🌐 پایگاه خبری بوعلی 🌐

بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِیمِ

هدف از استیضاح وزیر آموزش و پرورش چیست؟

استیضاح احتمالی رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش توسط نمایندگان مجلس معلوم نیست بتواند برای حل مشکلات این وزارتخانه راهکار مناسبی باشد.

استیضاح احتمالی رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش توسط نمایندگان مجلس معلوم نیست بتواند برای حل مشکلات این وزارتخانه راهکار مناسبی باشد.

وزارت آموزش و پرورش یکی از پرحاشیه‌ترین وزارتخانه‌های دولت سیزدهم است که حتی با تغییر وزیر هم نتوانسته به آرامش برسد البته در سال‌های اخیر تغییر وزیر آموزش و پرورش یکی از دلایل اصلی نبود ثبات در این وزارتخانه است چراکه از سال ۱۳۸۴ تا کنون ۱۵ وزیر و سرپرست در این وزارتخانه تغییر کرده‌اند.

 

این تغییرات زیاد در وزارت آموزش و پرورش باعث شده تا عمر مدیریتی در این وزارتخانه به کمتر از دو سال برسد که این امر باعث انباشت بسیاری از مشکلات و آوار شدن آن‌ها بر سر وزیر بعدی شده است.

 

انتقاد رهبر انقلاب از تغییرات زیاد در وزارت آموزش و پرورش

نبود ثبات در وزارت آموزش و پرورش باعث انتقاد رهبر انقلاب شده است. ایشان در دیدار با معلمان در ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ با اشاره به اتفاق‌نظر بسیاری از صاحب‌نظران و کارشناسان بر محور بودن مدرسه برای گره‌گشایی از مشکلات کشور، فرمودند: همان‌گونه که این متخصصان می‌گویند، اگر در ۲۰ سال قبل به موضوع مدرسه رسیدگی کرده بودیم امروز بسیاری از مشکلات وجود نداشت؛ بنابراین چاره کار در برنامه‌ریزی صحیح و همت جدی برای اصلاح مدرسه است و همه مسئولان، تصمیم‌سازان، تصمیم‌گیران و آحاد مردم باید اهمیت حیاتی دستگاه آموزش و پرورش را درک کنند.

 

رهبر انقلاب

 

رهبر انقلاب با انتقاد از بی‌ثباتی در مدیریت آموزش و پرورش گفتند: دستگاه به این عظمت با تغییر مداوم وزیر، ضربه می‌خورد؛ به‌خصوص اینکه تغییر وزیر گاهی تغییر معاونان، مدیران میانی و حتی مدیران مدارس را هم درپی می‌آورد.

 

با اینکه اجرای رتبه‌بندی معلمان توانست رضایت ضمنی معلمان را جلب کند، اما بحث کمبود، بلاتکلیفی امور استخدامی و معیشت معلمان ازجمله مسائلی است که نمی‌گذارد وزیر این وزارتخانه روی آرامش را ببیند.

 

وضعیت نامشخص استیضاح در مجلس

مجلس شورای اسلامی در ۳۰ مهر یعنی در زمانی که به‌دلیل بررسی برنامه هفتم طبق قانون اجازه پرداختن به موضوعی دیگر در صحن علنی را نداشت یک جلسه غیرعلنی با رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش برگزار کرد که مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره مباحث مطرح شده در این جلسه گفت: در این جلسه غیرعلنی پرداخت نشدن مطالبات معلمان و تعیین تکلیف نشدن کسانی که سال‌ها کار کردند و الان بلاتکلیف هستند، مورد بررسی قرار گرفت.

 

مجتبی یوسفی

 

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس تصریح کرد: در جلسه غیرعلنی مجلس بحث‌هایی درخصوص تعیین تکلیف معلمین فعلی، پرداخت مطالبات بازنشستگان و همچنین تثبیت به‌کارگیری مجدد و پرداخت بدهی معلمان غیررسمی با انواع قرارداد نهضتی، حق‌التدریسی، حق‌التحریری و... انجام شد.

