🌐 پایگاه خبری بوعلی 🌐

بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِیمِ

ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

🌐 پایگاه خبری بوعلی 🌐

نٓۚ وَٱلۡقَلَمِ وَمَا یَسۡطُرُونَ
متولد 1996 در MIS ، خبرنگار و روزنامه نگار
شناسه الکترونیکی ثبت ملی محتوای دیجیتال( کد شامد): 1-1-765329-64-0-1
در جنگ سخت، جسمها به خاک و خون کشیده میشوند و روح ها پرواز میکنند و میروند به بهشت؛ اما در جنگ نرم، اگر خدای نکرده دشمن غلبه بکند، جسمها پروار میشوند و سالم میمانند، و روح‌ ها میروند به قعر جهنم؛ فرقش این است؛ لذا این خیلی خطرناک‌تر است.
نوشتن، یک عمل هنرى است ؛زیادتر نگویید از آنچه که هست، از آنچه که باید و شاید. منصف باشیم؛ عادل باشیم. این‏ها آن وظایف ماست

🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻

💮بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ💮

اَللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْ‌ضِ ۗ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ کُرْ‌سِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضَ ۖ وَلَا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ ﴿٢٥٥﴾
لَا إِکْرَ‌اهَ فِی الدِّینِ ۖ قَد تَّبَیَّنَ الرُّ‌شْدُ مِنَ الْغَیِّ ۚ فَمَن یَکْفُرْ‌ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللَّـهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْ‌وَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّـهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ﴿٢٥٦﴾
اللَّـهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِ‌جُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ‌ ۖ وَالَّذِینَ کَفَرُ‌وا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِ‌جُونَهُم مِّنَ النُّورِ‌ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَـٰئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ‌ ۖ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ ﴿٢٥٧﴾

🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹

بایگانی
نویسندگان
آخرین نظرات
logo-samandehi پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی

۴۶ مطلب در بهمن ۱۴۰۰ ثبت شده است

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

دریافت
عنوان: دفترچه نهمین دوره آزمون استخدامی فراگیر دستگاه های اجرائی و آموزش و پرورش ۱۴۰۰
حجم: 13.1 مگابایت
 

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف گفت: انتشار مجدد فایل صوتی مربوط به این پرونده در راستای راهبرد ترمیم زخم‌های ناشی از پیامد‌های مجاهدت‌های سپاه و شهید سلیمانی بر پیکره استکبار است.

 

به گفته سخنگوی کل سپاه پاسداران، « از ۵ سال گذشته دستگاه‌های نظارتی سپاه برابر روش‌های جاری و مراقبت‌های مستمر خود به پدیده‌ای از سوء مدیریت و تخلف در یکی از شرکت‌های وابسته به بنیاد تعاون سپاه مظنون شده و پرونده پس از بررسی دقیق و حرفه‌ای به محاکم قضایی ارجاع و قوه قضائیه با همکاری سپاه، احکام متخلفان که هم اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیت خود می‌باشند را صادر کرد.»

 

فایل صوتی منتشرشده درباره جلسه فرمانده سابق کل سپاه پاسداران و معاون پیشین اقتصادی این نهاد است. این فایل پیرامون پرونده سوء مدیریت و تخلف یکی از شرکت‌های وابسته به بنیاد تعاون سپاه بوده که اخیراً توسط یکی از رسانه‌های بیگانه منتشر شده است.

 

سخنگوی سپاه می‌گوید: این موضوع در همان زمان از طریق رسانه ملی توسط سخنگوی محترم وقت قوه قضائیه به اطلاع افکار عمومی رسانده شد.

 

به گفته سردار شریف، «سردار حاج قاسم سلیمانی هیچ نقش و مسئولیتی در بنیاد تعاون سپاه نداشته است. این ماجرا بار دیگر نشان داد شهید والا مقام سردار حاج قاسم سلیمانی برای دشمن قابل تحمل نبوده و این نظریه که دشمن از شهید قاسم سلیمانی بیشتر از قاسم سلیمانی می‌ترسد نیز بعنوان حقیقتی انکارناپذیر، بیش از پیش اثبات شد.»

 

 

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

روز پدرروز پدر

 

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

 

 

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

 

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

حلیمه سعیدی مادر شهید و بازیگر سریال‌های تلویزیون، امروز جمعه ۲۲ بهمن در منزل خود درگذشت.

 

جلال لشکری فرزند این بازیگر که نمی‌توانست به راحتی صحبت کند، به بیماری سرطان وی اشاره و درگذشت این بازیگر را تایید کرد.

 

حاجیه خانم مرحومه حلیمه سعیدی، مادر شهید «رضا لشکری» از شهدای دوران دفاع مقدس بود.

 

رضا لشکری متولد سال ۱۳۴۶ بود و در ۲۵ خرداد ۱۳۶۳ زمانی که در خط مقدم مشغول خنثی‌سازی مین بود، مجروح شد و در نهایت به شهادت رسید.

 

اولین حضور مرحومه سعیدی جلوی دوربین در فیلم «دکتر قریب» در نقش مادر علی بوده‌ است. پس از آن رضا عطاران بازیگر و کارگردان ایرانی به او پیشنهاد بازی داد و پس از گرفتن تست در برابر دوربین، مشغول به بازی در آثار طنز شد.

 

از معروف‌ترین کارهای هنری او مجموعه خوش نشین‌هاست. مرحومه سعیدی در سریال‌های «متهم گریخت» و «ترش و شیرین» هم به ایفای نقش پرداخته است.

 

 

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

دهه فجر

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

 

 

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

 

صحبت های مادر قاتل مونا حیدری درباره ماجرای سفر او به ترکیه و....

مادر قاتل مونا حیدری ، عروس ۱۷ ساله اهوازی که به دست همسرش سر بریده شد، در مصاحبه ای با خبرگزاری فارس به بیان جزئیاتی از این حادثه ی هولناک پرداخته است.

 

دوستان غزل ترکیه رفتنش را خبر دادند

 

مادر سجاد حیدری، پسرعموی مونا (غزل) حیدری که با همدستی برادر خود سر او را برید و فاتحانه در شهر چرخاند، اینگونه داستان را شروع می‌کند: «حدود چهار ماه قبل غزل از منزل خارج شد. مثل همیشه که به خانواده ی پدرش و یا دوستانش سر می‌زد. هیچ کس به رفت و آمدش نه حساس بود و نه شک می‌کرد اما آن روز به خانه بازنگشت. نگران که شدیم سراغش را از خانواده‌اش گرفتیم. آنجا هم نرفته بود. از دوستان، آشنایان و هر کسی که احتمال می‌دادیم ممکن است غزل آنجا رفته باشد سراغ گرفتیم اما خبری از غزل نبود، تا اینکه بعد از یک هفته به دوستان خودش اطلاع داد که در ترکیه است.»

 

وی ادامه می‌دهد: «نمی‌دانم کِی و چطوری پای غزل به ترکیه رسیده است. تمام اطلاعاتی که از غزل دریافت می‌کردیم از طریق دوستانش است و هر بار که خبری می‌رسید پسرم می‌مرد و زنده می‌شد. خیلی تلاش کردیم کسی متوجه این قضیه نشود اما هر چه از نبودن غزل می‌گذشت اطرافیان بیشتر کنجکاو می‌شدند که عروس خانواده کجاست و چرا از او خبری نیست.»

 

مادر سجاد می‌گوید: «غزل در زمان آشنایی با یک مرد سوریه‌ای باردار بود و چند روز قبل از اینکه خانه را ترک کند بچه سقط شد. وقتی من و مادرش گفتیم چرا و چطور این بچه سقط شد، جواب داد دبه آب را بلند کردم و سقط شد.»

 

او در پاسخ به این سؤال که آیا غزل با شوهرش مشکلی داشت یا مثلاً به اجبار با هم ازدواج کرده بودند، می‌گوید: «اتفاقاً غزل و شوهرش خیلی همدیگر را دوست داشتند. نباید از حق بگذرم ارتباط غزل با ما هم خیلی خوب بود و با جاری اش مثل خواهر بودند و هیچ اجباری در ازدواجشان وجود نداشت. ما هم برایش کم نگذاشتیم. برای دو پسرم یک شب عروسی گرفتم. خانه ی ما هم بزرگ است؛ بالای خانه دو واحد ساختم یکی برای سجاد و دومی برای آن یکی پسرم.»

