نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، با تأکید بر تداوم منطق سلطه از کاپیتولاسیون تا برجام گفت: امروز نیز دشمن میخواهد مسیر پیشرفت ملت ایران را محدود کند، اما ملت ما قربانی کاپیتولاسیون مدرن نخواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری بوعلی ؛ به مناسبت فرارسیدن روز ۱۳ آبان، نشست سیاسی با حضور سعید جلیلی، نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، روز دوشنبه ۱۲ آبانماه در پردیس مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) برگزار شد.
سعید جلیلی، نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، در این نشست گفت: تأمل بر جنگ دوازده روزه، ابعادش و جنبههای متفاوتش شاید یکی از وظایف اصلی دانشگاه باشد، بهویژه در رشته علوم انسانی. چرا که این جنگ دوازده روزه دیگر جنگی تاریخی نبود که کسی بعداً برای شما روایت کند؛ خودِ شما شاهد رویداد بودید. این جنگ صرفاً یک حمله رژیم اشغالگر صهیونیستی نبود؛ بهنظر من، جنگی تمدنی علیه مردم، کشور، انقلاب و نظام ما بود.
وی افزود: این جنگ فقط سختافزاری نبود. خود آمریکاییها اعلام کردند که سلاحها را در اختیار رژیم گذاشتند و بعداً نیز با آن همراهی و در حمله نظامی شریک شدند. از بُعد سختافزاری، اروپاییها نیز کمکی کردند؛ کمکهایی که علیه ملت ما شکل گرفت. اما بُعد نرمافزاری اهمیت بیشتری دارد. در جنگی که از نظر حقوقی و قانونی هیچ مبنایی نداشت، برخی نهادهای بینالمللی و دولتهای غربی یا سکوت کردند یا همراهی کردند؛ نه تنها قطعنامه یا بیانیهای متناسب صادر نشد، بلکه بعضاً از عبارات سخیف و توجیهکننده استفاده شد.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد: این جنگ فقط نظامی نبود؛ جنگ نرمافزاری هم بود در جنبههای حقوقی، سیاسی، نظری و رسانهای. آنچه امروز در جهان میبینیم مبتنی بر نظریههایی است که قرنها در دانشگاهها و در علوم انسانی تئوریزه شدهاند. مثالهایی که در اذهان عمومی گاهی بیمنطق بهنظر میرسند، مانند اظهارات برخی رهبران، در واقع حاصل یک کار نظری طولانی است که در درسها و متون دانشگاهی ریشه دارد.
جلیلی گفت: بهعنوان نمونه، برخی نظریهپردازان کلاسیک که بهعنوان پدران اندیشههای آزادی معرفی میشوند، در عمل حامل مبانی نظری بودهاند که بعضاً توجیهگر تبعیض و استثمار بوده است؛ اینها را باید در بررسیهای دانشگاهی و تاریخی ریشهیابی کرد. در عین حال دیدیم برخی متفکران و سیاستمداران غربی رسماً رفتارهای رژیم صهیونیستی را با عبارات و تحلیلهایی توجیه یا حتی ستایش کردند؛ اینها نشان میدهد که ما با یک جبهه منسجم سختافزاری و نرمافزاری روبهرو هستیم.
وی افزود: ما امروز در دورهای زندگی میکنیم که فجایعی که روزگاری در تاریخ میخواندیم، تبدیل به «رخدادهای روزمره» شده است. بنابراین در دانشگاه و بهویژه در رشته علوم انسانی باید این موضوعات را جدیتر و عمیقتر تحلیل کنیم. شناخت مختصات این جنگ و فهم سازوکارهای نظری، حقوقی و رسانهای آن یکی از وظایف مهم دانشگاه است.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در ادامه این نشست گفت: وظایفی است که امروز به دوش همه ما است. نباید فکر کنیم که اگر یک جبهه شکل گرفته، تنها عدهای باید در صنعت یا مهندسی فعالیت کنند و بخش دیگر به حوزههای دیگر مربوط است. بخش عمده این جبهه، حتی در حوزه نرمافزار، که امروز با شما مقابله میکند، اهمیت دارد و باید شناسایی شود. واقعیت این است که افرادی صراحتاً بیان میکنند که اقداماتشان هیچگونه مخالفتی با اصول ندارد و حتی نسلکشی نیست؛ بنابراین شناخت این جبههها ضرورت دارد تا دیگر آنها را به نام آزادی معرفی نکنند و افراد مانند جان لاک را بهعنوان پدر آزادی معرفی نکنند.
جلیلی تشریح کرد: کتابهای این افراد و آثارشان را باید شناخت، چراکه اینها دستنوشتههای خودشان است و در زندگی شخصی، بخش عمدهای از سهام شرکتهای بردهداری آمریکا در اختیارشان بوده است. این شناخت برای همه عرصهها، بهویژه برای دانشجویان جدیدالورود اهمیت دارد. ممکن است برخی در ابتدای تحصیل تردید کنند که رشتههای علوم انسانی یا دیگر رشتهها به چه کار میآید، اما همه رشتهها مهم و ارزشمند هستند و در هر کدام میتوان یک جبهه فکری را گشود.