 

وی ادامه داد: هر کسی که به نوعی با آموزش و پرورش کار می‌کند و به هر دلیلی بدهی‌های انباشت دارد باید در بلندمدت تعیین تکلیف شود و بحث رسمی شدن آن‌ها انجام شود.

 

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: به‌دلیل مسائل مالی، مشکلاتی به‌وجود آمده است که با توضیحاتی که رئیس مجلس، وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی در حضور رئیس برنامه و بودجه دادند، بنا شد که این موارد سریع‌تر تعیین تکلیف شوند.

 

۱۵ روز بعد از این جلسه غیرعلنی، در ۱۵ آبان احمد نادری، عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شده است، اما مجتبی یوسفی دیگر عضو هیئت‌ رئیسه منکر اعلام وصول آن شده است.

 

در هر صورت رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در خرداد امسال از مجلس رای اعتماد گرفته است و در این مدت کم نمی‎تواند این وزارتخانه عریض و طویل را سروسامان بدهد گرچه حقوق‌های پایین و معیشت سخت معلمان، کمبود معلم و خالی ماندن کلاس‌ها به‌دلیل نبود معلم مسائلی نیست که بتوان از آن به سادگی عبور کرد.

 

استیضاح وزیر آموزش و پرورش قابل قبول نیست

علیرضا پاک‌فطرت، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: استیضاح وزیر آموزش و پرورش اصلا منطقی نیست. وزیر شش ماه است بر سرکار آمده و در حال سروسامان دادن به وزارتخانه‌ای است که مدتی وزیر نداشته و مدت زیادی هم با سرپرست اداره شده، اما حدود پنجاه هزار نفر را در این مدت استخدام کرده است لذا این استیضاح قابل قبول نیست و باید اجازه داد که وزیر بتواند تصمیمش را بگیرد و رضایتمندی ایجاد کند و کیفیت آموزشی و تعلیم و تربیت را بهبود ببخشد.

 

علیرضا پاک فطرت

 

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس بیان کرد: من در تعجب هستم که ما این همه وزارتخانه داریم و بعضی از این وزارتخانه‌ها از نظر من بود و نبودشان خیلی فرقی ندارد مثل وزارت ارشاد که الان مسائل فرهنگی جامعه را داریم در کوچه و بازار می‌بینیم، اما کسی سراغ این وزارتخانه نمی‌رود، اما وزارت آموزش و پرورش که ۱۶ میلیون دانش‌آموز دارد و یک میلیون کارمند، معلم و حقوق‌بگیر دارد و به تعلیم و تربیت فرزندان این مملکت می‌پردازد هر سال باید وزیر عوض کند البته این ضعف از مجلس هم هست و یکی از ضعف‌ها این است که شاید مجلسی‌ها دارند دخالت می‌کنند و در مسائلی توقعاتی دارند که وزیر نمی‌تواند آن را برآورده کند.

 

وی ادامه داد: باید به وزیر زمان داد و کمکش کرد، چون وزارت آموزش و پرورش وزارتخانه اول کشور است.

 

پاک‌فطرت اظهار کرد: گفتن استیضاح در مدیران وزارت آموزش و پرورش یک مقدار تزلزل ایجاد می‌کند لذا گفتن آن هم غلط است چه اینکه بخواهی آن را امضا و استیضاح را اعلام وصول کرد. مطمئن باشید استیضاح رای نمی‌آورد، اما من از این ناراحتم که چرا باید وقت وزیر را بگیریم و بخواهیم در مدیران ارشد این وزارتخانه ناامیدی به‌وجود بیاوریم و نتوانند برنامه‌هایشان را با سرعت به پیش ببرند.

 

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: مگر وزیر آموزش و پرورش چه کرده که مجلس تمام برنامه‌های خود مثل بررسی برنامه هفتم، بررسی بودجه ۱۴۰۳ و مشکلات کشور را کنار بگذارد و استیضاح وزیری را کلید بزند که خیلی توجیهی ندارد.