 

غزل با مرد غریبه عقد کرد

 

مادر سجاد درباره ی ماجرای ترکیه رفتن غزل می‌گوید: «طبق صحبت‌هایی که غزل برای دوستانش کرده و به ما منتقل می‌‌کنند، با شخصی از طریق اینستاگرام آشنا می‌شود که این شخص اهل سوریه است. این مرد به غزل ابراز علاقه ی زیادی می‌کند، این دختر را وابسته ی خود می‌کند تا آنجایی که غزل بابت این مرد زندگی خودش را رها کرد. به محض اینکه غزل به ترکیه می‌رود این مرد غزل را به عقد خودش در می‌آورد و زندگی جدیدی را شروع می‌کنند.

 

غزل که همه جوره به این مرد سوری اعتماد کرده بود کم کم شروع به ارسال عکس‌های خود با آن مرد می‌کند. دوستانش که ما را در جریان تمام جزییات می‌گذاشتند پسرم هر روز بیشتر از دیروز کنترل خود را از دست می‌داد و نمی‌توانست بر اعصاب خود مسلط شود، مخصوصاً که بازاری بود و اطرافیان چپ و راست غیرت و مردانگی وی را تحریک می‌کردند.»

 

غزل در کنار پدرش جواد (سمت راست) و عمویش امین معروف به ابوعطیه (سمت چپ) در ترکیه

 

طعنه اطرافیان پسرم را غیرتی کرد

 

وی ادامه می‌دهد: «در محله و خیابان کمترین بحثی که بین بچه‌ها اتفاق می‌افتاد مستقیم و غیر مستقیم با طعنه، آبروریزی غزل را به رخ ما می‌کشیدند و بابت این مسأله بحث و دعوا کرده بودیم این در حالی است که همسایه‌ها کاملاً از شرایطی که اتفاق افتاده اطلاع داشتند اما به جای دلداری احساسات پسرم را تحریک می‌کردند.»

 

خواهر سجاد صحبت‌های مادر را قطع می‌کند و می‌گوید: «به نظرم ۱۷ سال سنی نیست که کسی بتواند درست تصمیم بگیرد. غزل گول خورد و تحت تاثیر صحبت‌های مرد سوری قرار گرفت واگرنه چه کسی زندگی خودش را ول می‌کند و سراغ کسی دیگر می‌رود. تازه این مرد همه طلاهای غزل را برده بود.»

مادر سجاد در پاسخ به این سوال که غزل را با چه ترفندی به ایران برگرداندند، می‌گوید: «ما از طریق پلیس بین الملل اقدام کرده بودیم که فردی دختر ما را دزدیده و… . اما خودِ غزل هم ظاهراً پشیمان شده بود و این اواخر خودش به پدرش گفته بود “بیایید من را به ایران بیاورید”، که بعد از آن پدر غزل و شوهرم تا ترکیه دنبالش رفتند و روز جمعه ظهر اهواز رسیدند.

 

پسرم به مرد سوری (همسر جدید غزل) ویس تهدیدآمیز فرستاده بود و او در جواب عکس‌های عروسی را می‌فرستد و برای اینکه سجاد را عصبی کند گفته بود خودم به غزل گفتم بچه را سقط کند.

 

پسرم تهدید کرده بود غزل را می‌کشم برای همین پدر غزل و پدر سجاد در صدد مخفی کردن غزل تا تحویل آن به کلانتری بودند چرا که از تهدیدهای سجاد می‌ترسیدند و زمانی که غزل را تحویل شوهرش ندادند عصبانیت و تهدید سجاد دو چندان شد، برای همین روز یکشنبه غزل را سوار ماشین کردند تا ببرند و تحویل کلانتری بدهند اما از آنجایی که سجاد حرکات پدر و عمویش را زیر نظر داشت به اتفاق برادرش جلوی ماشین را می‌گیرند و غزل را از آن‌ها می‌گیرد که ظهر همان روز آن اتفاق افتاد و سجاد غزل را با قمه کشت.»

 

مادر سجاد در پاسخ به این سؤال که چرا پسرش بعد از آن اتفاق سر را در خیابان چرخانده بود، می گوید: «در هر محله‌ و خیابانی که به سجاد انگ بی‌غیرت زده بودند سر غزل را گَرداند تا مثلاً به همه بگوید من آدم بی‌غیرتی نیستم.»

 

غزل یک پسر دارد

 

وقتی از مادر سجاد سؤال می شود که آیا غزل یک فرزند پسر دارد، پسربچه ای را با دست نشان می دهد و این موضوع را تأیید می کند اما عروس دیگرش یعنی همسر برادر سجاد که در این قتل با او همدست بود هم در آنجا حضور داشت، می گوید: «این پسر من است و من آن را بزرگ کردم».

 

او در ادامه می‌گوید: «من بچه دار نشدم، برای همین پسر غزل که به دنیا آمد همه جوره تر و خشکش کردم. غزل هم کاری به کارم نداشت و بیشتر اوقات پسرش پیشم بود. این چند ماهی هم که مادرش نبود اصلاً دلتنگی نکرد و من از آن نگهداری کردم

 

 

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

سردار حمیدی گفت: خیابان انقلاب از میدان امام حسین (ع) تا میدان آزادی، خیابان جناح از میدان صادقیه تا میدان آزادی، بزرگراه آیت الله سعیدی از میدان فتح تا میدان آزادی، مسجد امام حسین (ع) ـ میدان امام حسین (ع) ـ خیابان انقلاب ـ خیابان آزادی ـ میدان آزادی، مسجد جامع ابوذر ـ میدان ابوذر ـ خیابان ابوذر ـ خیابان شهید آیت الله سعیدی ـ میدان آزادی، مسجدامام هادی (ع) ـ خیابان شهید آقایی ـ میدان معلم ـ خیابان تختی ـ خیابان شهید آیت اله سعیدی ـ میدان آزادی از مسیر‌های مشخص شده برای راهپیمایی خودرویی هستند.

 

به گفته رییس پلیس راهور تهران، مسجد دارالسلام ـ میدان منیریه ـ خیابان شهید معیری ـ خیابان کارگر ـ میدان انقلاب ـ خیابان آزادی ـ میدان آزادی، مسجد الجواد (ع) ـ میدان هفتم تیر ـ خیابان شهید آیت الله دکتر مفتح ـ خیابان انقلاب ـ خیابان آزادی ـ میدان آزادی، مسجد حضرت امیر (ع) ـ خیابان کارگرشمالی ـ میدان انقلاب ـ خیابان آزادی ـ میدان آزادی، مسجد المهدی (عج) ـ خیابان ستارخان ـ خیابان شادمهر ـ خیابان آزادی ـ میدان آزادی، مسجد حضرت ابوالفضل (ع) ـ خیابان ستارخان ـ میدان توحید ـ خیابان توحید ـ خیابان آزادی ـ میدان آزادی ویژه موتورسیکلت هستند.

 

مسجد امام سجاد (ع) ـ خیابان آیت اله اشرفی اصفهانی ـ فلکه دوم صادقیه ـ خیابان محمد علی جناح ـ میدان آزادی، مسجد امام جعفر صادق (ع) ـ فلکه دوم صادقیه ـ خیابان محمد علی جناح ـ میدان آزادی، مسجد جامع رسول اکرم (ص)، تهرانسر، بلوار شاهد، بلوار تهرانسر، میدان کمال الملک، بزرگراه شهید لشگری، میدان بزرگ آزادی. مسجد نظام مافی، بلوار ایت الله کاشانی، فلکه دوم صادقیه، خیابان محمدعلی جناح و میدان بزرگ آزادی هم به صورت مشترک خودرویی و موتوری هستند.

 

پلیس می‌گوید در روز ٢٢  بهمن در مسیر غرب به شرق بزرگراه لشکری قبل از ورود به میدان آزادی محدودیت خودرویی برقرار بوده و صرفا موتورسیکلت سواران مجاز به ورود به رینگ داخلی میدان آزادی هستند و خودرو‌ها از مسیر کندرو و کنار گذر رینگ خارجی میدان آزادی وارد بزرگراه سعیدی خواهند شد. همچنین ضلع جنوبی رینگ خارجی میدان آزادی قبل از ورودی به رینگ داخلی جهت گردش به سمت زیر گذر شرقی مسدود خواهد شد.

 

رئیس ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی دیروز اعلام کرد راهپیمایی ٢٢ بهمن امسال در شهرهای قرمز کرونایی به صورت خودرویی و موتوری برگزار خواهد شد

 

 

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

 

 

 

تاکید رهبر انقلاب بر مسئولیت همگان به خصوص جوانان و افراد موثر بر افکار و فضای عمومی در جهت حرکت و جهاد تببین بایسته ها و اولویت هایی را فرا روی رسانه به منزله سازمان دهنده حرکت تبیین و جهادگر تبیین قرار می دهد.

