندارد بدون باز کردن مرزها با دولت های دیگر به رشد ۸ درصدی اقتصادی برسیم.

پزشکیان ادامه داد: در داخل هم تولیدکنندگان و اتاق بازرگانی را باید میدان دهیم در تصمیم سازی و فعالیت‌ها دستشان باز باشد. نباید یک تولیدکننده بدنش بلرزد از این که فردا چه بلایی میخواهد سرش بیاید و چه مشکلاتی پیش پایش می‌افتد. امنیت سرمایه گذاری باید تامین شود. این‌که این موضوع ممکن است یا نه، آینده ما را مشخص خواهد کرد.

تحریم فاجعه است

پزشکیان در بخش دوم صحبت های خود در مناظره صدا و سیما گفت: سیر تاریخ و تجربه جهانی و تجربه بین‌المللی آدمی را که تقوا داشته باشد راه را برایش مشخص می‌کند. 

وی افزود: هیچ کشوری از جنگ جهانی دوم تا به الان بدون رشد صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی رشد مناسبی نداشته است.

وی تصریح کرد: ما باید صادرات داشته باشیم و سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم و برادرمان هم آقای دکتر قاضی هاشمی هم که فرمودند ‌ما سرمایه‌گذار می آوریم خب این هم یک نوع سرمایه‌گذاری است و نمی‌شود بدون سرمایه‌گذاری کاری انجام داد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما الان نمی‌خریم و نفتمان را ارزان می‌فروشیم و اگر نگاه کنید کلی در این موضوع ما ضرر می‌کنیم چه کسی باید جواب بدهد که چرا ما دارایی‌هایمان را مفت می‌فروشیم.

وی افزود: چه کسی باید جواب بدهد که ما چیزهایی را که باید ارزان بخریم گران می‌خریم ا در بهترین شرایطش ماشین‌های دست دومی که از خارج از کشور بیایند برای ما افتخار شده است یعنی این برازنده جامعه ما ایرانی‌ها است.

وی در ادامه گفت: تحریم فاجعه است؛ اینکه ما بیاییم و بگوییم ریم را ما دور می‌زنیم بله دور می‌زنید ولی در این مسیر غلطی که می‌روید کلی بخور بخور وجود دارد ما از نظر آمارها از نظر فساد نفر پانزدهم از آخریم.

پزشکیان تصریح کرد: اگر شفافیت را در اقتصاد نیاوریم اگر مسیرها را روشن نکنیم چگونه می‌خواهیم صادرات انجام بدهیم اگر با دنیا ارتباط نداشته باشیم چگونه می‌خواهیم این کار را انجام دهیم.

روز به روز قدرت خرید مردم بدتر می‌شود

وی در ادامه گفت: ما با چین توافق کرده‌ایم که بیاید با ما سرمایه‌گذاری کند گفتند تا fatfان را حل نکنید ما سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم، امکان ندارد بدون وارد شدن به این چهارچوب‌ها بتوانیم سرمایه‌گذاری خارجی را وارد کنیم امکان ندارد با این تحریم‌هایی که درست کرده‌اند یک شریک تجاری درست داشته باشیم.

پزشکیان عنوان کرد: ۴۰ سال است که هی می‌گوییم درستش می‌کنیم و روز به روز قدرت خرید مردم بدتر می‌شود می‌گوییم پول می‌دهیم خب وقتی بخواهیم پول چاپ بکنیم پول خودمان بی‌ارزش می‌شود پول را باید با درآمد کسب کنیم.

پزشکیان افزود: با تکنولوژی‌های غلط برداشت نفت را مفت از دست می‌دهیم. تورم ۴۰ درصدی است و پرداخت‌های ما ۲۰ درصد افزایش دارد. نخبه‌ها در حال فرار هستند و باید دید کدام دانشمندی روندموجود را تایید می‌کند؟

پول را باید بر اساس نتیجه کار پرداخت کنیم

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش سوم این مناظره خاطرنشان کرد: در رابطه با ادامه بحثی که برادرمان آقای دکتر قالیباف گفتند؛ قطعاً مدیریت اصلاح بشود یک سری مسائل حل می‌شود.

وی افزود: اصلاحاتی که در دنیا انجام گرفته است در ۴۰ کشوری که بانک جهانی بررسی کرده سه تا اصل و ۵ استراتژی در آن دیده شده است که اگر این‌ها را ما عملیاتی بکنیم یک سری از مشکلات داخل کشور حل می‌شود و اگر ما تصمیم گرفتیم و کار خرابی انجام دادیم چه کسی باید پاسخگو باشد این تصمیمات ما اگر وضعیت مردم را بدتر کرد چه کسی پاسخگو است.

وی افزود: ۳ استراتژی وجود دارد ول اینکه عملکرد این انسان‌ها چگونه است، چون ما خیلی از جاها آدم‌هایی را آورده‌ایم که هیچ کارایی ندارند و فوق العاده مدیریت هم می‌گیرند.

وی در ادامه گفت: پول را بر اساس نتیجه کار پرداخت کنیم که اصلاً این کار را هم نمی‌کنیم و هزینه‌ها را انجام می‌دهیم ولی نتیجه‌ای ندارد و کسی که مدیریت را بدتر می‌کند و هزینه اضافه می‌کند فوق العاده مدیریت می‌گیرد.

پزشکیان عنوان کرد: چرا باید به کسی که ضرر می‌زند فوق العاده مدیریت بدهیم این روند اصلاح مدیریت است، نکته بد خصوصی سازی است جاهایی که باید به خصوصی بدهیم باید بدهیم این را هم باید کسی انجام بدهد که آن بک گراند توان علمی را دارد.

وی افزود: گرنه اگر دوست خودمان یا حزب خودمان یا جناح خودمان را بگذاریم همین اتفاقاتی افتد که در این ۴۰ سال اخیر افتاده است.

معلم‌های ما زندگی‌هایشان نمی‌چرخد

وی در ادامه گفت: دولت‌ها در این روند این مشکلات را داشته‌اند و این مسائل تجربیات بین‌المللی است، این حرف‌هایی را که ما می‌گوییم انجام می‌دهیم باید این عزیزان بگویند کدام رفرنس علمی این حرف را زده است و کدام مملکت این این روش‌ها را رفته است و نتیجه گرفته است و کدام کارشناسان مملکت این روش‌ها را قبول دارند.

وی در ادامه تصریح کرد: کسی که بگوید من این کار را خواهم کرد هلاک خواهد شد آن کسی که با عقل و اندیشه دیگران مشورت می‌کند در حقیقت نجات پیدا می‌کند من بارها این را گفتم کدام یک از ماه‌ها مثلاً اگر مریض می‌شویم می‌رویم به سراغ پزشکی که هم حزب و هم جناح ماست مسلماً می‌رویم به سوی پزشکی که می‌فهمد و تجربه علمی دارد و دنبال کارشناس می‌رویم.

وی افزود: ما این کار را در صنعت و کشاورزی و تجارت انجام نمی‌دهیم شما بهترین روش را طراحی کنید و اگر درست هم باشد دهید دست کسی که کارشناس این موضوع نیست خرابش می‌کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: چگونه ما نیروهای کارشناس و کاردان را بیاریم سر کار همه گفتند که ما ۸ درصد رشد می‌دهیم و چرا این کار را انجام ندادند، آن آدم‌هایی که ادعا می‌کنند اگر قدرت گرفتند و نتوانستند این کارها را انجام بدهند باید در مقابل این مردم محاکمه بشوند

وی عنوان کرد: الان بازنشسته‌های ما زندگی نمی‌توانند بکنند، معلم‌های ما زندگی‌هایشان نمی‌چرخد و مغزها و سرمایه‌ها در حال فرار هستند

اینکه ما دستاورد داریم که غیر قابل انکار است

پزشکیان در دور چهارم از بخش اول این مناظره عنوان کرد: بنده تنها کاندیدی بودم که وقتی ثبت نام کردم گفتم که سیاست‌های کلی و برنامه هفتم توسعه را اجرا خواهم کرد.

وی افزود: بنده در مورد بانک جهانی که نگفتم که نسخه آن را اجرا کنید، من گفته ام که بانک جهانی ۴۰ کشور را بررسی کرده است و آن‌هایی که موفق شدند این راه را رفته‌اند.

وی در ادامه گفت: شما بفرمایید غیر از این راه‌ها کدام مملکتی رفته است و موفق شده است، مسئولیت روش اجرا و پاسخگویی، این‌هایی که می‌گویند ما می‌توانیم چرا جوابگو نیستند مگر قرار نبود ما یک میلیون مسکن درست کنیم تا حالا بیش از ۳۰۰ هزار تا درست نشده است.

پزشکیان تاکید کرد: مگر قرار نبود یک میلیون شغل ایجاد بشود، آقای دکتر مگر نمی‌گفتند سه روزه مشکل بورس را حل می‌توان کرد، یک نفر در همان جریان می‌گفت من با یک میلیون تومان شغل ایجاد می‌کنم مسائل توهین به شعور آدم است.

وی افزود: مشکل کشورهای در حال توسعه و کشورهای عقب مانده نبود انسان‌هاییست که علم، مهارت و انگیزه جهت استفاده از این روش‌ها را داشته باشد؛ اینکه ما خودمان می‌توانیم، خب بدون تجربه چگونه می‌توانیم؟

این نسخه را برای مملکت می‌نویسیم و دل روده مملکت را نمی‌توانیم جمع بکنیم و آدمی را که کارشناس نیست را سر کار می‌گذاریم. 

پزشکیان عنوان کرد: من نمی‌خواهم بگویم که در فلان دانشگاه یا فلان سازمان آدمی را آوردند که مربوط به آن جایگاه نبوده است یا در فلان کارخانه آدمی را آوردند که اصلاً از آن رشته سر در نمی‌آورده است.

وی در ادامه گفت: اینکه ما دستاورد داریم که غیر قابل انکار است و بنده که نگفتم ما دستاورد نداریم بنده می‌گویم از روش‌های علمی و کارشناسان اگر استفاده نکنیم غیر ممکن است که به موفقیت برسیم.

بدون مشارکت همه امکان ندارد موفقیت داشته باشیم

وی در ادامه گفت: راه حل وجود دارد و بر اساس قانون برنامه هم باید رفت ولی حرف بنده این است که در قانون برنامه منابع باید همخوانی داشته باشد و این یک بحث عدد و رقم علمی است.

وی افزود: ما الان ۴۰ سال است که می‌گوییم رشد ۸ درصد و همه دولت‌ها ‌گویند ۸ درصد رشد می‌دهیم چرا نتوانستند، چرا حرف‌هایی می‌زنیم که اجرا نخواهیم کرد.

پزشکیان عنوان کرد: آقای دکتر می‌فرمایند ترکیه شکست خورده باید بروند جاده‌های آنجا مغازه‌های آنجا و صادرات و بازرگانی آنجا را ببینند بعد بیایند جاده‌های ایران را ببینند.

وی تصریح کرد: در یک جاده ۱۰۰ کیلومتری ترکیه ای ها چندین تونل زدند و این‌ها قبل از انقلاب حسرت جاده‌های ما را می‌خوردند، ما باید بدانیم که کجاییم تا بدانیم چه چیزی را می‌خواهیم حل بکنیم.

پزشکیان عنوان کرد: ما بدون مشارکت همه و بدون حل اختلافات و بدون اتکا به مسائل علمی و تجربه‌های بین‌المللی امکان ندارد موفقیت داشته باشیم.

معلوم نیست یک ساله هم بتوانیم بورس را حل بکنیم

پزشکیان در دور اول بخش دوم مناظره تلویزیونی تصریح کرد: در مورد سخنان آقای قاضی‌زاده هاشمی باید بگویم چه کسی گفته است که ما باید به خارج دل ببندیم، بنده در بخش ابتدایی صحبت‌هایم گفتم که ابتدا باید انسجام داخلیمان را زیاد کنیم و اختلافاتمان را کنار بگذاریم.