 

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس گفت: وزارت آموزش و پرورش را در دو دهه گذشته درگیر مسائل سیاسی کردند، اما این وزارتخانه نباید وارد مسائل سیاسی شود و وزیر آن هم باید حرفه‌ای، قوی و خارج از دسته‌بندی‌های سیاسی باشد، چون به کل مملکت مربوط است و نباید توجهی به افرادی مثل من داشته باشد که بخواهد به صحبت من یک تصمیمی برای یک مدیری در یک شهرستان بگیرد.

 

نمایندگان خواهان استیضاح وزیر آموزش و پرورش باید به این نکته توجه داشته باشند اگر برکناری وزیر راهکار مناسبی برای حل مشکلات این وزارتخانه بود باید در این سال‌ها تمام مشکلات آن حل شده بود نه اینکه مشکلات انباشت شده سال‌های قبل، حل نشده باقی مانده و حالا با استیضاح وزیر مشکلات جدیدتری هم به آن اضافه شود.



نوشته شده توسط Correspondent: Ali Bagheri Kakash
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

🌐 پایگاه خبری بوعلی 🌐

بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِیمِ

ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

🌐 پایگاه خبری بوعلی 🌐

نٓۚ وَٱلۡقَلَمِ وَمَا یَسۡطُرُونَ
متولد 1996 در MIS ، خبرنگار و روزنامه نگار
شناسه الکترونیکی ثبت ملی محتوای دیجیتال( کد شامد): 1-1-765329-64-0-1
در جنگ سخت، جسمها به خاک و خون کشیده میشوند و روح ها پرواز میکنند و میروند به بهشت؛ اما در جنگ نرم، اگر خدای نکرده دشمن غلبه بکند، جسمها پروار میشوند و سالم میمانند، و روح‌ ها میروند به قعر جهنم؛ فرقش این است؛ لذا این خیلی خطرناک‌تر است.
نوشتن، یک عمل هنرى است ؛زیادتر نگویید از آنچه که هست، از آنچه که باید و شاید. منصف باشیم؛ عادل باشیم. این‏ها آن وظایف ماست

🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻

💮بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ💮

اَللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْ‌ضِ ۗ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ کُرْ‌سِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضَ ۖ وَلَا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ ﴿٢٥٥﴾
لَا إِکْرَ‌اهَ فِی الدِّینِ ۖ قَد تَّبَیَّنَ الرُّ‌شْدُ مِنَ الْغَیِّ ۚ فَمَن یَکْفُرْ‌ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللَّـهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْ‌وَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّـهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ﴿٢٥٦﴾
اللَّـهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِ‌جُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ‌ ۖ وَالَّذِینَ کَفَرُ‌وا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِ‌جُونَهُم مِّنَ النُّورِ‌ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَـٰئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ‌ ۖ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ ﴿٢٥٧﴾

🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹

بایگانی
نویسندگان
آخرین نظرات
logo-samandehi پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی

استیضاح احتمالی رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش توسط نمایندگان مجلس معلوم نیست بتواند برای حل مشکلات این وزارتخانه راهکار مناسبی باشد.

استیضاح احتمالی رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش توسط نمایندگان مجلس معلوم نیست بتواند برای حل مشکلات این وزارتخانه راهکار مناسبی باشد.

وزارت آموزش و پرورش یکی از پرحاشیه‌ترین وزارتخانه‌های دولت سیزدهم است که حتی با تغییر وزیر هم نتوانسته به آرامش برسد البته در سال‌های اخیر تغییر وزیر آموزش و پرورش یکی از دلایل اصلی نبود ثبات در این وزارتخانه است چراکه از سال ۱۳۸۴ تا کنون ۱۵ وزیر و سرپرست در این وزارتخانه تغییر کرده‌اند.