 

واقعیت آن است از حیث جنگ روایت ها و جنگ شناختی که اکنون در جهان بر پاست و رسانه ها را به عنوان ابزار و سازوکار اصلی نبرد میان ملت ها و دولت ها قرار داده است ، شناخت درست صحنه و تاثیر گذاری بر فضای افکار و احساس عمومی برای اینکه حقیقت وارونه نشود و باطل خود را به جای حقیقت بر افکار ‎؛ قلب ها سیطره ندهد؛ ضرورت حیاتی هر رسانه و انسان دارای احساس مسئولیت است . آن گونه که از بیانات رهبر معظم انقلاب بر می آید همگان؛ مخاطب و فعال عرصه جهاد تبیین هستند و البته جوانان و دانشجویان همچنان که مخاطب اصلی بیانیه گام دوم هم بودند بیشتر مورد تاکید رهبرانقلاب قرار گرفته اند. بر پایه مفهوم شناسی تبیین و مفهوم مخالف آن می توان گفت چه در شناساندن و معرفی حقایق و چه مقابله با تحریف ها و ابهام افکنی ها و نیز کتمان و پوشیدن حقایق انقلاب و نظام؛ رسانه ها در صدر مخاطبان جهاد تبیین هستند. در این نوشتار به طور مختصر به ابعاد جهاد تبیین پرداخته شده است.

 

محور‌های بیانات رهبرانقلاب در روز اربعین درباره حرکت جهادی تبیین

-  شما جوانان عزیز و دانشجویان عزیز که به معنای واقعی کلمه میوه‌ی دل ملّت و امید آینده‌ی این کشورید، به مسئله‌ی «تبیین» اهمّیّت بدهید. خیلی از حقایق هست که باید تبیین بشود.

- در قبال این حرکت گمراه‌کننده‌ای که از صد طرف به سمت ملّت ایران سرازیر است و تأثیرگذاری بر افکار عمومی که یکی از هدف های بزرگ دشمنان ایران و اسلام و انقلاب اسلامی است و دچار ابهام نگه داشتنِ افکار و رها کردن اذهان مردم و بخصوص جوان ها، «حرکت تبیین» خنثی‌کننده‌ی این توطئه‌ی دشمن و این حرکت دشمن است.

- این فضای عمومی در کنار مشکلاتی که ممکن است به وجود بیاورد، برکات بزرگی هم دارد؛ می-توانید افکار درست را، افکار صحیح را منتشر کنید، پاسخ به اشکالات را، پاسخ به ابهام‌آفرینی‌ها را در این فضا با استفاده‌ی از این امکان منتشر کنید و می توانید در این زمینه به معنای واقعی کلمه جهاد کنید.

- اصل قطعی در این باب این است که بایستی از شیوه‌ی اخلاقی در این کار پیروی کرد. از این کاری که بعضی‌ها در فضای مجازی یا در مطبوعات و در مقاله‌ها و اینجا و آنجا انجام می دهند که با دشنام، با تهمت و فریب و دروغ با افکار عمومی مواجه میشوند، باید بشدّت اجتناب کرد.

- امروز همه‌ی ما بایستی در این میدان حرکت بکنیم؛ هر کدام به نحوی و با سهمی که در این راه داریم.

- بایستی حقایق را با منطق قوی، سخن متین و عقلانیّت کامل، همراه با زینت عاطفه و عواطف انسانی، و به‌کارگیری اخلاق منتشر کرد.

 

مفهوم شناسی تبیین

تبیین در لغتنامه دهخدا به معنای هویدا شدن ؛ پیدا شدن و آشکار شدن و نیز هویدا کردن، پید ا کردن، بیان کردن و آشکارا ساختن است. از این رو واژه تبیین در زبان فارسی معادل با موارد زیر می باشد:

• بیان کردن ؛ آشکارساختن؛ توضیح و تفسیرکردن؛ روشن گفتن و روشنگری است اظهار؛ بیان؛ تاویل؛ تعبیر؛ تعریف؛ توجیه.

• توصیف توضیح؛ وصف؛ بازگفت.

در تفسیر آیت الله مکارم شیرازی در آیه ۱۱۸ سوره آل عمران می خوانیم: «قَدْ بَیِّنَّا لَکُمُ اْلأَیاتِ انْ کُنْتُمْ تَعقِلُونَ»؛ (ما آیات [و راه هاى پیشگیرى از شرّ آنها]را براى شما بیان کردیم اگر بیندیشید).

 

«تبیین» از مادّه «بین» به معناى فاصله میان دو چیزى است. سپس به معناى جدایى و آشکار شدن آمده؛ چرا که فاصله افتادن میان دو چیز، این دو نتیجه را دارد، بعداً در هر کدام از این دو معنا به طور جداگانه به کار رفته، گاه به معناى جدایى و گاه به معناى ظهور و آشکار شدن است.

 

در صحاح اللغه آمده است که «بین» به دو معناى متضاد مى آید: گاه به معناى جدایى و گاه به معناى اتصال است. ولى به نظر مى رسد که معناى اصلى همان گونه که در دیگر کتاب های لغت آمده است به معناى جدایى و فراق است. منتها، چون جدایى از چیزى چه بسا باعث پیوستن به امرى دیگر مى شود به لازمه آن نیز اطلاق شده است.

 

به هر حال واژه «تبیین» در بسیارى از آیات قرآن به معناى ظهور و انکشاف و وضوح آمده است؛ لذا «بیّنه» به چیزى گفته مى شود که دلیل روشن و آشکارى است، خواه عقلى باشد یا محسوس. به همین دلیل به دو شاهد عادل که در امور قضایى شهادتشان مدرک است «بینه» اطلاق مى شود. به معجزات انبیاء نیز «بینه» گفته شده است، و «بیان» به معناى پرده بردارى از چیزى است، خواه به وسیله نطق بوده باشد یا نوشتن یا اشاره یا شاهد حال.

 

در فلسفه علم تبیین علمی به سه معنا آمده است از نظر برخی تبیین علمی یک پدیده عبارت است از بیان علت و سببیت آن پدیده و رویداد ، گروهـی دیگر بـه دلیـل و چرایی پدیده ها می پردازند. یعنی بیان و توضیح دلیل و هدف از یک امر که عموما به پدیده های انسانی معطوف است؛ یعنی تبیین آن پدیده انسانی ، و برخـی دیگـر بـه بیان معنا و مفهوم یک پدیده اطلاق تبیین می کنند. گـروه نخسـت معتقـد اسـت، وقتی موفق به توضیـح علمـی پدیـده ای می شـویم کـه علـت عینـی و بیرونی تحقـق آن را مشـخص کنیم. گروهدوم بـر ایـن نظـر اسـت کـه توضیـح علمـی امر اجتماعـی عبارت اسـت از تعیین دلیل معقولـی که فاعلان در پی آن بوده اند گروه سوم به دنبال فهم چارچوب هـای معنایـی و فرهنگـی عمـل انسان ها هستند و تبییـن از نظر آن‌ها چیـزی نیسـت جـز کشـف معنـای افعـال جمعـی در پرتـو فرهنـگ خـاص فاعلان.

 

*مفاهیم مخالف و متضاد تبیین

گاهی معنا و مفهوم یک واژه از راه شناسایی و معرفی مفاهیم متضاد و مخالف آن بهتر صورت می گیرد. می-توان گفت در نقطه مقابل تبیین می توان از واژگانی مانند ابهام افکنی ؛ تحریف ؛ کتمان حقیقت؛ تحریف و قلب واقعیت و نیز پنهان سازی و تاریک کردن و منحرف کردن حقیقت سخن گفت. واژگان آشنایی که در جنگ شناختی و نبرد روایت ها در رسانه ها بسیار پر کاربرد است.

 

*رویکرد‌های مختلف به جهاد تبیین

می توان بر پایه بیانات رهبر معظم انقلاب در جهاد تبیین حقایق دو رویکرد را از هم تفکیک کرد رویکرد ایجابی و کنشی و رویکرد واکنشی و پدافندی.