وی افزود: اگر در داخل اختلاف داشته باشیم و مرزها را هم باز بگذاریم باز هم مشکلات حل نمی‌شود، هر چقدر پول هم بیاوریم فایده ندارد.

وی در ادامه گفت: تصور اینکه یک عده محدودی عقل کل هستند و بقیه همه اجنبی هستند و وابسته هستند، این تصور را باید درست کرد، این مردم ایران هستند که می‌توانند مشکلات را حل کنند و نه یک گروه و نه یک جناح.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بورس سه روزه حل نمی‌شود اصلاً معلوم نیست یک ساله هم بتوانیم بورس را حل بکنیم، نتیجه این توقعی که ما در جامعه ایجاد می‌کنیم که ما سه روزه آن را حل می‌کنیم خوب نیست و همه این وعده‌هایی که داده بودند در دولت شهید رئیسی وجود داشت و نشد که بشود.

وی افزود: این مانعی نمی‌شود که ما تلاش و زحمات شهید رئیسی را انسان نادیده بگیرد، ایشان شبانه روز زحمت می‌کشید و ما قدردان زحمات دولت شان هستیم اما اینکه چرا حل نشد دلایل علمی دارد و مدیران کارشناسان روش‌ها و عدم ارتباطات بین‌المللی و دعواهای داخلی علت عدم حل مشکلات است.

پزشکیان عنوان کرد: عامل اصلی تورم دولت‌ها هستند و فرق نمی‌کند هر دولتی که باشد این کار را انجام می دهد. این دولت است که تورم ایجاد می‌کند حالا یا با کسری بودجه یا بانک‌هایی که پول چاپ می کنند.

بانک‌ها را باید علمی و درست نظارت بکنیم

وی در ادامه گفت: تورم یعنی جیب مردم را خالی کردن بدون اینکه متوجه بشوی و شب بخوابی و صبح بلند بشوی ببینی قدرت خریدت از بین رفته است، اکثر این نگرانی‌هایی که بازنشسته‌ها و معلم‌های ما در کشور دارند و صدایشان بلند است برای این است که نمی‌توانند زندگی‌شان را با روند تورمی ادامه بدهند و شرمنده هستند.

وی افزود: اینکه ما چه کار باید بکنیم برمی‌گردد در اصلاح و بودجه‌ریزی یعنی ما اگر بخواهیم هزینه را کنترل بکنیم دولت باید هزینه‌های خودش را کنترل بکند.

پزشکیان تاکید کرد: کنترل هزینه زمانی امکان پذیر است که ما بودجه خود را عملیاتی بکنیم و این مانی عملیاتی می‌شود که ما نظارت خودمان را اصلاح بکنیم و این زمانی صورت می‌گیرد که بتوانیم شفافیت در هزینه‌ها را اصلاح بکنیم و در بانک‌هایی که پول چاپ می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید به بانک‌ها دستور ندهد که پول چاپ کنند بانک‌ها را وادار نکند که تعهدات ایجاد بکنند که امکان پرداخت آن وجود ندارد.

پزشکیان یادآور شد: اکثر این توقعاتی که دولت در بانک‌ها اعمال می‌کند عامل این تورم‌هاست و بانک‌ها را باید علمی و درست نظارت بکنیم و روندها را اصلاح بکنیم.

عامل اصلی ایجاد تورم دولت‌ها هستند

پزشکیان در دور دوم از بخش دوم مناظره صداوسیما تصریح کرد: آنچه من گفتم، حالا آقای دکتر(قالیباف) می‌گوید خارج، از اول گفتم داخل. ما هوای داخل را نداریم و فقط گروه خاصی را مدیر می‌دانیم! راست می‌گوید مشکل مدیریت است.

وی افزود: ما هوای داخل را نداریم و فقط یک گروه خاصی را مدیر می‌دانیم و مشکل مدیریت است. و آدمی که نه تجربه دارد و نه علم دارد را گذاشته‌ایم و یک عده آدم‌های صفر کیلومتر را آورده‌ایم خب معلوم است هزینه درست می‌کند.

وی در ادامه گفت: حضرت ابراهیم که پیامبر خدا بوده است، می‌گوید وقتی امتحان پس داد، حالا می‌تواند پیامبر خدا باشد یک آدمی که هیچ تجربه‌ای ندارد، می‌گذاریم مدیر، خب این مشکلات به وجود می‌آید.

پزشکیان در ادامه عنوان کرد: ساختار همین است که برادرا گفتند یعنی روش معلوم است بحث این نیست که مثلاً اختلاف در روش وجود داشته باشد، عامل اصلی ایجاد تورم دولت‌ها هستند و فرق نمی‌کند که این دولت یا آن دولت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بزرگ کردن دولت و کسری بودجه بزرگترین عامل تورم هستند و دولت باید از بزرگ شدن جلوگیری بکند و جاهایی که بی‌خود است را ببندد و بنگاه‌هایی که اصلاً کارایی ندارند را حذف بکند.

وی افزود: دولت بودجه‌ای باید بیاورد به مجلس که بدون کسری بودجه باشد همین الان ما ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم.

پزشکیان خاطرنشان کرد: عامل اصلی تورم تورم چاپ پول است و با تعهدات بانک‌ها شکل می‌گیرد، اگر ما می‌خواهیم اصلاح نظام بانکی را بگوییم خروج بانک را از بنگاهداری باید در نظر بگیریم و نظارت بر وام‌های کلان را در نظر بگیریم.

بانک‌ها موظف هستند قاعده گذاری بکنند

پزشکیان تاکید کرد: بانک‌ها موظف هستند قاعده گذاری بکنند نه اینکه قیمت گذاری بکنند بانک‌ها در حال حاضر قیمت گذاری می‌کنند برای خدمات بانکی، دولت نباید سراغ بازار بدهی برود و این‌ها چیزهایی است که باید بررسی بشود.

وی تصریح کرد: مدیریت باید توسط آنهایی که علم دارند و تجربه دارند شکل بگیرد و مدیران ما مشورت گرفتن از دیگران را از کشورهای مذهبی که موفق شدند بیاموزند و جایی دوری نمی‌رود یاد گرفتن از دیگران.

پزشکیان در مرحله جمع‌بندی پایانی خاطر نشان کرد: نمیخواهم وارد تحلیل دولت آقای رئیسی شوم چون قلباً به ایشان ارادت دارم، بنده هیچوقت نگفتم مدیر از خارج بیاوریم. گفتم مشاور و مشورت بیاوریم.

وی افزود: آقای زاکانی قرارداد با چین را شفاف کند و تخلفات خود شهرداری را بگوید. بهتر است وارد نشویم!زندگی شخصی و سیاسی من مبتنی بر اصل اخلاقی صداقت بوده و این مهمترین عهد من با شماست بنده را نکشانید به سمتی که ایراد ادم هارا بگویم و با هم بجنگیم دست به دست هم بدهیم.

وی در ادامه گفت: رئیس جمهور اختیارات تعریف شده ای دارد؛ قرار نیست با دعوا و درگیری کشور را اداره کنم ولی رویکرد خود را بیان خواهم کرد.

پزشکیان عنوان کرد: طرفدار عدالت اجتماعی هستم نه شعارهای توزیعی پوپولیستی که ماحصلش فقر بیشتر شد و کشته های جنگ اقتصادی فقرا هستند و ثروتمندان کارآفرین را متفاوت از نوکیسه ها می دانم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم باید بدانند پول دولت کجا خرج می شود. خزانه دولت را در اتاق تمام شیشه ای قرار میدهم.غیر از مسائل نظامی و امنیتی هرچیزی که به خزانه ارتباط پیدا میکند باید شفاف شود.

وی در ادامه گفت: پدیده ای به نام شبه دولتی را اساساً قبول ندارم و کارها را به بخش خصوصی خواهم سپرد، فیلترینگ و محدودیت اینترنت باعث محدودیت کسب و کارها شده است.

پزشکیان تاکید کرد: نظام تامین اجتماعی موثر باید برای فقرا داشته باشیم، من هیچ ربطی به دولت آقای روحانی نداشته ام. هر دولتی عیبی داشته و هر دولتی مزایایی داشته است.

پزشکیان عنوان کرد: همدیگر را خراب کردن و تخریب کردن به نفع مملکت و انقلاب نیست. من را به آن طرف نکشانید که عیب آدمها را بگویم. با هم درنیفتیم. دست به دست هم بدهیم.

وی در پایان گفت: سیاستهای کلی مقام معظم رهبری و قانون برنامه دولت مسیر راه ماست.

«در اولین مناظره انتخاباتی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چه گذشت ؟؟»

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی با موضوع رشد اقتصادی و برنامه هفتم، گفت: ما همه مشکلات اقتصادی را می‌دانیم، اما مردم این مشکلات را روزمره لمس می‌کنند و با پوست و گوشت خود آن‌ها را درک می‌کنند.

وی افزود: وقتی با کارشناسان زیادی در این ایام و گذشته گفت‌وگو داشتم و پای صحبت مردم نشسته‌ام، معتقد بودند که اقتصاد مقوله‌ای پیوسته به اجتماع، فرهنگ و عرصه بین‌المللی است.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه ما مزیت‌هایی داریم اما هزینه آن را می‌دهیم و سودش را نمی‌بریم، به طرح این سؤال پرداخت که «چگونه ما باید این مشکلات اقتصادی را حل کنیم؟»، گفت: باید با دنیا تعامل و مشکلات مردم را برطرف کنیم.

وی افزود: قبلا هم گفته‌ام با کارشناسان زیادی مباحثه داشتم و بخش خصوصی و محیط‌های عمومی و مردمی که گفت‌وگو می‌کنیم، نگاه کارشناسی دارند و می‌گویند مسائل اقتصادی صرفا راه‌حل اقتصادی ندارد، اقتصاد مقوله پیوسته به فرهنگ، اجتماع، مقولات حقوقی و امور سیاسی در عرصه داخلی و مسائل بین‌المللی است، نمی‌شود بدون توجه به اینها راه‌حل اقتصادی داد، نظر بنده هم همین است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: مگر می‌شود ما یک مشکل مهم و مسائل اقتصادی را از این منظر حل کنیم؟

پورمحمدی تأکید کرد: در عرصه بین‌المللی نزدیک به دو دهه با تحریم روبه‌رو هستیم، بعضی اول گفتند اصلا تحریم مسئله مهمی نیست، حالا هم همین را می‌گویند، دنیا تحریم فلج‌کننده را بر ما تحمیل کرده است، ما ساده از کنار آن عبور می‌کنیم و بعد از مدت‌ها می‌گوییم تحریم هم هست و 20 درصد به اقتصاد ما ضربه وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه نقل و انتقال مالی تمام اقتصاد ما را گرفتار کرده است، گفت: 10 است که باید آن را حل کنیم، ما در بین 204 کشور جزو لیست سیاه قرار گرفتیم، تمام روابط تجاری ما قفل شده است، فعالان اقتصادی می‌خواهند چطور عمل کنند؟

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: از طرف دیگر در داخل کشور حرکت‌هایی انجام و به سفارتخانه‌ها حمله می‌شود، کل تبعات اقتصادی و سیاسی در حاشیه آن ایجاد و به تحریم‌ها اضافه می‌شود و یا حوداث بین‌المللی مثل اوکراین و تایوان و یا جاهای دیگر اتفاق می‌افتد.

پورمحمدی اظهار کرد: ما مزیت‌هایی داریم، هزینه می‌دهیم و سود آن را نمی‌بریم و دیگران از این فرصت ما به نفع خودشان بهره‌بردای می‌کنند، فرصت‌ها را نمی‌توانیم شکار کنیم؛ چگونه می‌خواهیم مشکلات خود را بدون توجه و فرصت‌شناسی از مسائل بین‌المللی حل کنیم؟

وی با تأکید بر اینکه اقتصاد و جامعه ما بزرگ است، گفت: باید با دنیا کار و نیازهای مردم را به طور جدی تأمین کنیم، مقولات داخلی هم همین جور است، مگر می‌شود مسائل داخی را نادیده گرفت؟

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: رهبری سالیان سال است که ما را به مسائل اقتصادی توجه می‌دهند، ما چقدر گوش کردیم؟، یک سره داریم آسیب می‌زنیم، جوان‌ها و مردم را آزرده‌خاطر کرده‌ایم؛ امروز ما در عرصه خارجی به وفاق ملی نیاز داریم، این اکسیر است. مردم ما را باور ندارند و ما را صادق نمی‌دانند، مردم باید ما را باور کنند و ما به آنان صادقانه راه‌حل ارائه کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین در بخش دوم صحبت‌های خود، گفت: من به گذشته نظام و مردم افتخار می‌کنم و به توان خودم باور دارم، ما نقاط قوت داشتیم و با توجه به آن، می‌توانیم ضعف‌ها را حل کنیم.

پورمحمدی همچنین تأکید کرد: چرا رهبری فرمودند برنامه‌های گذشته توسعه ۳۰ تا ۳۵ درصد اجرا شده‌اند، مگر قانون و برنامه نبودند، چرا محقق نشدند؟ شاید برنامه هم ایراد دارد، باید به این موضوع هم فکر کنیم و آن را هم مدنظر قرار دهیم.

وی ادامه داد‌: همین برنامه هفتم در ماده الحاقی ۳۵ خود، ۲۵ مورد آمده که شش ماه تا یک سال فرصت لازم داشته تا تکمیل شود. در دولت آقای رئیسی این برنامه پیشنهاد شد و دو سال طول کشید تا آن برنامه تصویب شود و کشور دو سال بی‌برنامه بود؛ حالا یک دولت و یک مجلس برنامه تصویب کردند و یک دولت و یک مجلس دیگر بناست آن را اجرا کنند که شعارشان متفاوت است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه ما ۶ کاندیدا هرکدام شعارهای متفاوتی داریم و ما باید تعهدات خود را به مردم اجرا کنیم، گفت: مردم از ما قول و قرار گرفته‌اند، فردا می‌گوییم آنقدر مسکن می‌سازیم و آنقدر اشتغال ایجاد می‌کنیم و برنامه‌ای که ما پیشنهاد ندادیم باید جواب آن را بدهد.

پورمحمدی ساختار برنامه را دارای مشکل دانست و گفت: نمی‌شود ۲۵ مورد مهم که اولین آن تجهیز منابع مالی برای تحقق رشد ۸ درصدی است و آقای قاضی‌زاده به آن اشاره کرد، ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار که فکر می‌کنم، کمتر باشد، در خوشبینانه‌ترین حالت ۵۰ درصد آن از ریال تأمین شود که حدود ۶ هزار همت خواهد شد، این را از کجا می‌خواهیم تامین کنیم؟

وی در همین زمینه اضافه کرد: از مردمی که به ما اعتماد ندارند و سرمایه آنان در بورس از میان رفته و پول‌های خود را به دلار و طلا بدل می‌کنند می‌خواهیم سرمایه تأمین کنیم و یا در جاهای پراکنده می‌برند و حاضر نیستند به سمت تولید ببرند؟

پورمحمدی با بیان اینکه تا زمانی که اعتماد نسازیم و مردم ما را باور نکنند نمی‌توان رشد اقتصادی ایجاد کرد، اظهار کرد: با ۱۰ میلیارد یورو که نمی‌توان سیاست‌های رشد اقتصادی ۸ درصدی را محقق کرد، نمی‌شود با خودفریبی یا خوش‌بینانه به موضوعات نگاه کنیم.

وی اضافه کرد: کارشناسان مسائل را می‌بینند و مردم دارند آن‌ها را درک می‌کنند، من حرف‌هایی زدم که کارشناسان متعهد و باسواد دانشگاه‌های تهران، شریف و علامه و جوانان انقلابی هم درباره آن‌ها بسیار جدی صحبت کردند، تعابیر خیلی تندی داشتند که نمی‌خواهم به آن‌ها اشاره کنم؛ این حرف‌ها دلیل بر مأیوس شدن ما نیست، یا اینکه نمی‌توانیم، ما این راه تا اینجا پیمودیم، قدرت‌ ایجاد کردیم و در جایگاه والای فعلی قرار گرفته‌ایم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: در مقابل این تحریم سخت ایستادیم که توانمندی ملی ما را به اینجا رساند، رد غیر اینصورت دچار فروپاشی می‌شدیم، تحریم خیلی مهم است، اما ما مهم‌تر و قدرتمندتر هستیم، قدرت خود را باور کنیم و البته اشتباهات خود را نیز بپذیریم، با مردم صادق باشیم و قرارهای درست بگذاریم و وعده‌های درست بدهیم و آنچه نمی‌توان اجرا کرد را به مردم وعده ندهیم.

پورمحمدی همچنین در فرصت چهار دقیقه دوم درباره مردمی‌سازی اقتصاد نیز، تأکید کرد: به طور جدی معتقدم با توان ملی و کارشناسی که داریم، می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، اما باید به نظرات کارشناسی نیز بها دهیم.

وی اضافه کرد: ما سیاستگذاریم، اما با پشتوانه کارشناسی؛ اولویت‌ها را شاید ما با نظر و گرایش مردم تعیین کنیم، اما پشتوانه کارشناسی هم دارد. 

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه دنیای امروز، دنیای فناوری و دانش است، گفت: دنیای امروز، دنیای تخصص و تجربه است، اعداد و ارقام گویای آن هستند، ما نمی‌توانیم همینطور حرفی بزنیم، اعداد فریاد می‌زنند و خود را نشان می‌دهند.

پورمحمدی اضافه کرد: بلندپروازی بدون پشتوانه جواب نمی‌دهد، باید با یک همبستگی و هماهنگی و دقت به واقعیت‌های خارجی برسیم.

وی با تأکید بر اینکه ثبات مالی رمز موفقیت اقتصادی در هر جامعه است و این ثبات مالی در ابتدا نیازمند کنترل تورم است، اظهار کرد: تورم ۵۰ ساله ما تقریباً روی ۲۰ درصد است و این در حالی است که تورم ما در 6 سال اخیر، از جمله در این دو، سه سال اخیر، بالای ۴۰ درصد است، بنابراین مگر می‌شود با دریای مواج تورم ثبات اقتصادی ایجاد کنید؟

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره به کسری بودجه اشاره و تأکید کرد: ناترازی و کسری بودجه در حال حاضر حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ همت است، برای همین است که ناچاریم به رشد نقدینگی و تورم تن دهیم.

پورمحمدی اضافه کرد: از سویی مگر می‌توانیم از ناترازی بانک‌ها عبور کنیم در حالی که بخش بزرگی از نقدینگی کشور به دلیل سیاست‌های دولت یا مسأله بنگاه‌داری و یا مسائل دیگر قفل شده است؟ بدون این‌ها نمی‌توانیم اقتصاد موفق و رشد 8 درصدی داشته باشیم.

وی ادامه داد: بنده بحث بهره‌وری و سهم تعیین‌کننده آن را قبول دارم، اما بهره‌وری با مدیرانی که پشتوانه تخصصی دارند و شعار نمی‌دهند و پیشینه آن‌ها در توانمندی انجام کارها و وفاداری در وعده‌ها درست است، امکان‌پذیر خواهد بود، نه مدیرانی که طرح‌ها را گران تمام کردند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، افزود: باید مردم اعتماد پیدا کنند که بشود کاری را انجام دهیم، لذا با کدام کارشناس می‌خواهیم بهره‌وری را ارتقا دهیم؟ آیا با کارشناسی که به من اعتماد ندارد و به فکر مهاجرت است، می‌توان نرخ بهره‌وری را بالا برد؟، بنابراین بدنه اجتماعی باید با ما همراهی و همدلی داشته باشد و به ما اعتماد کند.

پورمحمدی همچنین تصریح کرد: حتماً توان آن را داریم که مشکلات را حل کنیم، اما باید زیرساخت‌های آن نیز اصلاح کنیم و با جهان خارج هم شوخی نکنیم و از قدرت دیپلماسی با پشتیبانی توان داخلی بهره ببریم.

وی اضافه کرد: این در حالی است که ما هر روز خودتحریمی‌های داخلی را افزایش می‌دهیم، آنگاه آیا می‌توانیم تحریم‌های خارجی را حل کنیم؟ بنابراین معتقدم باید رویکردها و نگاهمان به مسائل بین‌المللی را تغییر دهیم.

در دومین مهلت چهاردقیقه‌ای مرحله دوم مناظره با محوریت مردمی‌سازی اقتصاد، اظهار کرد: ما اهدافی تعیین و در برنامه هفتم تکرار کرده‌ایم و می‌گویم این‌ها را انجام می‌دهیم اما باید تجربیات قبلی خود را معیار قرار دهیم تا تعهدات آینده را پیگیری کنیم.

پورمحمدی افزود: دیپلماسی و خودتحریمی داخلی که مکمل تحریم خارجی است را باید با تدبیر جلو ببریم. آیا در گذشته جلو بردیم؟ دوستان در این جمع و بنده در مصادر عالی کشور بودیم. افتخار می‌کنم در هر دولتی تلاش کردم به مردم خدمت کنم چون دولت‌ها موضوعیت ندارند، مردم و خدمت به آنان موضوعیت دارد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: ما اگر تکلیف شود باید آبروی خود را بگذاریم تا به مردم و حل مشکلات آنان کمک کنیم. اگر دو حرکت انجام می‌شود آیا سنگ می‌اندازیم یا کمک می‌کنیم؟ همین الان در این جلسه وفاق نداریم. آیا بدون وفاق می‌توانیم مشکلات بین‌المللی خود را حل کنیم؟

پورمحمدی با تأکید بر اینکه رهبر انقلاب تدابیر و سیاست‌های کلی دارند، گفت: ایشان تدبیرشان را ابلاغ می‌کنند، ما می‌نشینیم و کارسازی می‌کنیم و دوباره توجیه می‌کنیم و می‌گوییم شاید منظور ایشان چیزی دیگر و یا برای موقعیت خاصی بوده است؛ کشور را زمین‌گیر می‌کنیم، مثل خیلی چیزهایی که تا الآن زمین‌گیر کرده‌ایم، این واقعیت‌های موجود است.

وی تصریح کرد: ما که از آسمان نمی‌توانیم کارشناس و مدیر مجرب بیاوریم، ما باید با خودمان مشکلات و مسائل را حل و روشن کنیم‌؛ بسیاری از فضاهای سیاسی و تبلیغاتی بر تصمیمات ما اثر می‌گذارد، منافع ملی را به خطر می‌اندازیم، اینجور که نمی‌شود تدبیر کرد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه این کشور به تمام نیروهایش نیاز دارد، گفت: اگر تمام نیروهای کارشناس کشور با هم جمع شویم و با وفاق عمل کنیم، بسیاری از مشکلات را می‌توانیم حل کنیم.

وی ادامه داد: نمی‌گویم ما ناتوانیم، اما سخت است، هماورد دنیای استکبار هستیم، ما شعارهای بلند جهانی دادیم و داعیه تمدنی در جهان داریم، نمی‌شود با این دست‌ و پاشکستگی و با این اختلاف و نگاه غیرکارشناسی مشکلات را حل کنیم، هرروز دعوا و اختلاف مشکلات را حل نمی‌کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هر موضوعی حداقلی دارد، باید حداقل‌ها را رعایت کنیم، اظهار کرد: به یکدیگر، کارشناسان و مدیران مجرب خود احترام بگذاریم.