وی ادامه داد: همین هفته گذشته مقالهای خواندم که نشان میدهد حتی رشتههای ادبیات هم میتوانند در مقابله با تمدنی که علیه ما فعالیت و امکانات خود را بسیج کرده است نقش داشته باشند. آن مقاله نشان میداد که در عصر امروز، روایت چگونه میتواند ابزار قدرت باشد. در دوران جاهلیت، مهم نبود که چه کسی استدلال قویتری دارد، بلکه کسی موفق بود که سریعتر و گستردهتر روایت را منتقل کند. این همان ویژگی جامعه جاهلی مدرن است که در آن گوینده بهترین روایت بر کسی که واضحترین استدلال را دارد غلبه میکند.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: در عرصههای مختلف باید این جبههها باز شوند و فرصتها را در ادبیات، علوم انسانی، علوم سیاسی و اقتصاد شناسایی کرد. یکی از نکات مهم، پرهیز از نگاه ایدئولوژیک است. بررسی واقعیتها در دانشگاه و با استفاده از علوم انسانی میتواند فاصله میان تصمیمگیرندگان و مردم را کاهش دهد. باید دید مردم امروز چه میخواهند و خواست واقعی آنها را تحلیل کنیم.
جلیلی گفت: دانشگاهها، بهویژه دانشگاههای علوم انسانی مانند دانشگاه مرحوم علامه طباطبایی، نقش بسیار مهمی در این زمینه دارند. در مرحله اول، شناخت دقیق واقعیتها اهمیت دارد و بعد میتوان درباره جهتدهی به آنها بحث کرد. این اقدام نیازمند پژوهش، تحلیل و تأمل جدی است.
وی عنوان کرد: امروز برای رقم زدن آیندهای پرشکوه برای کشور، ابتدا باید بدانیم اکنون در چه شرایطی هستیم و به چه نقطهای رسیدهایم. برخی تحلیلها راکد هستند و دوباره همان بحثها تکرار میشود. تجربه ۱۰ سال گذشته نشان داده حتی گفتوگو هم مانع موشکپرانی یا اقدامات طرف مقابل نشده است.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تشریح کرد: آنچه اهمیت دارد، نگاه دقیق به واقعیتها و درس گرفتن از تجربهها است. همانطور که سالها قبل، بحث برجام و فرآیندهای مرتبط با آن نشان داد، اگر دقت کافی نشود، پس از سالها نقاط ضعف آشکار میشوند. امروز نیز باید بدانیم دشمن چه میکند و نقاط قوت و فرصتهای خود را بشناسیم تا بتوانیم نقاط ضعف را با استفاده از قوتها برطرف کنیم.
جلیلی در ادامه گفت: امروز شرایط کشور با ۱۳ آبان سال ۴۳ قابل مقایسه است؛ آن زمان، حضرت امام (ره) به دلیل مخالفت با تصویب کاپیتولاسیون تبعید شدند. بحث اصلی این بود که اگر یک خارجی جرمی انجام دهد، دادگاه ایران حق ندارد او را محاکمه کند. این پشتوانه تئوریک هنوز هم مطرح است و امروز، دعوای اصلی بر سر این است که ملت میخواهد پیشرفت کند و دشمن میخواهد مسیر پیشرفت را محدود کند. مسئله غنیسازی هستهای نمونهای روشن است. ملت ما نیاز به غنیسازی برای مصارف صلحآمیز دارد، اما طرف مقابل تلاش میکند آن را محدود کند.
وی افزود: شاخص جریان ارتجاع و طرف مقابل همان ایجاد یأس، تردید و القای بنبست است. آنها نقاط قوت ما را تحقیر و کوچک جلوه میدهند، اما شناخت واقعی از قوتها و فرصتها، همراه با تحلیل رفتار دشمن، امید و سرمایه پیشرفت ایجاد میکند.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه دشمن ما از ایستادگی ملت ما عصبی و نگران است، گفت: این عصبانیت نه به دلیل شجاعت موشکی، بلکه به دلیل بصیرت و توانایی تشخیص دوست از دشمن. نمونه آن، وحدت ملت در جنگهای مختلف و مقاومت در شرایط سخت است. دانشگاه و به ویژه دانشگاههای علوم انسانی، نقش کلیدی در شناخت و تحلیل واقعیتها دارند و باید با تأمل و اقدامات علمی، این نقش را تقویت کنند.
جلیلی خاطرنشان کرد: اکنون در نقطه بزنگاهی تاریخ هستیم؛ فرصتها محدود و ارزشمند هستند و باید انتخاب کنیم که به عنوان یک بازیگر منفعل بمانیم یا به عنوان یک کنشگر فعال در عرصههای مختلف عمل کنیم. نیروی انسانی ارزشمند، ایمان، تخصص و آرمانهای جوانان کشور، ظرفیت لازم برای ایفای نقش فعال در این نقطه تاریخی را فراهم کرده است.
وی در پایان گفت: حرکت امروز باید با قدرت و صلابت صورت گیرد؛ خیزش فرزانگان در برابر خردکشی و حفظ مسیر علمی، سیاسی و فرهنگی کشور، یکی از مهمترین وظایف ماست و نباید از تهدیدها و فشارها دلسرد شویم.