 

*رویکرد ایجابی و کنشی

رویکرد ایجابی و کنشی سعی در بسط و ترویج و نشر حقایق انقلاب و نظام اسلامی دارد و می کوشد با بهره گیری از ابزار‌های رسانه ای به تعبیر رهبر انقلاب با عقلانیت و منطق و سخن متین و عقلانیّت کامل، همراه با زینت عاطفه و عواطف انسانی، و به‌کارگیری اخلاق، حقایق انقلاب و نظام و میهن اسلامی را منتشر کند. در این رویکرد ایجابی حقایق انقلاب با اقتضای شرایط و با بهره گیری از هنر و ظرفیت های کار رسانه ای به افکار عمومی داخل و خارج ارائه می شود. گستره و تاثیر گذاری نشر حقایق انقلاب و نظام اسلامی را آنجایی می توان در صحنه نظام بین الملل درک کرد که قدرت های سلطه گر و مدعیان آزادی بیان همواره برای رسیدن سیگنال ها و پیام های انقلاب اسلامی به خصوص از جانب رسانه های برون مرزی اختلال ایجاد کرده و از پخش این امواج از طریق ماهواره های مشرف بر فضای دیگر کشورها؛ جلوگیری می کنند یا دریافت آن‌ها را با اختلال روبرو می کنند. در عرصه داخلی نیز اگرچه رسانه ها برای بازتاب دادن حقایق انقلاب در تلاشند، اما هنوز پیام ها و حقایق بسیاری برای نسل جوان به قدر کافی شناسانده نشده است.

 

*رویکرد پدافندی و واکنشی

رویکرد پدافندی و واکنشی می کوشد به خنثی سازی حرکت دشمنان انقلاب اسلامی برای تحریف یا کتمان یا انحراف حقایق و کم ارزش کردن آن‌ها نزد افکار عمومی بپردازد. به تعبیر رهبر معظم انقلاب در قبال این حرکت گمراه‌کننده‌ای که از صد طرف به سمت ملّت ایران سرازیر است و تأثیرگذاری بر افکار عمومی که یکی از هدف های بزرگ دشمنان ایران و اسلام و انقلاب اسلامی است و دچار ابهام نگه داشتنِ افکار و رها کردن اذهان مردم و به خصوص جوان ها، «حرکت تبیین» خنثی‌کننده‌ی این توطئه‌ی دشمن و این حرکت دشمن است.

 

*تبیین و دسته بندی حقایق

می توان گفت با همه تلاش و همت اصحاب رسانه و گویندگان و اهل تریبون و دارندگان ابزار موثر بر افکار عمومی هنوز برخی از حقایق و واقعیت ها آنگونه که باید تبیین و تشریح نمی شود. البته وضعیت اقتصادی و بلیه کرونا کشور را در وضعیت دشواری قرار داده است و میدان را برای اینکه بدخواهان و دشمنان انقلاب اسلامی با بزرگنمایی مشکلات و کتمان دستاورد‌ها در مسیر بی اعتمادسازی باز کرده است. اما تشریح حد-اکثریِ حقایق و واقعیت های نادیده گرفته شده یا کوچک نمایی شده و مسیر رو به جلوی امید بخشی ها و آینده روشن نظام و انقلاب، رسانه و صاحبان تاثیر بر افکار عمومی را در این عرصه در عمل به مسئولیت خود کمک خواهد کرد. دسته بندی حقایق و واقعیت های نظام و انقلاب در نمودار زیرقابل معرفی است :

 

*دستاوردها:

می توان گفت مهمترین دستاورد‌های انقلاب و نظام اسلامی بر اساس تحلیل محتوای بیانات رهبر انقلاب به شرح زیر است. بسیاری از این دستاورد‌ها یا به صورت تجمیعی مورد بازخوانی و ترویج کافی بین نسل جوان قرار نگرفته یا به عمد از جانب معاندان و مخالفان نظام جمهوری اسلامی یا کتمان شده است یا سعی در ارزش زدایی و بی اعتبار سازی آن‌ها داشته اند.

 

۱- آزادی و مردم سالاری:

۱-۱- ایجاد بستر مردم‌سالاری و استقرار مردم‌سالاری برخاسته از دین و معنویت

۱-۲- حکومت انتخابی و نظام مردمسالار:

۱-۲-۱- تبدیل نظام طاغوت‌سالار به نظام مردم‌سالار

۱-۲-۲- برگزاری انتخابات های مختلف

۱-۲-۳- نقش دادن به مردم در مدیریّت کشور و تعیین مدیران

۱-۲-۴- دست به دست شدن قدرت اجرایی در بهترین شکل

۱-۳- فضای آزاد و نقد و اصلاح

۱-۴- فضای تذکر و مخالفت و اعتراض

۱-۵- بیدار کردن مردم و آشنا کردن آن‌ها با حقوق و کرامتشان

۱-۶- آزاد کردن استعداد‌ها و بازکردن راه اندیشه

۱-۷- یکپارچه کردن ملت

 

۲- اقتدار و استکبارستیزی:

۲-۱- شکسته شدن هیبت پوشالی ابرقدرت ها

۲-۲- پایین کشیده شدن پرچم تسلطِ ظالمانه و متکبرانه آمریکا از بام ایران

۲-۳- نجات یافتن کشور از سلطه قدرت هاى مستکبر جهانى

۲-۴- شکست نظام مارکسیستی

۲-۵- اقتدار علمی و دفاعی

۲-۶- دفاع مقدس و دلاوری های رزمندگان

۲-۷- برچیده شدن حکومت سلطنتیِ دو هزار و پانصد ساله

۲-۸- درهم شکستن خط کشی باطل سلطه گر و سلطه پذیر

 

۳- عزت و اعتماد به نفس ملی:

۳-۱- سربلندی ملت و خروج از فلاکت و توسری خوری

۳-۲- شکل گیری هویت ایرانی - اسلامی مردم

 

۴- استقلال کامل سیاسی

 

۵- فضای ایمانی و اسلامی:

۵-۱- قرارگرفتن جهت گیری های کشور به سمت اسلام و تحقق اسلام

۵-۲- ترویج معنویت به شکل جوهرى، اصولى و ریشه‌ای نه به شکل سر بار و تعارفى

۵-۳- گسترش روزافزون قرآن و مفاهیم آن در جامعه

۵-۴- گسترش مراسمی نظیر اعتکاف و تبدیل شدن نماز جمعه به سنتی پایدار

۵-۵- گسترش احساس مسئولیت ناشی از نگاه اسلامی به انسان

۵-۶- برافراشتن پرچم معنویت و اخلاق

 

۶- امیدواری:

۶-۱- تربیت نسل های سرشار از انگیزه

۶-۲- تزریق امید و نشاط در میان ملت

۶-۳- ایجاد انگیزه‌های جهادی میان جوانان

 

۷- پیشرفت های چشمگیر علمی:

۷-۱- درزمینه هسته‌ای

۷-۲- درزمینه سلّول‌های بنیادی

۷-۳- درزمینه نانو

۷-۴- درزمینه هوافضا

 

۸- تأثیر اساسی در منطقه:

۸-۱- شکست خوردن سیاست های بزرگ ترین قدرت های دنیا

 

۹- منطق قوی در مسائل جهانی و تبدیل شدن به کانون الهام‌بخش دنیای اسلام:

۹-۱- دفاع از عدالت و مظلومیت ملت ها

۹-۲- معرفی ارزش های اسلامی، توحید و احکام الهی

۹-۳- زنده کردن روحِ غرور اسلامی و روح افتخار به اسلام

 

۱۰- گسترش خدمات اجتماعی

 

۱۱- محیط انقلابی و بابصیرت:

۱۱-۱- آگاهی و بیداری و بصیرت مردم

۱۱-۲- گسترش فرهنگ جهاد و شهادت

 

۱۲- پیشرفت زنان در عرصه های عالی علمی و فرهنگی و ادبی

۱۳- پیشرفت در عرصه تربیت پزشکان متخصص

۱۴- ایجاد زیربنا‌های علمی و عملی و اجرایی و فکری

۱۵- آورده شدن معارف و هنر در متن جامعه

 

 

*عناصر و منابع قدرت

منابع قدرت در هر کشوری به دو دسته منابع طبیعی و انسانی و نیز قدرت ؛ سخت ؛ ‏ نیمه سخت و قدرت نرم قابل دسته بندی است. قدرت سخت برآمده از منابع نظامی معمولاً با حدی از قدرت نرم نیز همراه است. با این حال ناظران سیاسی مدت ها بر سر اهمیت بیش تر قدرت اقتصادی یا قدرت نظامی بحث کرده اند.