رئیس‌جمهور باید به همه مسائل آشنا باشد

پورمحمدی اضافه کرد: الآن من بخواهم نسبت به شهرداری آقای قالیباف حرف بزنم که حکم شهرداری آقای قالیباف را بنده در زمان وزارت کشور صادر و امضا کردم و مخالفت هم شد که این حکم را صادر کنم، اما به توانایی آقای قالیباف هم اعتقاد داشتم، اما اینطور نیست که شهرداری تهران مشکل نداشته است و مشکلاتش ساده بوده و با چه هزینه‌ای تمام شده است.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با تأمید بر اینکه اینها مسأله است که آیا تحولی در نظام شهری با چه رویکردی و در چه دوره زمانی انجام شد؟، گفت: این‌ها مبنای آینده می‌شود که کشور را می‌خواهیم چگونه بسازیم و به کدام سمت ببریم.

پورمحمدی تأکید کرد: مگر من می‌خواهم مسائل روزمره و جاری را مطرح کنم؟ من نگاه کلان داخلی و خارجی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی را در نظر دارم، مسائل سیاسی ما مردم را چنین ناامید، منزوی و نگران کرده و حتماً باید رویکردهای سیاسی و فرهنگی خود را اجرا کنیم، چاره‌ای جز این نداریم.

وی همچنین در فرصت 4 دقیقه سوم وقت خود، اظهار کرد: با نگاه کارشناسی و دقیق به نقاط مشترک نزدیک می‌شویم. تورم و نقدینگی ریشه‌های مشترکی دارد و با کنترل نقدینگی می‌شود تورم را کاهش داد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: آقای قالیباف گفتند که ما در مجلس تصویب کردیم اقتدار به بانک مرکزی بازگردد. بسیار کار خوبی است، از گذشته هم باید این کار را می‌کردیم و جزو ضروریات مدیریت مالی ماست، ما این اختیار را دادیم، اما ابزار و عوامل تشکیل‌دهنده آن را فراهم نکردیم.

پورمحمدی تأکید کرد: باید منظومه فکری خود را شفاف به مردم بگوییم. دولت باید از رقابت اقتصادی کنار برود، حقوق مالکیت بحث بسیار مبنایی و جدی برای رشد اقتصادی است. نیازمند دولت چابک هستیم.

پورمحمدی ادامه داد:‌ در همین ایام که می‌گوییم به بانک مرکزی اقتدار دادیم، بانک مرکزی برای اینکه قیمت ارز افزایش نیابد، تمام تسهیلات را کنترل می‌کند، تمام وام‌ها الآن متوقف شده و تمام بانک‌ها، وعده‌های خود به کارآفرینان و بنگاه‌ها را متوقف کرده‌اند.

وی بیان کرد: کل تولید به خاطر بانک مرکزی که ادعای استقلال دارد، مشکل پیدا کرده، برای اجرای سیاست دستوری که قمیت ارز افزایش نیابد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین اظهار کرد: بانک مرکزی ناچار به جذب منابع سرگردان و نقدینگی، بهره را از ۱۹ و ۲۰ درصد، به ۲۹ درصد رسانده و هزینه مالی در بازار آزاد، ۴۱ تا ۴۳ درصد و بلکه بیشتر است، این به شدت تورم‌زاست؛ چرخه معیوب نقدینگی را تشدید می‌کند، بعد ما از استقلال بانک مرکزی حرف می‌زنیم. به بانک مرکزی دستور می‌دهند و همان را عمل می‌کند.

پورمحمدی با بیان اینکه برای هرکاری به مدیر قوی نیازمندیم، گفت: مگر می‌شود کارهای بزرگ را به آدم‌های ناتوان سپرد؟ ولی رئیس‌جمهوری فقط مدیر قوی نیست، مدیری است که باید به مسائل سیاسی، دیپلماتیک و فرهنگی و روانی جامعه هم آشنا و قدرت تحلیل و جمع‌بندی آنها را هم داشته باشد و بتواند ایجاد وفاق کند و قدرت تحریک‌کنندگی اجتماعی و قدرت اعتمادسازی داشته باشد و مردم او را باور کنند، در این حالت می‌توان نیروهای قوی را جمع کرد و جامعه را به جهت خود نزدیک کرد.

پورمحمدی اظهار کرد: رئیس‌جمهوری باید امنیت‌آفرین باشد و امنیت روانی، فکری، حقوقی و مالکیت لازمه موفقیت مدیریت کلان است.

وی همچنین در مهلت 4 دقیقه‌ دوم مرحله آخر نیز، گفت: باید منظومه فکری اقتصادی خو د را روشن کنیم و به مردم بگوییم می‌خواهیم در اقتصاد چه اصولی را دنبال کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: بنده 8 اصل را در نظر گرفته‌ام که اولین آن رقابت است، اگر می‌خواهیم اقتصاد موفق باشد، این اصل را نباید شوخی گرفت، دولت باید از رقابت کنار برود.

پورمحمدی با تأکید بر اینکه باید اصل دوم اقتصاد بازار را قبول کنیم و اقتصاد دستوری را کنار بگذاریم، اظهار کرد: اصل توجه به حقوق مالکیت فکری بسیار مهم است.

وی ادامه داد: برای رشد اقتصادی، انظباط مالی در بخش‌های اقتصادی به خصوص دولت لازم است، بی‌انضباطی‌هایی از گذشته بوده است، اما به دولت چابک، ضامن و حافظ رقابت و بازار آزاد نیاز داریم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین به تأکید رهبر انقلاب مبنی بر اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: باید این تأکید را جدی بگیریم؛ در این زمینه باید به زنجیره اقتصاد جهانی وارد شویم، نه اینکه بازیچه باشیم، حتی به بازیگری هم اعتقاد ندارم، بلکه به بازیگردانی معتقدم.

پورمحمدی تأکید کرد: مگر ما می‌ترسیم؟ چرا احساس ضعف می‌کنیم؟ باید در میدان‌های بزرگ بازی کنیم. نباید از شکست بترسیم. ملت‌ها باید هدف‌گیری‌ بزرگ داشته باشند و خودشان را آماده کنند تا در آن میدان حاضر شوند، ممکن است مثل هر میدان، قهرمان دیگری چند جا شکست بخورند و جاهایی هم پیروز شوند، اما نشان می‌دهند، مرد این میدان هستند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی در دولت قرار، محور است و ما با نگاه کارشناسی عمیق و متکی به مدیران کارآمد و توانا، کار را دنبال می‌کنیم، این مدیران باید ذهن هم‌بسته، هماهنگ و هم‌افزا داشته باشند و اصطکاک ایجاد نکنند.

پورمحمدی همچنین در بخش جمع‌بندی مناظره تصریح کرد:‌ امیدوارم که مجموعه این تحرکات و تلاش‌ها سبب شود عیدی ما در امروز و گفتگوهای دیگر که تا عید سعید غدیر ادامه دارد، مشارکت بالای مردم در انتخابات باشد که رمز اقتدار ملی ماست و انشاءالله انتخاب بهترین‌ها و اصلح است.

وی افزود: آنچه که من توضیح دادم و البته در جلسات آینده هم توضیحات بیشتری خواهم داد، مسأله مهم در این گفتمان و منظومه فکری و اقتصادی‌مان، ثبات، اطمینان و آرامش‎بخشی به جامعه است که در نهایت رئیس دولت را در دستیابی به دو هدف بسیار کلان و مهم تقویت اعتبار دولت نزد مردم و ارتقاء نقش منطقه‌ای و جهانی جمهوری اسلامی ایران کمک بکند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: مهمترین ویژگی مورد انتظار از چنین برنامه‌ای، برخورداری از انسجام کافی در همه حوزه‌های اقتصادی، سیاسی اجتماعی، فرهنگی و قابلیت سنجش مستمر و به هنگام نتایج مورد انتظار است، و لذا در این چهارچوب اهداف اصلی می‌بایست قابل سنجش و کمّی برای کنترل و نظارت مردم و پاسخگویی به آنها باشد.

پورمحودی تأکید کرد: دولت وظیفه‌ای جز ایجاد امنیت و تأمین زندگی توأم با رفاه، عزت و آرامش برای مردم ندارد و قرار ما در دولتِ قرار چنین است.

وی با بیان اینکه دولت باید از سر راه فعالیت اقتصادی مردم کنار برود و مانع فعالیت و آزادی کسب و کار مشروع مردم نباشد، اظهار کرد: قرار دولت قرار چنین است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: دولت باید در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کند تا مردم، بخش خصوصی و تعاونی بتوانند به کمک این زیرساخت‌ها از این سرمایه‌گذاری‌ها نهایت استفاده را ببرند، قرار دولت قرار هم چنین است.

پورمحمدی ادامه داد: زیرساخت‌های اصلی مغفول مانده کشور مثل شبکه‌های ارتباطی فیزیکی و به‌خصوص شبکه ارتباطی الکترونیکی باید توسعه پیدا کند و سریع باشد و ارزان شود و از دانش‌های جدید و مهندسی نوین و کارآمد اقتصادی بهره‌گیری کند.

وی تصریح کرد: بنده در ابتدا هم عرض کردم، شرط تحقق این خواسته‌ها، وفاق گفتمان واحد در عرصه و مباحثات بین‌المللی است و در داخل نیز شرط آن تحقق معجزه است، اعجاز اعتماد مردم به حاکمیت و اعتماد حاکمیت به مردم در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی؛ از قدیم هم گفته‌اند: دل به دل راه دارد.

وی اضافه کرد:‌ اگر به مردم بها ندهیم و با آنها صادق نباشیم، مردم هم به ما اعتماد نخواهند کرد، دولت یک پیمانکاری، بنگاهداری و مدیریت یک بیمارستان یا مدیریت یک شهر و یا یک مؤسسه و یا یک پژوهشکده نیست، دولت مجموعه ظرفیت‌های یک کشور، ملت، تاریخ، فرهنگ، هویت و تمدن است؛ مدیریت دولت باید این ظرفیت‌ها را تجمیع کند و هماهنگی بین کنشگران و فعالان داشته باشد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: هم‌افزایی داشته باشد و طبعاً نظارت و هدایت به سوی اهداف ملی بکند، خب این تفکر جامع و کارآمد، عقبه کارشناسی تجربه و امتحان‌دادگی می‌خواهد، انشاءالله با رمز وفاق و رمز اعتبار به تعهدات‌مان پایبند باشیم و صادقانه با مردم صحبت کنیم تا پاسخ مناسب هم دریافت کنیم.

« در اولین مناظره انتخاباتی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چه گذشت ؟؟» 

 محمد باقر قالیباف کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: انتخابات یک فرصت بزرگی است که در اختیار یکایک شما مردم شریف عزیز ایران است که بتوانید برای آینده خودتان فرزندانتان و ایران عزیزمان تصمیم بگیرید.وی افزود: رئیس جمهور مسئولیت‌های سنگینی دارد که باید این بار سنگین را به کمک دیگران به دوش بکشد. لذا انتخاب شما عزیزان در این مقطع بسیار مهم است. رئیس جمهور یکی از وظایفشان در این شرایط سختی که امروز داریم حتماً توجه و تحول در حوزه اقتصاد است.قالیباف ادامه داد: به ویژه برای خانواده‌های محروم برای کارمندان برای عزیزان برای پرستاران مخصوصاً در مددجویان کمیته حضرت امام خمینی ره و همچنین مددجویان سازمان بهزیستی آنهایی که به هر حال حقوق ثابتی دارند و با تورم فاصله ایجاد می‌شود و آسیب می‌بیند.وی گفت: رئیس جمهور باید به گونه‌ای عمل کندو به گونه‌ای باید انتخاب بشود ضامن حل این مشکلات باشد. البته با کمک مردم این اتفاق خواهد افتاد. امروز بازنشتگان در بخش لشکری و کشوری تامین اجتماعی و ایثارگران این روزها همه با این مشکلات روبرو هستند. در دهه ۹۰ شرایط سختی را گذراندیم از جهت اقتصادی رشد متوسط سالانه یک درصد بوده است. نقدینگی ما ۲۶ برابر شده است. خوب این اعدادها که از یک اقتصاد سخت. دوره کرونا را گذراندیم. واقعا هم پدران و مادران مخصوصاً مادران ما که هم تربیت فرزندان و آموزش فرزندان را در آن شرایط را داشتند.

در دولت خدمت و پیشرفت، حقوق افراد را متناسب با تورم پرداخت خواهیم کرد

وی اظهار کرد: الان زمانی است که باید جبران بشود. در برنامه هفتم که کار مشترک دولت سیزدهم و مجلس یازدهم است امروز تنها سند ماست که باید آن را اجرا کنیم.قالیباف تصریح کرد: لذا رئیس جمهور باید با دقت هم حواسش به سفره مردم باشد و هم حواسش به رشد اقتصادی باشد. مخصوصاً به پروژه‌های کلانی که بتواند این کار را انجام بدهد.وی گفت: معتقد هستم که ما باید قفل این توقف را بشکنیم و کاری را که دولت سیزدهم این کار را شروع کرد و پیش بردند آن را ادامه بدهیم. نقاط قوت را تقویت کنیم و ضعف‌های آن را برطرف کنیم. بر این باور هستم که ظرفیت‌های کشور آنقدر وجود دارد که ما امروز فقط هدر دادن در بحث سرمایه‌هایی که وجود دارد سه و نیم برابر یارانه‌های نقدی امروز است. لذا کارمندان و کارگران شریف در دولت خدمت و پیشرفت همه ما با حضور و مشارکت شما و سرمایه‌گذاران اقتصاد قوی را دنبال خواهیم کرد که در هر صورت دولت بتواند حقوق عزیزان را متناسب با تورم پیش ببرد قدرت خرید را حفظ کند.

قالیباف در بخش دوم زمان خود گفت: برنامه هفتم چون عزیزان اشاره کردند آقای پزشکیان فرمودند انسجام و منسجم بودن در همه عرصه‌ها من کاملا این را قبول دارم یا آقای پورمحمدی به این موضوع اشاره کردند که تنها اقتصاد نیست فرهنگ هم است حتماً همینطور است.

وی ادامه داد: وقتی حرف از سرمایه‌گذاری می‌زنیم، سرمایه‌گذاری یک بخش خودش درباره رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری است و بخش دیگر بهره وری است.

۲.8 درصد از رشد ۸ درصد اقتصادی را باید از بهره‌وری به دست بیاوریم

قالیباف گفت: در بخش بهره وری بخش عمده آن بعضی از کشورها که متوسط در سال ۹ درصد رشد داشته‌اند نصف این ۹ درصد را از بهره‌برداری استفاده کردند بهره‌برداری یعنی درست استفاده کردن و مدیریت صحیح است. یک رئیس جمهور است که باید قابلیت اجرای این کار را داشته باشد. به این معنا یعنی که بتوانند از ظرفیت اندیشمندان استفاده کنند . بهره وری می‌تواند نصف این ۸ درصد را تحقق یابد. قالیباف تاکید کرد: در برنامه هفتم ۲/۸ درصد از ۸ درصد را در بهره‌وری آورده‌ایم. کاملا معتقد هستم اگر انسجام نداشته باشیم نمی‌شود. برنامه هفتم به هر حال یک سند شده است حتماً ممکن است اشکالاتی هم داشته باشد و نقاط قوتی هم دارد. می‌گوییم خانواده اساس کار است مهمترین موضوع برنامه هفتم خانواده محوری است.

سبد خانوار در همه ابعادش در برنامه هفتم دیده شده است

وی بیان کرد: سبد خانوار در همه ابعادش در برنامه هفتم دیده شده است. ممکن است در یک بخشی هم اشکال داشته باشد. ویژگی برنامه هفتم این است که در ماده ۱۱۸پیش بینی شده است که شورای راهبری هر کجا در حین اجرا اشکالی در اجرای برنامه به وجود بیاید کمیته‌ای پیش بینی شده است به ریاست معاون رئیس جمهور و مجموعه کمیسیون‌های دولت اگر لازم بشود اصلاح کنند اصلاح می کنند.قالیباف گفت: ولی بدانیم قانون است باید آن را اجرا کنیم. نمی‌توانیم بگوییم که این را کنار بگذاریم. دوباره انسجام را از دست می‌دهیم به سمت بهانه جویی می‌رویم.نکته بعدی که بسیار مهم است . بیش از ۹ میلیون بشکه نفت از انرژی‌های فسیلی ما است که ۱۷ درصد آن هدر می‌رود.

یک مدیر قوی میتواند این مشکلات را حل کند

وی ادامه داد: به این معنا هدر می‌رود یا در مصرفمان در نیروگاه‌ها هدر می دهیم یا در گازهای مشعل آن را هدر می‌دهیم. از این انرژی در حوزه پتروشیمی درآمد قریب به ۲۰ میلیارد دلار داریم فقط هفت و نیم درصد آن را داریم استفاده می‌کنیم. ما فقط اگر همین دقت را انجام دهیم از این ۴۴ درصد مصرفیمان ۴ درصد و اگر از این ۱۷ درصد سه و نیم درصد این هفت و نیم درصد را ۱۵ درصد کنیم در همین یک قلم ما دو برابر ظرفیت خودمان را افزایش داده‌ایم.قالیباف بیان کرد: یک مدیر قوی میتواند این مشکلات را حل کند ما اقتصاد را پیش بینی پذیر نکردیم با تصمیمات سیاستی و قاعده گذاری غلط همینه دو روز قبل یک وزارتخانه تصمیم گرفته است و بخشنامه‌ای صادر کرده است همه گلایه من شده‌اند. با این تصمیمات حتماً سرمایه‌گذاری نخواهیم داشت. حتماً ظرفیت‌های داخل سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. سیاست‌های ما به گونه‌ای است که صادراتمان را داریم کند می‌کنیم و واردات را ترجیح می‌دهیم.

برای واردات خودرو حتماً ارز داریم

قالیباف در بخش سوم زمان خود گفت: نکاتی که در اینجا مطرح می‌شود ما به هر حال برای این رشد ۸ درصد سرمایه‌گذاری داریم و بهره وری از نظر بنده حتماً بهره وری ارجع است به سرمایه‌گذاری دلیل آن این است که بهره‌وری این فرصت را به ما می‌دهد ظرفیت‌هایی که موجود داریم این‌ها را حفظ کنیم دنبال کنیم خود این بسترسازی ادامه سرمایه‌گذاری هم بیاید. قالیباف ادامه داد: بخش عمده‌ای را داریم هدر می‌دهیم. به درستی آقای پزشکیان فرمودند خودروی دست دوم را می‌آوریم ارز نداریم بدهیم که آن را وارد کنند. من می‌گویم ارز داریم . در سال گذشته ۸ میلیارد دلار فقط در حوزه خودرو ارز اختصاص دادیم. کیفیت و قیمت وضعیت خوبی ندارد. دولت و مردم نیز در این قضیه ناراحت هستند.

بانک توسعه نقدینگی را جمع و به تولید هدایت می‌کند

قالیباف تصریح کرد: نکته‌ای که آقای زاکانی فرمودند درباره نقدینگی قطعاً همین شکلی است. ولی بدانیم نقدینگی که دستمان است به کیفیت آن توجه داریم نه به کمیت آن و می‌تواند بیشتر از آن هم باشد. نقدینه‌ای که بیش از هزار همت است از کمان برنامه‌ریزی خارج شده است .در برنامه هفتم در ماده ۸ آن دولت را موظف کرده است در همین سال ۱۴۰۳ یکی از بانک‌های تخصصی را تبدیل به بانک توسعه کند همه نقدینگی به آنجا برود و فقط برای پروژه‌های زیرساختی استفاده شود. قالیباف ادامه داد: در ال پی جی چیزی که در مدار خزانه اداره می‌شد ۲۷ همت در سال 1400 بوده است. . مجلس یازدهم پیگیری کرد، کنترل کردیم و دیدیم که در آنجا دارد حیف می‌شود که ۶ رده پایین‌تر برای آن تصمیم می‌گیرند.

برای رفع تحریم و مذاکرات طرح روشن و مشخص داریم

وی گفت: ال پی جی در سالی که گذشت 180 همت شد. در حوزه یارانه‌ها سه و نیم برابر هدر می‌دهیم یعنی ۱۲۶۰ همت یعنی ۵۰ درصد لذا می‌خواهم بگویم حتی در حوزه تحریم، بله حتماً تحریم اثر می‌گذارد بنده معتقد هستم همه دستگاه‌های دولتی یک طرف دستگاه دیپلماسی مان یک طرف دیگر است. قالیباف ادامه داد: دستگاه دیپلماسی باید تحریم را حل کند طرح مشخص و روشنی داریم و آن را اقدام می کنیم. ۱۰۴ میلیارد دلار در سال در حوزه بهره‌برداری هدر رفت داریم.این‌ها نشان می‌دهد انتخاب رییس جمهور درست چقدر مهم است. همین الان قراردادهایمان با چین باز مانده است تفاهمات اجرایی نشده است با روسیه هم همین طور است ظرفیت‌های شانگهای و بریکس در انضباط مالی استفاده نشده است.

تا خودتحریمی داخلی را حذف نکنیم نمی‌توانیم تحریم خارجی را رفع کنیم

قالیباف در بخش چهارم زمان خود گفت: پنجره طلایی انتخابات در سرنوشت کشور و در زندگی یکایک شما عزیزان مهم است. مشخص است و از بحث‌ها اینگونه می‌فهمیم خود تحریمی داخل را حذف نکنیم امکان ندارد رفع تحریم را بتوانیم در خارج از کشور حل و فصل کنیم. قالیباف ادامه داد: نمونه‌هایی از آن را من اشاره کردم می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم. یکی از کارهایی که در تورم است انضباط مالی در دولت است. در بدو ورود مجلس یازدهم در احکام دائمی بودجه یک مصوبه‌ای داشتیم که این مصوبه از دولت شهید رئیسی ابلاغ شد. آمدیم حساب‌های دولتی رابیش از ۲۴۵۰ هزار حساب بودکه به صورت نقدی پول به حساب وزارتخانه‌ها می‌رفت همه این حساب‌ها را بردیم تحت عنوان حساب خزانه بانک مرکزی تقریبا ۵ و ۶ هزار حساب شد.

قانون مجلس جلوی کمبود بودجۀ دولت را در پایان سال گرفت

وی گفت: نتیجه چه شد گفتیم پول به جای نقدی باید اعتباری داده شود این پول باید به ذینفع نهایی داده شود نتیجه این کار چه شد همه دولت‌ها در ماه آخر سال در پرداخت حقوق همیشه کسری نقدینگی داشتند از خزانه پول برمی‌داشتند قرض می‌گرفتند برای سال بعد در سال گذشته دولت بیش از ۱۹۰ همت در سال حسابش اعتبار داشت پس می‌شود.قالیباف بیان کرد: در شهرداری تهران ۱۲ سال توفیق خدمت داشتم دولت‌های ۹، ۱۰ و ۱۱ به هر دلیلی همراهی نکردند در یک جلسه دولت در این سه دولت شرکت نکردم پشتیبانی لازم از شهرداری نشد حتی مصوبات مجلس هم درست اجرا نمی‌کردند در ۲۵ سال ۷۰ کیلومتر ریل کشیده شد در ۱۲ سال ۱۵۰ کیلومتر ریل برای مترو کشیده شد.

قالیباف اظهار کرد: پولش از کجا اومد از ظرفیت‌های داخلی استفاده کردیم. حتی از ال سی چین استفاده کردیم. آقای صفری که در چین سفیر بودند شاهد هستندتنها ال سی که بدون پیش پرداخت۱۵ درصدباز شد برای شهرداری تهران در آن دوره انجام شد.

۱۸ تا ۲۲ میلیارد دلار در معامله با کشورهای مختلف بلاتکلیف گذاشته شده

قالیباف تصریح کرد: بدون پیش پرداخت و بدون گارانتی بانک مرکزی با حمایت بخش خصوصی پس می‌شود کارها را انجام داد. اگر این کار را کردیم ظرفیت خارجی هم می‌توانیم استفاده کنیم . بین ۱۸ تا ۲۲ میلیارد دلار ظرفیت‌های گفتگوهای ارتباطی از کشورهایی که ما کار کنیم وجود دارد.برخی از پرونده‌ها بلاتکلیف است خوب باید این پرونده‌ها را تمام کنیم . بحث مربوط به شانگهای و موافقت‌نامه‌هایی که با روسیه داشتیم استفاده نکردیم و باید این توافقات را عملیاتی کنیم. ما می‌توانیم این تحول را ایجاد کنیم

در مهار تورم باید نظام بانکی را اصلاح کنیم

قالیباف در بخش پنجم زمان خود گفت: بحث تورم از موضوعات حیاتی و جدی ماست متاسفانه تورم بالایی داشته‌ایم از جهت زمانی نیز طولانی بوده است. انصافاً به مردم و سفره‌های مردم مخصوصاً آن‌هایی که حقوق ثابت داشته‌اند فشار جدی در سال‌های گذشته آورده است.قالیباف ادامه داد: این موضوع به نظر بنده ریشه در سه موضوع دارد اول اصلاح نظام بانکی به هر حال در نظام بانکی مخصوصاً بانک‌هایی که بانک‌های خصوصی‌اند یا حتی بانک‌های دولتی باعث خلق پول شدند. این مشکل را باید چاره‌اندیشی کنیم نقدینگی حدود ۸۲۰۰ همت است طبیعتاً کیفیت این نقدینگی و درست در محل تولید نرفته است. وی گفت: یکی از اقداماتی که در مجلس یازدهم انجام شد این بود که ما قانون جدید بانک مرکزی را تصویب کردیم و اقتدار را به بانک مرکزی برگرداندیم. حوزه قضایی را نیز به آنجا منتقل کردیم که این تخلفات و عدم کفایت و کنترل و نظارت دقیقی بر بانک‌ها انجام نمی‌شد باید به آن توجه شود.

قالیباف بیان کرد: در کنار آن سرمایه‌گذاری را باید در بخش تولید بیاوریم و به آن توجه کردیم . باید یک سپر دفاعی برای مردم در حوزه تورم بگذاریم . مقام معظم رهبری بیش از ۱۰ سال متوالی سال‌ها را با موضوع اقتصادی نامگذاری می‌کنند. وی گفت: بخش دیگرش در اصلاح ساختار بودجه است در بوجه وقتی که ما درآمد پایداری نداریم و متکی به نفت هستیم در حوزه نفت آن نابسامانی که هم توضیح داده بودم وجود دارد.

قالیباف گفت: معتقد هستم برای حل این مشکلات نیازمند یک مدیر قوی هستیم امروز بخش از عمده‌ای از مشکلات ریشه در بی تدبیری و سیاستگذاری‌های اشتباه دارد . با این سیاستگذاری‌های اشتباه سفره مردم کوچک می‌شود. تاکید می‌کنم در دولت چهاردهم حتماً این سپر حمایتی را این حقوق را نسبت به تورم حداقل به مردم داده شود. حتماً اگر رشد اقتصادی هم اتفاق بیفتد آن هم باید اضافه شود تا آن اصلاحات به طور کامل تمام شود.

رئیس‌جمهور قوی باید تصمیم‌سازی را به نخبگان جامعه بدهد

قالیباف در بخش ششم زمان خود گفت: در تورم اولین نکته‌ای را که باید به آن توجه کنیم یکی بودجه و ساختار اصلاحاتی آن است. وقتی که ما بودجه می‌نویسیم می‌گوییم بودجه دولت است. این خیلی اشتباه است. بودجه، بودجه دولت نیست. بودجه برای زندگی مردم است. ما به متفاوت تورم و خلق پول از کجا اتفاق می افتد. یعنی اقتصاد رو کوچک می‌کنیم چون تولیدمان رونق ندارد . تولید که رونق نداشته باشد مالیات پرداخت نمی‌شود. مالیات را از تورم می‌گیرند . همه مردم زینه تورم را پرداخت می‌کنند. قالیباف ادامه داد: پس باید ما توجه کنیم اینجاست که می‌گویم یک مدیر قوی و یک فردی که بتواند موثر باشد سابقه تجربه و کارنامه داشته باشد. من نگفتم استقلال به آن دادیم اقتداربه آن داده‌ایم. سمت استقلال نرفتیم فرصت و زمان آن را هم نداریم. یک شورای عالی از ارکان آنجاست همه کارها را انجام می‌دهد. باید قدرتمندانه بایستد و با جریاناتی که خلق پول می‌کنند که فشار به مردم می‌آورند برخورد کند.

وی گفت: جای درست مبارزه با فساد جایش اینجا است. نیاز به یک انسجام داریم. یعنی این منافع ملی ما است. این فرهنگ کار و تلاش می‌خواهد. چه کسی می‌تواند این موارد را ایجاد. کسی جز یک رئیس جمهور قوی که بتواند کار را انجام دهد. قالیباف ادامه داد: رئیس جمهور قوی معنایش آن نیست که تصمیم می‌گیرد بله تصمیم می‌گیرد ولی باید بداند که تصمیم سازی را باید به نخبگان جامعه بدهد. وقتی اساتید و بزرگان ما وقتی که اهل علم ما و نیروهای خلاق ما به کار گرفته نمی‌شوند و ما یک مرتبه خلق الساعه می‌گوییم می‌گوییم قیمت ارز ۴۲۰۰ از کجا آورده‌ای.

قالیباف ادامه داد: معلوم نیست همه اندیشمندان و صاحب نظران بهت زده هستند بعد می‌گوییم چرا اساتید ما مهاجرت می‌گوییم و می‌گوییم چرا دانشجویان ما مهاجرت می‌کنندیک رئیس جمهور قوی باید این انسجام را درست کند و این اعتماد را باید بیاورد از این ظرفیت استفاده کند. وی تصریح کرد: بله از تجربه دنیا استفاده کنیم ولی آقای پزشکیان وقتی از تجربه نیروهای داخل خودمان استفاده نمی‌کنیم می‌خواهیم بریم از بیرون استفاده کنیم حتماً نمی‌توانیم. قالیباف بیان کرد: ما همین انسجام سیاسی و ملی را برای رفع تحریم و برای اقدام در مقابل ظلم به کشور می‌شود می‌کنیم ولی وقتی یک مدیر بی‌عرضه و بی تدبیر نپخته و بدون برنامه می‌آید طبیعتاً قانونی هم که تصویب شده است که باید اجرا شود نمی‌تواند اجرا کند. لذا ما اگرنیاییم و به تولید توجه نکنیم وقتی دولت را بزرگ می‌کنیم و تمرکز زدایی نمی‌کنیم دولت هزینه دارد و آن می‌شود بودجه زندگی مردم و همین جا بود که تاکید کردم که باید در این بخش به طور جد آن رشد اقتصادی را پیگیری کنیم.

قالیباف در بخش پایانی گفت: اولین جایی که مایه و اساس تحول است مردم هستند و نقش مردم در این تحول مخصوصاً در اقتصاد مهم است. اینکه امنیت سرمایه آنها تامین شود فرصت‌ها برای آنها فراهم شود و از همه مهمتر دست و پای دولت از حوزه اقتصاد کوتاه و جمع بشود. قالیباف گفت: با دستورات سیاست گذاری و سیاستی یا قاعده‌گذاری‌هایی که خلق الساعه اتفاق می‌افتد باعث ناامنی و فرار سرمایه و سرمایه‌ها حبس شوند در صندوق بانک‌ها چنین اتفاقی نیفتد.

باید نخبگان و جوانان را بر صدر بنشانیم

وی گفت: توجه کنیم که نخبگان اندیشمندان و صاحب نظران مخصوصاً جوانان که پیشگامان این کار هستند در حوزه دانش بنیان و علم روز دنیا که پنجره طلایی جمعیت ما را جوانان عزیز گام دوم انقلاب تشکیل می‌دهند و می‌توانند ارزش افزوده بسیار بزرگتری و چند برابرتر نسبت به کارهای قدیم این تحول را ایجاد کنند این‌ها را بر صدر بنشانیم و اجازه بدهیم برای ماها آنها تصمیم سازی کنند و ما تصمیم گیری کنیم.قالیباف بیان کرد: همه تحولات بزرگ کشور ریشه در حضور مردم و جوانان و پیشگامان هر تحولی بودند و الان هم هستند.وی گفت: بازار سرمایه هم بازار اولیه هم بازار ثانویه به هر دو باید توجه کنیم و این‌ها لازم و ملزوم هم هستند معتقد هستم رفع تحریم را دنبال کنیم. پرونده‌هایی که در حوزه‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری و فرصت‌ وجود دارد از بریکس و شانگهای یا خود بحث تحریم را بتوانیم با پیشنهادهای روشنی اقدام در مقابل اقدام دنبال کنیم.

باید برای پنج دهک پایین جامعه دربرابر تورم سپر حمایتی ایجاد کنیم

قالیباف ادامه داد: مخصوصاً کانال نرخ بهره را به طور جد توجه کنیم که به تولید آسیب نرسد همانطور که اشاره کردم. تورم نتیجه سیاستگذاری دولتی‌هاست. ما در دوره چهاردهم معتقد هستیم یک سپر حمایتی برای حداقل ۵ دهک جامعه درست کنیم حتی در کالاهایی مثل لوازم خانگی تا زمانی که تورم را بخواهیم کنترل کنیم جلوی آسیب را بگیریم این آسیب به خاطر بی‌تدبیری‌هاست مردم تقصیری ندارند.

با مدیریت قوی و تکیه بر کارنامه می‌شود تورم را کنترل کرد

وی گفت: در ماده ۲۸ خدمات مدیریت کشوری می‌گوید باید حقوق این افراد به اندازه تورم باشد این را باید تا زمان کاهش تورم در دولت چهاردهم این را ضامن باشیم. معتقد هستم که حتماً با مدیریت قوی و انشاالله یک رئیس جمهور قوی مدیران قوی و متدین که هم قوی باشند و هم امین با کارنامه و عملکرد مطمئن حتماً می‌توانند تورم را کنترل کنند و کاهش بدهند. قالیباف ادامه داد: انقلاب اسلامی به همه مردم عزیز ما داد مردم سالاری دینی که مردم بر سرنوشت خودشان حاکم باشند نفرات را در سلسله مراتب قدرت در هر سطحی انتخاب کنند. قالیباف در پایان گفت: امروز شما هستید که فرصت انتخاب و تصمیم گیری دارید و انشالله بتوانید در چهار سال دولتی را شما مستقر کنید که این دولت آینده فرزندان این سرزمین را همونطور که در حوزه دفاع دیدیم همه دنیا حسرت خوردند به توان ما انشاالله شاهد باشیم که در حوزه مسائل اقتصادی هم به گونه‌ای باشد و حسرت بخورندو این پیشرفتدر یک قدمی مااست.

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

سعید جلیلی در مناظره صدا و سیما گفت: ما صحبت می‌کنیم از مردمی سازی؛ دولت نباید مردم را به عنوان قلک نگاه کند؛ این لازمه‌اش این است که هر ایرانی بتواند یک نقش ایفا کند.

 

 اولین مناظره سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع (اقتصاد؛ مهار تورم و رشد تولید) در رسانه ملی دقایقی قبل آغاز شد.

جلیلی در بخش اول گفت: این مجموعه سوالاتی که مطرح شد در نظر من دو ایراد بهش وارد است؛ ایراد اولی که وارد است این است که اگر چیزی می‌شود قانون و فصل الخطاب و باید انجام بشود در چنین مقطعی و در چنین سطحی نباید درش تردید ایجاد بشود؛ یعنی ما اگر صحبت میکنیم از رشد ۸ درصد رشد ، ۸ درصد امروز یک ضرورت است علاوه بر اینکه در قانون هم آمده و امروز باید مردم انتخاب کنند که این ضرورت را کدام عزیز می‌تواند به بهترین شکل انجام دهد.