 

این تغییرات زیاد در وزارت آموزش و پرورش باعث شده تا عمر مدیریتی در این وزارتخانه به کمتر از دو سال برسد که این امر باعث انباشت بسیاری از مشکلات و آوار شدن آن‌ها بر سر وزیر بعدی شده است.

 

انتقاد رهبر انقلاب از تغییرات زیاد در وزارت آموزش و پرورش

نبود ثبات در وزارت آموزش و پرورش باعث انتقاد رهبر انقلاب شده است. ایشان در دیدار با معلمان در ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ با اشاره به اتفاق‌نظر بسیاری از صاحب‌نظران و کارشناسان بر محور بودن مدرسه برای گره‌گشایی از مشکلات کشور، فرمودند: همان‌گونه که این متخصصان می‌گویند، اگر در ۲۰ سال قبل به موضوع مدرسه رسیدگی کرده بودیم امروز بسیاری از مشکلات وجود نداشت؛ بنابراین چاره کار در برنامه‌ریزی صحیح و همت جدی برای اصلاح مدرسه است و همه مسئولان، تصمیم‌سازان، تصمیم‌گیران و آحاد مردم باید اهمیت حیاتی دستگاه آموزش و پرورش را درک کنند.

 

رهبر انقلاب

 

رهبر انقلاب با انتقاد از بی‌ثباتی در مدیریت آموزش و پرورش گفتند: دستگاه به این عظمت با تغییر مداوم وزیر، ضربه می‌خورد؛ به‌خصوص اینکه تغییر وزیر گاهی تغییر معاونان، مدیران میانی و حتی مدیران مدارس را هم درپی می‌آورد.

 

با اینکه اجرای رتبه‌بندی معلمان توانست رضایت ضمنی معلمان را جلب کند، اما بحث کمبود، بلاتکلیفی امور استخدامی و معیشت معلمان ازجمله مسائلی است که نمی‌گذارد وزیر این وزارتخانه روی آرامش را ببیند.

 

وضعیت نامشخص استیضاح در مجلس

مجلس شورای اسلامی در ۳۰ مهر یعنی در زمانی که به‌دلیل بررسی برنامه هفتم طبق قانون اجازه پرداختن به موضوعی دیگر در صحن علنی را نداشت یک جلسه غیرعلنی با رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش برگزار کرد که مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره مباحث مطرح شده در این جلسه گفت: در این جلسه غیرعلنی پرداخت نشدن مطالبات معلمان و تعیین تکلیف نشدن کسانی که سال‌ها کار کردند و الان بلاتکلیف هستند، مورد بررسی قرار گرفت.

 

مجتبی یوسفی

 

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس تصریح کرد: در جلسه غیرعلنی مجلس بحث‌هایی درخصوص تعیین تکلیف معلمین فعلی، پرداخت مطالبات بازنشستگان و همچنین تثبیت به‌کارگیری مجدد و پرداخت بدهی معلمان غیررسمی با انواع قرارداد نهضتی، حق‌التدریسی، حق‌التحریری و... انجام شد.

 

وی ادامه داد: هر کسی که به نوعی با آموزش و پرورش کار می‌کند و به هر دلیلی بدهی‌های انباشت دارد باید در بلندمدت تعیین تکلیف شود و بحث رسمی شدن آن‌ها انجام شود.

 

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: به‌دلیل مسائل مالی، مشکلاتی به‌وجود آمده است که با توضیحاتی که رئیس مجلس، وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی در حضور رئیس برنامه و بودجه دادند، بنا شد که این موارد سریع‌تر تعیین تکلیف شوند.

 

۱۵ روز بعد از این جلسه غیرعلنی، در ۱۵ آبان احمد نادری، عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شده است، اما مجتبی یوسفی دیگر عضو هیئت‌ رئیسه منکر اعلام وصول آن شده است.