 

سنت مارکسیستی اقتصاد را ساختار بنیادین قدرت می شناسد و نهاد‌های سیاسی را روبنایی آن. لیبرال ها در قرن نوزدهم معتقد بودند که تنیدگی فزاینده تجارت و مراودات مالی در نهایت به تنگ تر شدن هر چه بیش تر میدان های جنگ منجر خواهد شد. به باور واقع باوران، اما واقعیت جلوس بریتانیا و آلمان در سال ۱۹۱۴ بر مسند شرکای تجاری نخست یکدیگر مانع شعله ور شدن آتشی نشد که تنیدگی اقتصاد جهانی را نیم قرنی واپس راند.

 

اگرچه ساز و برگ های نظامی تنها شاخص و مولفه قدرت کشور‌ها نیست و اتحاد شوروی با برخورداری از بزرگترین زراد خانه هسته ای جهان؛ از درون فروپاشید، اما همچنان مجموعه ای از منابع قدرتِ سخت؛ نیمه سخت و نرم؛ طبقه بندی اقتدار هوشمند کشور‌ها را شکل می دهد . هریک از مکاتب و نظریات بین‌الملل در پاسخ به این پرسش بنیادین که یک ملت چگونه می‌تواند قدرتمند باشد، مجموعه‌ای از شاخص‌ها را طرح کرده‌اند. در نظریات جدید، جمعیت، وسعت سرزمینی، دولت و حاکمیت را مهم‌ترین عناصر شکل‌گیری قدرت یک ملت معرفی می‌کنند. ملتی که جمعیت بیشتر، قلمرو بزرگ‌تر، دولت توانمندتر با حاکمیت ملی منسجم‌تر داشته باشد، از این منظر قدرتمندتر است. برخی دیگر از صاحب نظران معتقدند معیار نهایی قدرت ملی، توانمندی نظامی است، زیرا کشور‌ها در محیطی به سر می‌برند که در آن امنیت آن‌ها مورد تهدید‌های داخلی و خارجی فراوان و همیشگی قرار دارد. از این‌رو مؤثر بودن سلاح‌های قهریه‌ی آنها، مقیاس نهایی قدرت کشور‌ها به‌شمار می‌رود. در کنار توانمندی نظامی، برخی نیز ریشه‌های قدرت ملی را در توانایی کشور‌ها در مسلط شدن بر بخش‌های مهم اقتصاد جهانی می‌دانند، ولی توانمندی نظامی همچنان مهم‌ترین تجلی قدرت باقی مانده است.

 

منابع اقتصادی زاینده هم رفتار قدرت نرم اند و هم سخت. یک مدل موفق اقتصادی نه فقط زاینده منابع بالقوه نظامی در راستای اعمال قدرت سخت است، بلکه توان ترغیب دیگران به تقلید و هم چشمی را نیز دارد. غنای قدرت نرم اتحادیه اروپایی در پایان جنگ سرد و قدرت چین در حال حاضر، ریشه در توفیق مدل اقتصادی آن‌ها دارد. به تعبیر رهبر انقلاب «علاج ملت ایران در کسب اقتدار است؛ این اقتدار فقط به معنای اقتدار نظامی نیست؛ باید اقتدار علمی، اقتدار اقتصادی‏، به دست آوردن قدرت اخلاقی و اجتماعی و بالاتر از همه‏ی این‌ها اقتدار معنوی و روحی- که از اتکال به خداوند متعال برای یک ملت حاصل می‏شود- هم کسب کنیم».

 

می‌توان عناصر قدرت ایران اسلامی را در دو دسته قدرت سخت و نرم دسته بندی کرد.

نگاهی به مسیر طی شده در چهل و دو سال گذشته از حیات جمهوری اسلامی ایران در عرصه نظامی و دفاعی گویای پیشرفت و ارتقای توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران د ر عرصه نظامی و تحقق عینی شعار "ما می توانیم است. "

ایران طی شش سال گذشته از جایگاه بیست و سوم دنیا در صنعت دفاعی به جایگاه چهاردهم دست یافته است. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران از سال ۸۶ تحت تحریم‌های تسلیحاتی قرار داشته و از اردیبهشت ۹۷ همزمان با خروج ترامپ از برجام، تقریبا تمام حوزه‌های موثر در صنعت دفاعی کشور تحریم شده است. ارتقای توان دفاعی کشور در شرایطی رشد چشمگیری را تجربه می کند که ایران به واسطه محدودیت منابع مالی، در مقایسه با برخی کشور‌های منطقه بودجه دفاعی کمتری هم داشته است. با این همه، اما بر اساس اعلام امیر سرتیپ «امیرحاتمی» وزیرسابق دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، درباره تلاش های خستگی ناپذیر نیرو‌های مسلح برای شکستن این تحریم ها: «بیش از ۷۷۰ خانواده محصول دفاعی یعنی بالغ بر ۹۰ درصد نیاز‌های حوزه رزم نیرو‌های مسلح را تامین می‌کنیم.» کیفیت سلاح‌های تولید شده و به روز بودن آن‌ها معیار مهم دیگری در صنعت دفاعی است که به رغم تبلیغات منفی رسانه‌های خارجی در صدر برنامه های نیرو‌های مسلح قرار دارد.

 

*عناصر اقتدار نرم ایران اسلامی

قدرت نرم، قدرتِ جذب، کنترل و هدایت دیگران مبتنی بر رضایت است. در قدرت نرم جذابیت، رضایت، تشویق و ترغیب عامل شکل دهی به علایق، تمایلات و ترجیحات دیگران است. در این رابطه زور، اجبار و تهدید کاربردی ندارد. کشوری که از این توان تأثیرگذاری و هدایت دیگران برخوردار باشد، دارای قدرت نرم است. این قدرت به گونه ای ناملموس و نامحسوس، با استفاده از جاذبه های اعتقادی و فرهنگی، ارزش های سیاسی و اجتماعی جهانشمول، سیاست های مشروع و عامه پسند، هنجار‌ها و رفتار‌های معقول و انسانی، چهره ای موجه و تصویری مثبت از خود ارائه و موجب جذب دیگران و تغییر رفتار آنان می شود.

 

قدرت نرم هر کشور تا حد زیادی ریشه در سه منبع بنیادین دارد: فرهنگ (در نقاطی که برای دیگران نیز گیرا باشد)، ارزش های سیاسی (چنانچه خود در درون و بیرون به آن‌ها وفادار باشد.)، و سیاست خارجی (چنانچه دیگران آن را مشروع بدانند و مرجعیت اخلاقی آن را بپذیرند.)

 

در عرصه فرهنگ یا اجتماع، مقوله هایی، چون هنر، رسانه ها، دانش و ورزش مطرح می گردند. اما این حوزه حتی در برگیرنده مواردی، چون خصلت های پسندیده ملی که زبانزد جهان است، موقعیت فرهنگی ممتاز و تعداد محصولات فرهنگی یک کشور نیز می باشد. در حوزه اقتصاد مواردی، چون رشد اقتصادی، مبادله های ارزی، تجاری، میزان تولید سرانه کشورها، سرمایه گذاری مستقیم خارجی، میزان رفاه، امید به زندگی و پایین بودن میزان بیکاری از اهمیت زیادی برخوردارند. حوزه سیاست در هر دو عرصه داخلی و بین المللی دارای اهمیت است. در عرصه داخلی، قدرت نرم حاصل از سیاست را می توان در افکار عمومی، رعایت حقوق بشر و میزان دخالت جامعه مدنی مورد ملاحظه قرار داد و در عرصه بین المللی، حجم و میزان تعامل با سازمان های بین المللی، ارتباطات دیپلماتیک مطلوب و گسترده، برگزاری و مشارکت در کنفرانس ها و نمایشگاه های بین المللی را مدنظر قرار داد. دیپلماسی عمومی نیز از مؤلفه های بسیار مهمی است که به نظر می رسد ترکیبی از سه عامل فرهنگ، اقتصاد و سیاست باشد. یکی از مهمترین منابع قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران ارزش های سیاسی است که هم د ر تدوین و هم به فعلیت درآوردن اقتدار کشور و سیاستگذاری در این مسیر موثر است.

 

یکی دیگر از منابع فرهنگی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران اعتقاد و باور‌های دینی است. باور‌ها را از آن رو می توان مهمترین منبع تولید قدرت برشمرد که دیگر منابع انسانی قدرت را فعلیت و تحرک و استحکامی ویژه می بخشد، فرهنگ را زنده و با نشاط و فراگیر و پر تحرک می سازند. افزون بر این، منابع طبیعی قدرت نیز زمانی قابل استفاده و کاربری جدی هستند که از پشتوانه باور‌ها برخوردار باشند؛ انسان هایی که به راه خود باور ندارند و مسیری را که در حیات جمعی طی می کنند با تمام وجود ارزشمند تلقی نمی نمایند، سیل امکانات تسلیحاتی و ترابری و تغذیه جبران ضعف باورمندی ایشان را نخواهد کرد. می توان گفت سیاست دفاعی مبتنی بر فرهنگ جهادی بیانگر سخت کوشی و پایداری در مبارزه با دشمن و حرکت به جلو و پیشتازی در تحقق اهداف نظام اسلامی است. ارزش های فرهنگی و جهادی موجب سیال بودن، جوشندگی، تحرک و پیشرفت می گردد. جوشش و تحرک و نشاط در ورود به میدان عمل و صحنه ی کار و ابتکار برای خدمت کردن بدون هیچ ترتیب آداب، از نقش هایی است که فرهنگ و به خصوص فرهنگ جهادی در همه ی صحنه ها و عرصه ها به دنبال دارد. "یکی از ویژگی های جنگ های آینده غیرخطی و نامنظم بودن جنگ هاست؛ بنابراین دفاع نیز باید غیرخطی و قابلیت محور باشد. فرهنگ، قابلیت ها و اراده ها را در میدان عمل افزایش می دهد. "

 

*توانمندی ها و ظرفیت ها و قابلیت ها

به تعبیر رهبرانقلاب اسلامی برخی مصادیق عینی "ما توانستیم"از این قراراست:

۱- پیشرفت های هسته‌ای

۲- پیشرفت درزمینه سلّول‌های بنیادی

۳- پیشرفت درزمینه نانو

۴- پیشرفت درزمینه هوافضا

۵- اقتدار دفاعی و موشکی

۶- گسترش جامعه دانشگاهی

۷- پیشرفت در سدسازی و نیروگاه سازی

۸- ساخت های صنعتی

۹- سازه های ساختمانی، عمران و مهندسی های گوناگون

۱۰- طراحی ماشین ها و هواپیما‌ها

البته نماد‌ها و جلوه های اقتدار و قابلیت های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی ایران اسلامی به این امور محدود نیست. اما مسلما تبیین دقیق مصادیق و جزییات همین دستاورد‌ها هم در مسیر پویایی و مقاومت ملت در برابر تندباد دشمنی ها و خصومت های نظام سلطه موثراست.

*نتیجه گیری

کلید واژه جهاد تبیین در کلام رهبر انقلاب را می توان آغازگر تولید ادبیات تازه درباره دو جنبه شناساندن حقایق انقلاب و خنثی سازی تبلیغات مسموم رسانه های نظام سلطه دانست. مسلما نشان دادن همه ابعاد تبیین حقایق در نوشتار کوتاه حاضر، نشدنی و لازم است تا اصحاب رسانه با نشان دادن ابعاد و اولویت های رسانه ؛ برای فرهنگ سازی در این بحث پیشرانی کنند. راهکار‌های زیر در این جهت پیشنهاد می شود:

- اختصاص چند برنامه گفتگو محور با حضور نخبگان برای تشریح زوایا و ابعاد جهاد تبیین

- با توجه به آغاز مسئولیت جدید رئیس رسانه ملی بحث جهاد تبیین با الزاماتی که درحکم رهبر انقلاب آمده پیوند زده شود؛ دراین جهت تعبیر ایشان برای نقش آفرینی رسانه به منزله دانشگاه، آوردگاه و آسایشگاه و قرارگاه می تواند در ارتباط با واژه جهاد تبیین، بررسی و الزامات و بایسته های آن روشن شود.

- اختصاص به چند مقوله مصداقی از تبیین حقایق به جای تکرار صرف کلید واژه تبیین

- فرهنگ سازی رسانه برای حاکم کردن منطق قوی، سخن متین و عقلانیّت کامل، همراه با زینت عاطفه و عواطف انسانی و به‌کارگیری اخلاق در جهاد تبیین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  با اشاره به شرایط کرونایی در کشور فرمودند: من مقیدم به شیوه‌نامه‌هایی که پزشکان اعلام می کنند. بنده تقید دارم، یعنی وظیفه می دانم برای خودم که آنها را عمل کنم و عمل می کنم.

 

 

 

رهبر انقلاب که در دیدار جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران سخن می گفتند تاکید کردند اصرار روی ماسک دارم و این نوبت سوم تزریق این واکسن را هم من انجام دادم.  توصیه می کنم به مردم عزیزمان که به هر حرف متخصصین و صاحب‌نظران این رشته توجه کنند و گوش کنند. آنچه که آن‌ها صلاح می‌دانند و لازم می‌دانند انجام بدهند.

 

ایشان افزودند: عامل ماندگاری، استمرار و اثرگذاری آن حرکت بزرگ و تاریخ‌ساز یک کار رسانه‌ای و روایت صحیح آن ماجرا براساس یک قاب هنرمندانه بود. امروز نیز مقابله با تهاجم دشمن برای تحریف واقعیت‌ها، دستاوردها، پیشرفت‌ها و اقدامات حماسه‌آمیز نظام اسلامی نیازمند یک حرکت دفاعی و تهاجم ترکیبی با محوریت فریضه فوری و قطعی جهاد تبیین است.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس با اشاره به حرکت تاریخی نیروی هوایی در بیعت با امام (ره) خاطرنشان کردند: اگرچه نسل کنونی نیروی هوایی در آن روز حاضر نبوده، اما همه کسانی که در نیروی هوایی با احساس مسئولیت فعالیت می‌کنند، در افتخار و فضیلت آن روز شریک هستند، چرا که آن حرکت در واقع بیعت با آرمان‌ها و جهاد مقدسی بود که امام (ره) فرمانده مقتدر آن بودند، بنابراین آن حرکت معنوی ادامه دارد و همه کسانی که در مسیر آن آرمان‌ها قرار دارند، در آن حرکت سهیم هستند.

 

رهبر انقلاب اسلامی یکی از ویژگی‌های مهم آن حرکت بسیار تأثیرگذار را «تشخیص نیاز لحظه» از جانب افسران و همافران نیروی هوایی و انجام آن اقدام هوشمندانه براساس بصیرت برشمردند و گفتند: این حرکت همچنین نشان داد محاسبات آمریکا و رژیم منحوس پهلوی، غلط بود و از جایی ضربه خوردند که تصورش را نمی‌کردند.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیان مهمترین نکته درس‌آموز آن رویداد تاریخی افزودند: اگر نیرو‌های جبهه حق و اسلام، در هر میدان جهادی اعم از جهاد‌های نظامی، علمی، تحقیقاتی و سایر عرصه‌ها، حضور فعال، مؤثر و امیدوارانه داشته باشند و از جلال و جبروت ظاهری طرف مقابل نهراسند، قطعاً محاسبات دشمن غلط از آب درخواهد آمد، زیرا این وعده تخلف‌ناپذیر الهی است.

ایشان خاطرنشان کردند: امروز نیز محاسبات امریکایی‌ها غلط از آب درآمده و در حال ضربه خوردن از جایی هستند که قبلاً تصورش را نمی‌کردند که آن هم از طرف رؤسای جمهور خودشان است یعنی رئیس‌جمهور قبلی و فعلی آمریکا با اقدامات خود عملاً دست به دست هم داده‌اند که باقیمانده آبروی امریکا را هم ببرند.

 

رهبر انقلاب اسلامی در بیان عمق داشتن حرکت آن روز نیروی هوایی به استمرار آن پس از انقلاب در عرصه‌های مختلف اشاره کردند و افزودند: تشکیل جهاد خودکفایی نیروی هوایی در همان روز‌های اول انقلاب، خنثی کردن توطئه‌ها و کودتا در برخی پایگاه‌ها و اقدامات برجسته نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس، همه نشانگر آن است که حرکت ۱۹ بهمن ۵۷ براساس عمق و روحیه بصیرت شکل گرفته بود و به همین علت در نیروی هوایی و ارتش شهیدان برجسته‌ای همچون صیاد شیرازی، بابایی، ستاری، کلاهدوز، فکوری و فلاحی چهره نمایاندند.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکی از دلایل این عمق و بصیرت در نیروی هوایی را ارتباط نزدیک آن‌ها در دوران رژیم طاغوت با مستشاران امریکایی و مشاهده دیکتاتوری، تسلط و فساد اخلاقی آن‌ها ارزیابی و خاطرنشان کردند: حضور امریکایی‌ها در ارتش ایران داستان غم انگیزی است که احتمالاً نسل جوان از آن اطلاعی ندارد، اما یک نمونه آن، استفاده چند باره امریکا و انگلیس از ارتش ایران برای سرکوب ملت‌های مظلوم بود که این یکی از خیانت‌های رژیم پهلوی به ارتش و ملت ایران و همچنین جنایت در حق ملت‌های دیگر است.