وی ادامه داد: نکته دومی این است که معمولاً در برنامه‌ها برای اینکه یک رشد محقق بشود شما می‌بینید عوامل مختلفی وجود دارد؛ این نیست که فقط سرمایه ببینید.

جلیلی ادامه داد: اینکه ما فقط رشد را منوط به سرمایه کنیم این نگاه حتماً ناقص است. چرا که رشد عوامل مختلفی دارد هم سرمایه است_ بله سرمایه باید باشد و من راجعش توضیح خواهم داد_ اما مهمتر از آن مدیریت این سرمایه است استفاده از نیروی انسانی است که امروز خوشبختانه یکی از فرصت‌های ماست که ما به خوبی داریم و همینطور فناوری‌هایی مهمی که می‌تواند رشد بدهد که بعضی وقت‌ها یک فناوری وجودش اندازه بسیاری از سرمایه‌ها می‌تواند این رشد را شتاب و جهش بدهد.

وی مطرح کرد: اما یک نکته مهمی که وجود دارد اگر ما می‌گوییم قرار است رشد ۸ درصد داشته باشیم و این برنامه ماست در برنامه هفتم اتفاقا در اینجا حدود ۴۷ برنامه را از دولت خواسته که تهیه کند برای اینکه از روزی که برنامه شروع می‌شود شما باید برنامه‌اش را سریع بنویسید.

وی افزود: اگر ما هنوز در اصلش تردید داشته باشیم آن موقع رشد محقق نمی‌شود؛ اگر بعضیا حالا ما هنوز مطالعه نکرده باشیم هنوز باید بگوییم می‌خواهیم بررسی کنیم این حتماً کار ما را عقب می‌اندازد

وی مطرح کرد: امروز این رشد محقق می‌شود به شرط اینکه شما از فردای انتخابات کار را شروع کنید؛ برنامه را جدی بگیرید امروز مورد وفاق ملی است؛ اما یک شرط دارد و آن این است که شما بدانید اگر می‌خواهید چنین رشد حاصل بشود باید فرصت‌های کشور را بشناسید.

وی ادامه داد: اینکه ما عرض کردیم شعارمان یک جهان فرصت، واقعی است؛شما باید فرصت‌ها را بشناسید. امروز کشور ما فرصت‌های بسیار ارزشمندی دارد که اتفاقاً لازمه آن یک جهان فرصت یک ایران جهش است.

وی گفت: می‌تواند رشد ۸ درصد را در چهار سال آینده و در برنامه ۵ ساله دنبال کند و این محقق شود؛ اما لازمش این است که فکر نکنید با چندتا حرف جذب سرمایه این انجام می‌شود این یک اشتباه است؛ این مدیریت می‌خواهد.

وی ادامه داد: مهمتر از همه چیز مشارکت دادن آحاد جامعه است؛ یعنی اگر شما می‌گویید جهش کشور با یک جهان فرصت لازمش این است که دولت نقش آفرین باشد و بتواند برای هر یک از آحاد جمعیت کشور که استعدادی دارد که استعدادی دارد و می‌خواهد نقشی ایفا کند بستر این نقش را فراهم کنیم.

جلیلی عنوان کرد: ناظر به پرسش‌هایی که شد چند نکته را عرض کنم؛ شما باید اولویت داشته باشید؛ همین نکاتی که دوستان هم عرض کردند. یعنی ما اگر می‌گوییم باید صادرات و ارزآوری داشته باشیم این باید تبدیل بشود به ماموریت برای تک تک دستگاه‌ها.

وی ادامه داد: آن موقع این نیست که فقط ۴ تا پروژه تعریف بشود و بگوییم این ارزآوری شد؛ مثلاً ما این ظرفیت بزرگ دانشگاه‌ها را داریم اساتید و دانش جویان و دانش آموختان، ما چه ماموریتی برای این‌ها تعریف کردیم برای اجرای همین برنامه ۵ ساله، برای ارزآوری، برای ایجاد شغل، این یک ظرفیت بزرگ است.

وی ادامه داد: ما امروز با فناوری که ازش برخوردار هستیم می ‌توانیم موفقیت‌های بزرگ را انجام دهیم؛ همین موفقیت‌ها بود که همان کسی که می‌گفت راهبرد فشار حداکثری، آمد گفت شکست فاحش خورد، چرا شکست فاحش خورد؟

وی مطرح کرد: با برنامه‌ریزی و با نگاهی که شهید عزیزمان شهید رئیسی داشتند و دنبال کردند همین کسانی که می‌گفتند جذب سرمایه‌گذاری نمی‌شود امضا بشود، اما شما دیدید آمدند با شما توافقات طولانی مدت بستند و رسماً اعلام همکاری با شما می‌کنند.

جلیلی اظهار داشت: بنده می‌خواهم بگویم اگر ما نگاهمان به برخی نه حتی ضعف‌های عینی بعضی از ظرف‌ها القایی باشد و فرصت‌هایمان را نبینیم حتماً این موفقیت‌ها به دست نمی‌آید؛ بعضی از کارها را شما باید انجام بدهید یعنی برای جذب سرمایه‌گذاری شما باید حتماً آن بسته مجوزها را قبلاً آماده کرده باشید و پرتکلش را انجام داده باشید که اگر کسی می‌خواهد سرمایه‌گذاری چه داخلی و چه خارجی انجام دهد، دوباره در درون این ساختاری اداری شما گیر نکند.

وی افزود: اگر شما یک ساز و کار دقیق و درست نداشته باشید آن موقع صادر و وارد کننده شما در این مسیر دچار مشکل می‌شود

دولت مقتدر و مشرف به مسائل باید بداند آنچه که دارد می‌گذرد چیست

جلیلی ادامه داد: ما برای همین موضوع شاید ده‌ها ساعت جلسه گذاشتیم وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که یک ایرادی در فرایند تخصیص و تامین ارز وجود دارد که اگر شما این ایراد را برطرف کنید_ امروز به عنوان مثال ما یک چیزی حدود ۱۳.۶ میلیارد دلار واردات محصولات اساسی کشور را داریم_ ما با بررسی‌هایی که کردیم اگر این فرایند اصلاح شود این می‌تواند به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

وی افزود: برخی از این موضوعات است که دست خود ما است؛ باید بدانید و اولویت‌هایت مشخص باشد.

وی عنوان کرد: باید رئیس جمهور بداند چه مشکلی وجود دارد اما از طرفی نیز باید بداند چه فرصت‌هایی وجود دارد که در رفع آن نقص‌ها این فرصت‌ها بتواند کار انجام دهد.

وی در بخش دوم بیان کرد: مهم این است که چه انتخاب و چه رویکردی قرار است کشور را اداره کند؛ بردارمان جناب آقای پورمحمدی سوال کردند چرا برنامه ششم قبل اجرا نشد؛ خودشان در دولت اول اون برنامه حضور داشتند. برای اینکه آن دولت اعتقادی به برنامه نداشت.

جلیلی گفت: اولین بار بود که دولت گفت من برنامه نمی‌نویسم؛ مجلس برنامه را نوشت؛ خب این یک انتخاب است. در دولتی بود که بیان می‌کرد که بله من اگر می‌خواهم فلان کار بشود_ نامه‌ای نوشت به مجمع، این جالبه، بهمن ۹۷ نوشت که اگر فلان توافق مثلاً امضا نشود ما حقوق اسفند ۹۷ را نمی‌توانیم بدهیم، هنوزم امضا نشده و اکنون در سال ۱۴۰۳ هستیم.

وی ادامه داد: یعنی می‌خواهم بگویم اینکه سوال می‌کنیم چرا نشد اتفاقاً اینجا مردم ما چون محل انتخاب است می‌تواند خیلی خوب انتخاب کنند؛ این یک رویکرد است.

وی افزود: یک رویکرد نیز همین رویکرد شهید رئیسی عزیز بود که آمد کارها را پیش برد و خیلی از چیزهایی که آنها می‌گفتند نمی‌شود را انجام داد.

جلیلی اظهار داشت: این سوالی که کارشناسان محترم کردند سوالی است که به نظر بنده فرع بر یک موضوع اصلی‌تر است. اینکه بخش خصوصی یا بخش دولتی.

 

وی گفت: ما نیازی که داریم یک دولت فهیم و کارآمد است که مسلط باشد به کار. اگر این شناخت نباشد، چه بخش دولتی باشد، چه بخش خصوصی باشد، چه خصولتی سوع استفاده خودش را می‌کند؛ افرادی بیایند در آنجا و نتوانند وناکارآمدی‌های خودشان را بروز بدهند. بنده دقیقاً بحثم این است.

وی ادامه داد: باز بنده یک مثالی بزنم؛ یک وقت است شما با هوشیاری کار می‌کنید و میدانید چیست، اگر واگذار می‌کنید این واگذاری بر اساس چیست؟ برای افزایش بهره‌وری است. نه فقط یک در آمد اندکی به دست بیاید و بعد خودت راحت شوی.

وی یادآور شد: بنده چند ماه پیش رفته بودم دورود لرستان؛ یک کارخانه آنجاست ۱۲۰۰ کارگر داشته. این ۱۲۰۰ نفر در یک فرایند واگذاری به گونه‌ای واگذار شده بود که چون طرف مقابل و افرادی که بودند اهلیت نداشتند نتیجه‌اش این بود که فقط چهار نگهبان در آنجا بود؛ دولت وقت دهه اواخر ۹۰ این کار کرده بود.

جلیلی افزود: چند وقت پیش ما در آذراب رفته بودیم؛ می‌گفتند اینجایی که ۳۰۰۰ تن تولیدش بود با یک واگذاری که انجام شد رسید به ۷۰ تن.؛ هپکو می‌گفت اینجایی که ۱۸۰۰ ماشین ساختمانی تولید می‌کرد با یک واگذاری غلط رسید به صفر، چهار پنج دانه. این حاصل چیست؟ وقتی یک دولتی باشد نداند چه کار می‌کند و نفهمد این روندی که دارد انجام می‌دهد نتیجه‌اش چه می‌شود، اینجاست که این انتخاب اهمیت پیدا می‌کند و باید بدانید که کسی را انتخاب کنید که می‌داند از فرصت‌های کشور چگونه باید استفاده کند.

وی در ادامه گفت: اگر فقط یک کسی آمد با رانت و یا با رابطه و یا حتی با سرمایه آمد، سرمایه‌گذاری کرده و یک چیزی را تحویل گرفته و اهلیت لازم را نداشته این حتماً نتیجه به دست نمی‌آید.

وی گفت: دولت مقتدر و مشرف به مسائل باید بداند آنچه که دارد می‌گذرد چیست؛ اگر بانک خصوصی بیاد خلق سرمایه کند و بعد تورم کشور را بالا ببرد حتماً باید اینجا یک بررسی جدی بشود.

جلیلی اظهار داشت: بنده فکر می‌کنم مردم عزیزمان اکنون در یک انتخاب هستند که دو نگاه وجود دارد. یک نگاه حداقلی روزمره است که برخی موضوعات را بگوید خب این چرا حل نشده، چگونه حل میشود و اینها. یکی نیز این است که بگوید نه، این فرصت‌ها وجود دارد و می‌شود جهش کرد.

به مردم عزیزمان چند مثال بگویم. آقای دکتر یک نکته خوبی را فرمودند، فرمودند پس چرا انجام نشده است؟

وی عنوان کرد: بنده عرضم این است، آیا این فرصت‌ها را ما برای آن برنامه‌ریزی کردیم و نشد، اصلاً نگاه ما چه بود؟ چند مثال بزنم_ خیلی از جوانان ما در دانشگاه‌ها در حال مهاجرت هستند؛ 

سوال بنده این است که ما نگاهمان به دانشگاه چه بود؟

جلیلی مطرح کرد: یک وقت این که می‌گوییم دانشگاه ما این است که یک کلاس درسی باشد تدریسی بشود و یک عده فارغ التحصیل شوند این یک نوع نگاه است، یک نگاه حداقلی است. یک وقت این است که می‌گوییم نه حق دانشگاه و حق همه آحاد دانشگاهی ماست دانشجو دانش آموخته است که اتفاقاً در این جهش و پیشرفت کشور نقش داشته باشند؛ برای ارزآوری نقش داشته باشد.

وی عنوان کرد: اساتید محترمی از دانشگاه‌های مختلف پیش بنده امدند و با جلسه داشتیم و گفتند بنده میتوانم

در اینجا این ارزآوری را داشته باشم.

دولت نباید مردم را به عنوان قلک نگاه کند

من و دانشجویانم می‌توانم این کار را انجام بدهیم؛ اتفاقا ما بحثمان همین است که شما از این علم آگاهی می‌توانید استفاده کنید، می‌توانید این را رشد بدهید.

وی بیان کرد: مهم این است و اکنون مردم انتخابشان این است؛ یک نگاه حداقلی است که آقا چه شد این مشکل را بر طرف کنیم و اینها، یک نگاه حداکثریست.

وی اظهار داشت: مثلاً به روستاهای ما؛ یک وقت است به روستاها نگاه می‌کنیم و می‌گوییم بله در راستای محرومیت زدایی این کار دیگر همراه بکنیم. این یک حداقل است؛ حالا آیا شما برنامه دارید که از این ظرفیت روستا استفاده کنید؟

وی عنوان کرد: ۴۰ هزار روستا وجود دارد که این‌ها تقریباً بالای ۲۰ خانوار هستند، هر روستای شما نمی‌تواند یک سلول جهش کشور باشد آیا نمی‌تواند آن سند پیشرفتش را که خود جوانان در خیلی از روستاها انجام می‌دهند, انجام دهند؟ بحثم این است که در اینجا نقش دولت چیست.

جلیلی مطرح کرد: ما صحبت می‌کنیم از مردمی سازی؛ مردم را دولت نباید به عنوان قلک نگاه کند؛ این لازمه‌اش این است که همه مردم را شامل بشود، هر ایرانی بتواند یک نقش ایفا کند، وقتی شما انحصار، رانت و تبعیض داشته باشید خب این حتما نمیشود.

وی تاکید کرد: در سال ۹۹ به دلیل مشکلاتی که برای بورس اتفاق افتاد بنده به بانک مرکزی نامه نوشتم و هشدار دادم؛ وقتی تصمیم خلق الساعه بگیرید و تصمیماتتان منوط به مردم نباشد و انضباط اقتصادی نداشته باشیم به طور حتم به جایی نخواهیم رسید.

وی تاکید کرد: باید بستری ایجاد شود تا هر ایرانی امکان نقش آفرینی داشته باشد و نباید بدون توجه به ظرفیت‌ها در تمامی ابعاد تصمیم گیری شود‌.

تورم مانند کرونا نیست که هم خودش شناخته شده نباشد و هم درمانش‌

وی در ادامه با بیا اینکه یک نکته بسیار مهمی که برای مردم خیلی آزار دهنده است بحث تورم است، مطرح کرد؛ اما یک موضوع جدی که وجود دارد این است که تورم مانند کرونا نیست که هم خودش شناخته شده نباشد و هم درمانش‌. تورم معضلی است که هم مسئله‌اش روشن است و هم راه حلش؛

سوالی که برای مردم مطرح است این است که چرا در کشور ما تورم اینقدر مزمن ادامه دارد به ویژه در سال‌های اخیر. 

وی افزود: من بحثم را در آن چهار محور اصلی که برای برنامه دولت مطرح کردیم، یک بحثم را انضباط مالی عنوان کردم. 

جلیلی اظهار داشت: می‌خواهم آن ریشه تورمی که به نظر می‌رسد وجود دارد و راه حل‌هایی که براش است و اینکه امکان کنترل تورم وجود دارد را بگویم.

همانطور که امکان رشد ۸ درصد وجود دارد امکان کاهش تورم و کنترل آن هم وجود داره. چگونه؟ من این را یک توضیح بدهم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ببینید اولین بحثی که در اینجا باید به کار برود بحث حاکمیت ریال است؛ اگر ما واحد رسمی مان ریال است

باید دولت مقتدر و نظام بتواند در ریال حاکمیت داشته باشد. 

وی ادامه داد: باید بداند که این گردش پول و این حرکتی که در مسیر اقتصاد کشور ریال دارد، کجا می‌رود و چگونه خرج می‌شود، در کجاها حضور دارد تا آن را بتواند مدیریت و حکمرانی کند. اگر شما این را نتوانید انجام بدهید آن سازوکارهایش را درست نکنید، با برخی از اقدامات مقطعی این حتما شکل نمی‌گیرد.

جلیلی عنوان کرد: اولین بحث مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که برای حاکمیت ریال شما باید بتوانید آن سامانه‌هایی که لازمه حاکمیت ریال است و در کشور ما وجو دارد مثل سامانه مودیان مالیاتی، سامانه جامع تجارت، سامانه املاک واسکان و سامانه رفاه ایرانیان تکمیل کنیم و این سامانه ها باید با هم ارتباط داشته باشند تا بر حاکمیت ریال تفوق لازم را داشته باشید؛ سپس ناترازی بانک‌ها و بودجه را باید حل کرد. 

وی با بیان اینکه، این به اراده و فهم دولت نیاز دارد، ادامه داد: ناترازی بودجه مربوط به دولت است و رئیس‌جمهور باید اینجا محکم بایستد؛ باید مواظب باشید منابع شما اولاً اتلاف نشود و ثانیا روز به روز افزایش یابد. 

وی با اشاره به اینکه به دلیل نبود میترینگ 7 میلیارد درآمد نفت و گاز شما هرز می‌رود، مطرح کرد: 4 میلیارد دلار برای اشکال در برخی فرایندها در خرید کالاهای اساسی از بین می‌رود؛ بررسی کرده ایم چگونه می توان مانع هرز رفتن منابع شد و و این منابع ارتقا یابد؛ باید مشخص شود خلق پول بانک‌ها در چه جهتی است؛ نمی توان از جیب مردم خلق پول شود ولی در جهتی که خودش می خواهد و نفع عده محدودی است، هزینه کند. یک دلیل تورم ناشی از شوک بازار ارز است.

جلیلی در بخش پایانی مناظره امروز مطرح کرد: خب مردم عزیزمان حرف‌ها را شنیدند؛ یک نکته‌ای که شاید خیلی اهمیت دارد این است که ما در چهار سال آینده به ویژه رئیس جمهوری که عهده دار کار خواهد شد و زیر بار این مسئولیت سنگین میرود، دچار روزمرگی باشد و برخی از همین مشکلات و مسائلی رو که وجود داره حداکثر حل کند، یا این که نه نه تنها از این مشکلات عبور کند، بلکه بتواند کشور رت پیشرفت و بلکه جهش بدهد. 

جلیلی افزود: این خیلی مهم است که در این ایام انتخابات از مجموعه برنامه‌ها، دیدگاه هاج و رویکردها این تشخیص داده شود که چه کار خواهد شد. 

وی مطرح کرد: من معتقدم کسی که باید رئیس جمهور ۴ سال آینده باشد در سرلوحه کار خودش یا داشبورد مدیریتی خود، چند موضوع را جدی مورد توجه قرار بدهد و روزانه پیگیری کند که نتیجه‌اش آن موقع جهش کشور خواهد بود.

وی عنوان کرد: بنده چند تا از آنها را عرض می‌کنم که این بسیار اهمیت دارد، لازمه این جهش چیست؟

این است که رئیس جمهور باید اولویتش مشخص باشد.

باید بداند علت اصلی مشکلات چیست و از همه مهمتر اینکه بداند چه فرصت‌هایی وجود دارد که بتواند به آن اولویت ها برسد و آن علت‌های مشکلات را برطرف کند.

وی افزود: این از ان بحث‌های بسیار مهم است، لذا این لازمه‌اش این است که واقعاً باید فراتر از حل تک تک این موضوعات که تورم چگونه حل می‌شود و دیگری چگونه حل می‌شود در یک چهارچوب کلی برنامه‌ای داشته باشد که خود به خود این‌ها توش حل شود؛ من این را رویش تاکید دارم اگر رئیس جمهور این داشبورد مدیریتی را سرلوحه کار خودش قرار ندهد، آن موقع در مسیر مرتب دچار روزمرگی خواهد شد.

جلیلی خاطرنشان کرد: خیلی از این مسائلی که همین امشب مطرح شد مثل تورم مثل برخی مشکلات در بخش‌ها در خصوصی‌سازی و سوالاتی که کارشناسان محترم نیز عرض کردند، ریشه اصلی ان‌ها چی بود، این بود که ابتدا شما باید اولویتت این باشد که در کشور، در مالیه کشور و در اقتصاد کشور یک انضباط جدی باشد. مصارف، سازکارها و فرایندها به بهترین شکل ساری و جاری بشود که عوارض این فورمی که عمدتاً ناشی از این آسیب‌هاست دیگر بروز نکند؛ لذا یکی از بحث‌های مهم که تحت عنوان انضباط مالی مطرح کردیم، این بود.

وی ادامه داد: نکته دومی که وجود دارد این است که اگر ما می‌گوییم پیشرفت این چگونه به دست میاید؟ برخی دوستانم اشاره کردن این فقط با عده خاص و چند تا پروژه که چند تا دستگاه دولتی انجام نمیشود؛ این با مشارکت دادن همه مردم انجام می‌شود؛ شما باید این امکان رو در اختیار همه آحاد کشور قرار دهید تا آن استعداد خودشان را وسط کار بیاورند و کمک کنند به این.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: این برنامه میخواهد که ما برای این برنامه‌هایی را داریم؛ چه در تامین مالی و آوردن سرمایه، چه در استفاده از این ظرفیت خود دانشمندان و متخصصان، جوان ما که امروز می‌توانند با فناوری‌ها ما رو دوباره از اون غفلت‌های تاریخی که گذشته بوده است در زمان قاجار و پهلوی عبور بدهد و در آن بزنگاه‌های علمی و فناوری حضور موثری داشته باشد.

جلیلی گفت: عدالت این است که همه را شما بیاوری پای کار، نگذارید عده ای با تبعیض، با رانت، برخی از این موضوعات بخواهند فقط آنها در این عرصه فعال باشند که نوعا آنطور کارها نتیجه ندارد.

وی در ادامه گفت: نکته سوم این است که شما باید یک اقتصاد مولد را برنامه‌ریزی کنید؛ یک اقتصادی که بتواند جایگاه خودش را در عرصه جهانی بشناسد و کار کند.

جلیلی توصیه کرد: عزیزان من ما امروز در یک موقعیت بسیار کم نظیر تاریخی هستیم؛ به عنوان کسی که ۳۵ سال کار سیاست خارجی را دنبال کردم این را عرضم میکنم که فرصت‌های تاریخیمون فرصت‌هایی که در سیاست خارجی داریم، در تعاملات گسترده و سازنده با جهان می‌توانیم داشته باشیم که اتفاقا اولین آثار خودش می‌تواند در همین روابط اقتصادی نشان بدهد، همین فرصت های کم نظیر است که می‌تواند کشور را ارتقا بدهد به خصوص با آن ظرفیت علمی و فناوری خوبی که داریم و این می‌تواند اقتصاد مارا نجات دهد.

وی در پایان اظهار داشت: و اما نکته آخری که میخواهم عرض کنم این است که اگر می‌گوییم مسائل را باید بررسی کرد به این معنا نیست که از آنچه معیشت مردم است غافل شد.

باید برای کوتاه مدت هم طرح های معیشتی داشت که ما این را در چند سال پیش هم مطرح کردیم خدمت دولت شهید رییسی نیز مطرح کرده بودیم، مانند طرح سفر، طرح سبد غذایی که اینها می‌تواند به مردم کمک کند که اینها در مسائل معیشتی پا به پای آن حرکتی که برای جهش انجام میشود موفق باشند.

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

 

 

Correspondent: Ali Bagheri Kakash