 

در هر صورت رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در خرداد امسال از مجلس رای اعتماد گرفته است و در این مدت کم نمی‎تواند این وزارتخانه عریض و طویل را سروسامان بدهد گرچه حقوق‌های پایین و معیشت سخت معلمان، کمبود معلم و خالی ماندن کلاس‌ها به‌دلیل نبود معلم مسائلی نیست که بتوان از آن به سادگی عبور کرد.

 

استیضاح وزیر آموزش و پرورش قابل قبول نیست

علیرضا پاک‌فطرت، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: استیضاح وزیر آموزش و پرورش اصلا منطقی نیست. وزیر شش ماه است بر سرکار آمده و در حال سروسامان دادن به وزارتخانه‌ای است که مدتی وزیر نداشته و مدت زیادی هم با سرپرست اداره شده، اما حدود پنجاه هزار نفر را در این مدت استخدام کرده است لذا این استیضاح قابل قبول نیست و باید اجازه داد که وزیر بتواند تصمیمش را بگیرد و رضایتمندی ایجاد کند و کیفیت آموزشی و تعلیم و تربیت را بهبود ببخشد.

 

علیرضا پاک فطرت

 

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس بیان کرد: من در تعجب هستم که ما این همه وزارتخانه داریم و بعضی از این وزارتخانه‌ها از نظر من بود و نبودشان خیلی فرقی ندارد مثل وزارت ارشاد که الان مسائل فرهنگی جامعه را داریم در کوچه و بازار می‌بینیم، اما کسی سراغ این وزارتخانه نمی‌رود، اما وزارت آموزش و پرورش که ۱۶ میلیون دانش‌آموز دارد و یک میلیون کارمند، معلم و حقوق‌بگیر دارد و به تعلیم و تربیت فرزندان این مملکت می‌پردازد هر سال باید وزیر عوض کند البته این ضعف از مجلس هم هست و یکی از ضعف‌ها این است که شاید مجلسی‌ها دارند دخالت می‌کنند و در مسائلی توقعاتی دارند که وزیر نمی‌تواند آن را برآورده کند.

 

وی ادامه داد: باید به وزیر زمان داد و کمکش کرد، چون وزارت آموزش و پرورش وزارتخانه اول کشور است.

 

پاک‌فطرت اظهار کرد: گفتن استیضاح در مدیران وزارت آموزش و پرورش یک مقدار تزلزل ایجاد می‌کند لذا گفتن آن هم غلط است چه اینکه بخواهی آن را امضا و استیضاح را اعلام وصول کرد. مطمئن باشید استیضاح رای نمی‌آورد، اما من از این ناراحتم که چرا باید وقت وزیر را بگیریم و بخواهیم در مدیران ارشد این وزارتخانه ناامیدی به‌وجود بیاوریم و نتوانند برنامه‌هایشان را با سرعت به پیش ببرند.

 

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: مگر وزیر آموزش و پرورش چه کرده که مجلس تمام برنامه‌های خود مثل بررسی برنامه هفتم، بررسی بودجه ۱۴۰۳ و مشکلات کشور را کنار بگذارد و استیضاح وزیری را کلید بزند که خیلی توجیهی ندارد.

 

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس گفت: وزارت آموزش و پرورش را در دو دهه گذشته درگیر مسائل سیاسی کردند، اما این وزارتخانه نباید وارد مسائل سیاسی شود و وزیر آن هم باید حرفه‌ای، قوی و خارج از دسته‌بندی‌های سیاسی باشد، چون به کل مملکت مربوط است و نباید توجهی به افرادی مثل من داشته باشد که بخواهد به صحبت من یک تصمیمی برای یک مدیری در یک شهرستان بگیرد.

 

نمایندگان خواهان استیضاح وزیر آموزش و پرورش باید به این نکته توجه داشته باشند اگر برکناری وزیر راهکار مناسبی برای حل مشکلات این وزارتخانه بود باید در این سال‌ها تمام مشکلات آن حل شده بود نه اینکه مشکلات انباشت شده سال‌های قبل، حل نشده باقی مانده و حالا با استیضاح وزیر مشکلات جدیدتری هم به آن اضافه شود.

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی