محمد سهرابی مدیر مطالبه گری و گفتمان سازی بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور در خصوص تصویب اصلاح قیمت بنزین، یادداشتی نوشت:
اطلاعیه ای که شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی صادر کرد همه مردم کشور را به شُک فرو برد!
البته سهمیه بندی کردن بنزین از قبل هم قابل حدس زدن بود اما آنچه مهم است این است که آیا گران شدن بنزین به نفع قشر اکثریت مردم است یا خیر؟
در وهله اول نگاهی به قیمت بنزین در کشورهای همسایه می اندازیم:
ترکیه به عنوان گرانترین عرضه کننده بنزین در کشورهای همسایه، هر لیتر بنزین خود را ۱۶۶۶۰ تومان (معادل۱/۲۳دلار) می فروشد.
ارمنستان بعد از ترکیه هر لیتر بنزین را ۱۵۹۳۰ تومان(معادل۱/۱۸دلار) عرضه می کند که دومین رتبه را در کشورهای همسایه بعد از ترکیه دارد.
بقیه همسایگان به قبیل زیر است:
افغانستان ۱۰۱۲۵(معادل۰/۷۵دلار)
پاکستان ۹۴۵۰تومان(۰/۷دلار) ترکمنستان۵۸۰۵تومان(۰/۴۳دلار)
این آمار نشان می دهد که کشور ما ارزانترین عرضه کننده بنزین در خاورمیانه و دومین رتبه قیمت بنزین را در جهان دارد (هر لیتر ۱۰۰۰تومان). این در حالی است که تولید بنزین طبق قیمت پایه فوب خلیج فارس ۴۷سنت، چیزی حدود ۶۱۱۰ تومان و با احتساب هزینه های توزیع آن حداقل ۷ هزار تومان با قیمت ارز آزاد برای دولت آب میخورد و این یعنی دولت به ازای هر لیتر ۶ هزار تومان و با احتساب مصرف ۹۱ میلیون لیتری سالانه حدود۲۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه بنزین پرداخت می کند که بررسی های اتاق بازرگانی نشان می دهد میزان یارانه ای که دولت به دهک های بالای درامدی با انرژی ارزان پرداخت میکند، ۲۵ برابر دهک های پایین درآمدی است.
در حال حاضر تقریبا ۷۰میلیون نفر ماهی ۴۵هزار و ۵۰۰تومان یارانه نقدی دریافت می کنند. این میزان(یارانه ۲۰۰هزار میلیاردی عرضه بنزین) معادل ۵برابر یارانه نقدی تمام مردم ایران درسال است.
دولت در نظر دارد با لیتری ۳۰۰۰تومان کردن بنزین و کاهش یارانه ای که به بنزین اختصاص داده مابقی تفاوت را صرف دهک درآمدی پایین کند مسلما این اندیشه به نفع قشر اکثریت جامعه است البته به شرط و
شروطها:
ابتدا اینکه این هزینه ها باید وارد سبد خانوارها شود و ضریب بخش های مختلف مثل پوشاک، بهداشت و درمان،مسکن،تحصیل و اموزش و ... را افزایش دهد
دوم اینکه یکی از اهداف انقلاب اسلامی،بهبود توزیع درآمدها و کاهش شکاف طبقاتی است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها بر لزوم اتخاذ سیاست هایی که به بهبود عدالت اقتصادی بینجامد، تاکید کرده اند و دهه چهارم انقلاب را دهه پیشرفت و عدالت نامگذری کردند و اگر سهمیه بندی بنزین نقشی را در این زمینه داشته باشد انجام آن به صلاح جامعه است.
اطلاعیه ای که شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی صادر کرد همه مردم کشور را به شُک فرو برد!
البته سهمیه بندی کردن بنزین از قبل هم قابل حدس زدن بود اما آنچه مهم است این است که آیا گران شدن بنزین به نفع قشر اکثریت مردم است یا خیر؟
در وهله اول نگاهی به قیمت بنزین در کشورهای همسایه می اندازیم:
ترکیه به عنوان گرانترین عرضه کننده بنزین در کشورهای همسایه، هر لیتر بنزین خود را ۱۶۶۶۰ تومان (معادل۱/۲۳دلار) می فروشد.
ارمنستان بعد از ترکیه هر لیتر بنزین را ۱۵۹۳۰ تومان(معادل۱/۱۸دلار) عرضه می کند که دومین رتبه را در کشورهای همسایه بعد از ترکیه دارد.
بقیه همسایگان به قبیل زیر است:
افغانستان ۱۰۱۲۵(معادل۰/۷۵دلار)
پاکستان ۹۴۵۰تومان(۰/۷دلار) ترکمنستان۵۸۰۵تومان(۰/۴۳دلار)
این آمار نشان می دهد که کشور ما ارزانترین عرضه کننده بنزین در خاورمیانه و دومین رتبه قیمت بنزین را در جهان دارد (هر لیتر ۱۰۰۰تومان). این در حالی است که تولید بنزین طبق قیمت پایه فوب خلیج فارس ۴۷سنت، چیزی حدود ۶۱۱۰ تومان و با احتساب هزینه های توزیع آن حداقل ۷ هزار تومان با قیمت ارز آزاد برای دولت آب میخورد و این یعنی دولت به ازای هر لیتر ۶ هزار تومان و با احتساب مصرف ۹۱ میلیون لیتری سالانه حدود۲۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه بنزین پرداخت می کند که بررسی های اتاق بازرگانی نشان می دهد میزان یارانه ای که دولت به دهک های بالای درامدی با انرژی ارزان پرداخت میکند، ۲۵ برابر دهک های پایین درآمدی است.
در حال حاضر تقریبا ۷۰میلیون نفر ماهی ۴۵هزار و ۵۰۰تومان یارانه نقدی دریافت می کنند. این میزان(یارانه ۲۰۰هزار میلیاردی عرضه بنزین) معادل ۵برابر یارانه نقدی تمام مردم ایران درسال است.
دولت در نظر دارد با لیتری ۳۰۰۰تومان کردن بنزین و کاهش یارانه ای که به بنزین اختصاص داده مابقی تفاوت را صرف دهک درآمدی پایین کند مسلما این اندیشه به نفع قشر اکثریت جامعه است البته به شرط و
شروطها:
ابتدا اینکه این هزینه ها باید وارد سبد خانوارها شود و ضریب بخش های مختلف مثل پوشاک، بهداشت و درمان،مسکن،تحصیل و اموزش و ... را افزایش دهد
دوم اینکه یکی از اهداف انقلاب اسلامی،بهبود توزیع درآمدها و کاهش شکاف طبقاتی است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها بر لزوم اتخاذ سیاست هایی که به بهبود عدالت اقتصادی بینجامد، تاکید کرده اند و دهه چهارم انقلاب را دهه پیشرفت و عدالت نامگذری کردند و اگر سهمیه بندی بنزین نقشی را در این زمینه داشته باشد انجام آن به صلاح جامعه است.