 

رهبر انقلاب با تأکید بر اهمیت «جهاد تبیین»، عکس منتشر شده از بیعت همافران با امام خمینی (ره) را نمونه‌ای از اثر ماندگار کار تبیینی برشمردند و گفتند: عامل ماندگاری و اثرگذاری آن حادثه تاریخ‌ساز و تحول‌آفرین، همان قاب تصویر هنرمندانه‌ای بود که با امکانات رسانه‌ایِ محدود آن روز منتشر شد و این نشان‌دهنده اثر بی‌بدیل روایت‌گریِ درست از حوادث است.

 

ایشان با اشاره به گسترش انواع رسانه‌ها در بستر‌های مختلف، سیاست قطعی رسانه‌های معاند اسلام و ایران را تحریف واقعیت‌ها با بکار بستن دروغ‌های حرفه‌ای دانستند و افزودند: آن‌ها برای اجرای این سیاست، با بزک کردن چهره زشت و فاسد رژیم طاغوت و پوشاندن خیانت‌های آنها، حتی به دنبال تزیین و آرایش تصویر سراپا جنایت ساواک هستند و در مقابل، با مخدوش کردن چهره انقلاب و امام بزررگوار، پیشرفتها، حقایق و نقاط مثبت انقلاب را کاملاً کتمان، و نقاط ضعف را صد‌ها برابر بزرگ‌نمایی می‌کنند، بنابراین در مقابل این تهاجم رسانه‌ای، جهاد تبیین یک فریضه قطعی و فوری است.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیکتاتوری رسانه‌ای را یکی از انواع دیکتاتوری قدرت‌های غربی با وجود ادعای آزادی بیان آن‌ها خواندند و با اشاره به مصادیقی از آن همچون حذف نام و عکس شهید سلیمانی در فضای مجازی خاطرنشان کردند: آن‌ها هر کلمه و تصویری را که با سیاست‌های غربی معارض باشد، ممنوع‌الانتشار می‌کنند و در مقابل از همین فضا برای تخریب اسلام و جمهوری اسلامی، استفاده حداکثری می‌کنند

ایشان در مقابل این واقعیت تلخ، وظیفه همگان بویژه مسئولان و متولیان رسانه ملی و صاحبان انواع رسانه‌ها را به میدان آمدن و روایت صحیح پیشرفت‌ها و خدمات بزرگ انقلاب دانستند و افزودند: کار‌های بزرگ و حماسه‌آمیزی در طول این چند دهه در عرصه‌های گوناگون همچون اقتصادی، اجتماعی، عمرانی، آموزشی، بهداشت و درمان، صنعتی، دینی و فرهنگی، دیپلماسی و سیاسی، دفاعی و امنیتی رقم خورده است، اما به علت کم‌کاری‌ها انعکاس و خبر چندانی از این اقدامات حیرت‌آور در مجموعه رسانه‌ای کشور وجود ندارد، در حالی‌که هر یک از آن‌ها سرفصلی برای جهاد تبیین است.

 

رهبر انقلاب گفتند: نباید گذاشت بعضی از مشکلات اقتصادی و معیشتی بر روی این پیشرفت‌ها و حماسه‌ها گرد و غبار بنشاند و آن‌ها را از چشم مردم دور کند و به فراموشی سپرده شود.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به «تهاجم ترکیبی» جبهه دشمن علیه ایران یعنی تهاجم اقتصادی، سیاسی، امنیتی، رسانه‌ای و دیپلماسی تأکید کردند: در مقابل این تهاجم ترکیبی و دسته‌جمعی، نمی‌توانیم همیشه در موضع دفاعی بمانیم و ما نیز باید در زمینه‌های مختلف از جمله رسانه‌ای، امنیتی و اقتصادی تهاجم ترکیبی کنیم که در این زمینه اهل فکر و اقدام بخصوص مسئولان، موظف به تلاش هستند.

 

ایشان در پایان سخنانشان، پیشرفت‌های روزافزون کشور بر خلاف اراده بدخواهان را نویدبخش فردایی بهتر برای ملت دانستند و گفتند: همچنان‌که جمهوری اسلامی در طول این ۴۳ سال با قدرت به پیش رفته و روز به روز مستحکم‌تر و ریشه‌دارتر شده است، این حرکت به توفیق الهی در آینده نیز بهتر از گذشته ادامه خواهد یافت و دشمن باز هم ناکام خواهد شد.

 

ایشان همچنین با اشاره به ایام پر برکت ماه رجب، آحاد مردم به‌ویژه جوانان را به بهره‌مندی از فیوضات الهی و معنوی این ماه توصیه کردند.

 

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، امیر سرتیپ واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش گزارشی از فعالیت‌ها، پیشرفت‌ها و برنامه‌های این نیرو بیان کرد.

 

 

 

 

 

 

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

با توجه به اهمیت موضوع قتل غزل حیدرنوا (مقتول) مصاحبه و شنیدن صحبت‌های خانواده وی نیز ضرورت داشت که پدر مقتول جزئیات جدیدی از این حادثه را بازگو کرد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز،حادثه قتل زنی 17 ساله در اهواز به دست همسرش و انتشار فیلم آن امنیت روانی جامعه را نشانه گرفت و در گفت‌وگوی خبرنگار فارس با خانواده قاتل ابعاد تازه‌ای از ماجرا بیان شد. صحبت های مادر قاتل را در اینجا بخوانید.

 

با وجود اینکه خبرنگار فارس، برای مصاحبه و شنیدن صحبت‌های خانواده‌ مقتول نیز تلاش کرده بود اما خانواده مقتول به خاطر آسیب روحی روانی که از این قضیه دیدند خانه را ترک کرده بودند.

 

 اکنون پس از پیگیری مستمر خبرنگار فارس پدر مقتول(غزل) با وجود اینکه حال مساعدی نداشت با ما مصاحبه کرد و جزئیاتی جدیدی را در اختیار  خبرنگار فارس گذاشت.

 

با توجه به اینکه زمان زیادی از حادثه کشته شدن غزل حیدرنوا نمی‌گذرد اما کاربران فضای مجازی احتمالات و دلایل مختلفی را  برای این حادثه تلخ مطرح کردند که در ادامه در مصاحبه با پدر وی با فارس ابعاد تازه ای از این ماجرا آشکار می شود.

 

بعد از این حادثه اسم مقتول از سوی برخی رسانه‌ها به عنوان مونا مطرح شد. این درحالی است که به گفته خانواده وی و بررسی مدارک هویتی توسط خبرنگار فارس، این نام صحیح نیست و مقتول "غزل" نام دارد.

 

غزل با اجبار ازدواج نکرد

 

فارس: گفته می‌شود، غزل به اجبار ازدواج کرده و به این دلیل بارها هم از همسرش تقاضای طلاق می‌کند و وقتی از مخالفت همسرش با طلاقش ناامید می‌شود به مرد غریبه پناه می‌آورد آیا چنین ادعایی صحت دارد؟

 

پدر غزل:هیچ اجباری در ازدواج دخترم وجود نداشت و اتفاقاً شوهرش بهترین زندگی را برای وی فراهم کرده بود، دعوای زن و شوهوی بین آن‌ها پیش می‌آمد و گاهاً به  خانه ما به حالت قهر می‌آمد اما در حد دو سه روز بود و بعد سر خانه و زندگی اش برمی‌گشت. شما می‌دانید این دعواها بین زن و شوهر طبیعی است و تا کنون غزل تقاضایی برای طلاق  نکرده بود.

 

فارس: چه کسی واسطه آشتی آن‌ها می‌شد؟

 

پدر غزل:بزرگان خانواده و فامیل

 

فارس: چرا در سن کم با ازدواج دخترت موافقت کردید؟

 

پدر غزل: درسته سن و سال غزل برای ازدواج کم بود و حتی زمانی که می‌خواستیم غزل را به عقد سجاد دربیاوریم گواهی رشد از دادگاه گرفتیم اما به لحاظ جسمی مشکل نداشت.

 

فارس:همسر غزل چگونه آدمی بود؟

 

 پدر غزل:به محل کارش در بازار بروید، اطرافیانش بهتر می‌توانند نظر بدهند اما پسری بود که هم روزانه سرکار می‌رفت و گاهاً تا شب در بازار بود علاوه بر این اهل باشگاه و ورزش هم بود، اهل سیگار و دود و دم هم نبود.

 

شب ناپدید شدن و پراید ناشناس

 

فارس: از شبی که غزل خانه را ترک بگوید و اینکه چرا قبل از اینکه از کشور خارج شود کاری نکردید؟

 

پدر غزل: شبی که غزل خانه همسرش را ترک می‌کند از سر خیابان سوار پرایدی می‌شود که ظاهراً این پراید او را تا ترمینال شهرستان‌ها واقع در سه راه خرمشهر رسانده است و غزل پولی را هم پرداخت نکرده یعنی هزینه پراید از قبل پرداخت شده است.

 

 بابت این قضیه هم من و هم پدر سجاد تا دو ماه پیگیر بودیم و شکایت هم کردیم که  چرا این پراید در آن ساعت شب توسط دوربین‌ها در اتوبان و یا 60 متری شناسایی نشده است

 

چرا  وسط شهر، ساعت 11 شب هیچ وقت این پراید شناسایی نشد مگر ما در دهات هستیم که شرایط شناسایی این پراید وجود نداشت؟دختر من ناپدید شده بود اما شکایت ما راه به جایی نبرد و در آخر با تماس دخترم متوجه شدیم که وی در ترکیه است.

 

 

 

عکس| غزل و همسر و پسرش

 

 

غزل اسیر باند خرید و فروش دختران

 

فارس:ماجرای بازگرداند غزل از ترکیه چه بود؟

 

پدر غزل: ما روز پنج شنبه  از ترکیه به تهران رسیدیم اما وقتی رسیدیم حراست فرودگاه به ما گیر داد که چرا غزل پاسپورت ندارد در حالی که پلیس اینترپل برگه‌ای جهت خروج غزل از کشور ترکیه با ما داده بود با این حال مجبور شدیم برای بازجویی در دادگاه در تهران معطل شویم.

 

پس از تایید ورود قانونی غزل به ایران از ترمینال سوار اتوبوس شدیم و جمعه شب به اهواز رسیدیم، همان موقع پدر سجاد پیشنهاد داد غزل را دست فلان مامور که مورد اعتماد ما بود بدهیم و به خانه برگردیم اما من مخالفتم کردم و گفتم غزل را با خودم به خانه می‌برم تا مادرش را ببیند و شنبه غزل را تحویل کلانتری بدهیم.

 

غزل به همراه من به خانه آمد و با خودم گفتم حالا که غزل آمده، روز شنبه شکایت قبلی را از سر بگیریم و حداقل با کمک دخترم باند خرید و فروش دختران که در اهواز است را دستگیر کنند.

 

غزل از دیدن مادرش خیلی خوشحال شد، وقتی دیدیم اتفاق خاصی نیفتاد  تحویل دادن غزل به کلانتری یا اداره آگاهی را به یکشنبه موکول کردم.

 

همان روز بعد از صرف نهار از خانه بیرون زدم، بعد از رفتن ما پدر سجاد با عجله خانه ما آمده  و از غزل خواسته به سرعت سوار ماشین شود تا به کلانتری بروند که در میان راه سجاد جلوی ماشین را می‌گیرد و آن اتفاق می‌افتد و غزل کشته می‌شود.

 

دخترم را بغل کردم و بوسیدم

 

فارس:در مورد سفر شما و پدر سجاد به ترکیه بگویید

 

پدر غزل: از ابتدا تا انتهای شکایت به پلیس بین الملل را پدر سجاد انجام داد و وی قضیه فرار غزل به ترکیه را پیگیری می‌کرد تا اینکه زمانی که قرار بود به ترکیه برویم  پدر سجاد گفت: شما به عنوان  پدر دختر باید همراه من بیایی چرا که ممکن است غزل را به من ندهند، به همین دلیل در سفر به ترکیه وی را همراهی کردم، و برای اینکه به مشکلی برخورد نکنیم مترجمی از اهل ارومیه را با خودمان به ترکیه بردیم، ابتدا به  آنکارا رفتیم و برخی از کارهای قانونی مثل ترجمه شناسنامه‌ها و... در سفارتخانه انجام دادیم.

 

 بعد از طریق پلیس اینترپل پیگیر آدرس غزل شدیم، پلیس آدرس کمپین‌هایی که سوری‌ها در آن سکونت داشتند به نام کمپین مرسین و تارسوس را به ما داد و پلیس مرد سوری را در کمپ مرسین دستگیر کرد، البته حدود یک هفته در کمپ‌ها و ادارات مختلف ترکیه دنبال غزل می‌گشتیم،

 

فارس:از ملاقات با دخترتان در ترکیه بگوید غزل به شما چه گفت؟

 

پدر غزل: من دخترم را بعد از چند ماه دیده بودم او را بغل کردم و بوسیدم سرزنشش کردم که چرا اینکار را کرده و از غزل خواستم به زندگی خودش برگردد غزل هم هیچ مخالفتی نکرد و به  اشتباه خودش اعتراف کرد

 

جریان ترکیه آمدنش را که سوال کردم غزل تعریف کرد: شبی که خانه را ترک کردم من را در تهران تحویل سه نفر دادند که ایرانی بودند که دو نفر آن‌ها من را مورد اذیت و آزار قرار دادند او گفت یک شب در تهران مانده و بعد از مرز خوی خارج شده است.

 

 فارس:دخترت این افراد را می‌شناخت؟

 

پدر غزل: اینها قاچاقچی هستند و فقط پول را می‌شناسند و عبد جمونگ(مرد سوری) به آن‌ها پول پرداخت کرده بود.

 

عکس| تصویر «عبد جمونگ» مرد سوری که غزل را فریب داد و به ترکیه کشاند

 

 

 

عبد جمونگ از ترس دولت ترکیه دخترم را عقد کرد

 

فارس: اگر عبد جمونگ واقعاً غزل را دوست داشت باید با این قاچاقچی‌ها بابت سوءاستفاده‌ای که از دختر شما کردند برخورد می‌کرد؟

 

پدر غزل:با آهی که نهادش بیرون آمد گفت: خواهر من مگر این‌ افراد به این چیزها اهمیت می‌دهند عبد جمونگ هم از ترس دولت ترکیه و برای اینکه کسی به وی گیر ندهد دخترم را عقد می‌کند و برایش  عروسی می‌گیرد.

 

فارس: گفته می شود عبدجمونگ از شما اخادی کرده است؟ 

 

پدر غزل: قبل از اینکه ترکیه برویم کارهای عبد جمونگ برای ما رو شد ابتدا از طریق ارسال عکس برای ما و همسر غزل ما را عصبی می‌کرد، به سجاد می‌گفت: یادت هست یک ماه ارتباط بین شما و زنت خراب شد من به غزل گفته بودم با تو اینطور رفتار کند، یا من به غزل گفتم بچه‌ را سقط کند یادت هست غزل در را به روی تو قفل کرد! من بهش گفتم این کار را بکند.

 

پرداخت پول به عبد جمونگ

 

این رفتارها خیلی ما را عصبی کرده بود، دو مرتبه با وعده اینکه اگر فلان مبلغ را واریز کنید دختر شما برمی‌گردانم ما هم که دستمان به هیچ جا بند نبود اعتماد کردیم و یکبار 150 میلیون تومان و بار دیگر 16 میلیون تومان برای وی واریز کردیم اما غزل را بازنگرداند.

 

وقتی هم به او گفتیم این دختر متاهل است و بچه دارد  چرا زندگی اش را خراب کردی! می‌گفت: غزل من را دوست دارد اگر دوست نداشت این همه راه تا ترکیه نمی‌آمد.

 

فارس: عبد جمونگ را در ترکیه دید‌ید؟

 

پدر غزل: خیر اما می‌دانیم که بازداشت شده است خواهش میکنم شما هم پیگیر مجازات عبد جمونگ در ترکیه باشید.

 

فارس:حال مادر غزل چطور است؟

 

پدر غزل: بعد از این حادثه مادرش از شدت ناراحتی هیچ حرفی نزده و مریض است.

 

فارس:آیا احتمال دارد رضایت بدهید و از خون غزل بگذرید؟ 

 

پاسخ داد:من رضایت نمی‌دهم، خیلی ناراحت هستم و از سجاد شکایت کردم.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، هدف از مصاحبه با خانواده قاتل و مقتول روشن شدن برخی از زوایای تاریک این جریان  و پایان دادن به برخی شایعات و گمانه های زنی ها پیرامون این حادثه تلخ بود.

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

دهه فجر امام

Correspondent: Ali Bagheri Kakash