🌐 پایگاه خبری بوعلی 🌐

بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِیمِ

در چهارمین مناظره انتخاباتی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چه گذشت ؟؟

به گزارش پایگاه خبری بوعلی ؛ چهارمین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

موضوع مناظره چهارم

مناظره امشب که با موضوع سیاسی و با عنوان «ایران در جهان امروز» برگزار شد، شامل دو بخش بود و هر نامزد به جای ۴ دقیقه، ۵ دقیقه فرصت بیان مطالب خود را داشت.

در پایان نیز نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری پس از یک استراحت کوتاه مطالب خود را جمع بندی کردند.تاکنون سه مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روی آنتن رفته است.پیش از آغاز مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری همانند مناظره‌های گذشته نماز مغرب و عشا را به صورت جماعت در سازمان صدا و سیما اقامه کردند.

مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و مصطفی پورمحمدی ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری هستند که در مناظره امشب شرکت کردند.

شماره صندلی نامزدها

براساس قرعه‌کشی‌ای که پیش از شروع مناظره برای صندلی محل نشستن هر کاندیدا انجام شده است، ترتیب چینش نشستن هر 6 نامزد به شرح زیر است:صندلی شماره 1:‌ محمدباقر قالیباف صندلی شماره 2: مسعود پزشکیان صندلی شماره 3: سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی صندلی شماره 4: مصطفی پورمحمدی صندلی شماره 5: سعید جلیلی صندلی شماره 6: علیرضا زاکانی

سوالات کارشناسان از نامزدها

در این مناظره سوالات کارشناسان از نامزدها پخش شد که به شرح زیر است:پاک آیین: برنامه های شما برای بهره مندی از فرصتهای توافقات با چین و روسیه چیست؟سجادپور: توازن و تعادل در سیاست خارجی را چطور دنبال می کنید؟میرکریمی: پیمان منطقه‌ای با اوراسیا موفق بود؛ برنامه دولت شما برای تکرار این موافقتنامه چیست؟آل اسحاق: 1200 میلیارد دلار تعامل همسایگان است؛ سهم ما از این تعاملات چقدر است و برای استفاده از این فرصت چه برنامه ای دارید؟رئوف شیبانی: با توجه به حرکت رو به پیشرفت مقاومت در منطقه و دستاوردهای این مقاومت، برنامه سیاسی دولت شما برای تثبیت و تقویت این دستاوردها چیست؟

قالیباف: در ستاد آقای پزشکیان موضوعاتی مطرح می‌شود که باعث نگرانی است

قالیباف در ابتدای این مناظره خطاب به پزشکیان گفت: در ستاد آقای پزشکیان موضوعاتی مطرح می شود که باعث نگرانی می شود، حرف های اختلاف انگیز باعث دلسردی مردم خواهد شد.این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما حتما مذاکره خواهیم کرد و حتما به توافقی بر اساس سیاست های کلان خواهیم رسید.وی اضافه کرد: هر توافقی در آن انتفاع اقتصادی داشته باشد را گام به گام و اقدام در برابر اقدام پیش می بریم.قالیباف گفت: ما در سطح ملی نیازمند اجماع و وحدت هستیم چرا که سیاست داخلی، امتداد سیاست خارجی استوی اضافه کرد: در میتینگ های انتخاباتی آقای پزشکیان موضوعاتی مطرح می شود که باعث تنش در کشور خواهد شد. قالیباف اظهار داشت: قانون اقدام راهبردی مانع رفع تحریم نیست بلکه رهبری تاکید کردند که این قانون، راهبرد کار ماست.وی گفت: همه به مردم قول بدهیم که دغدغهٔ اول‌مان حل مشکلات اقتصادی آن‌هاست.

پزشکیان: باید FATF را یک روز نهایی کنیم

پزشکیان در ادامه تاکید کرد: عده ای که مخالف برجام بودند الان دنبال آن هستند که به سرانجام برسانند.این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر می خواهیم مشکلات اقتصادی، سیاسی و ...را حل کنیم باید مردم را راضی نگه داریم.وی اضافه کرد: نگذاشتند دولت روحانی برجام را به سرانجام برساند.پزشکیان تاکید کرد: اگر می‌خواهیم مشکلات بین‌المللی و اقتصادی خود را حل کنیم باید اجماع داشته باشیم.وی افزود: برجام مال همان دولتی است که برادران می‌گویند بد است ولی دنبال این هستند که نهایی‌اش کنند. پزشکیان گفت: باید FATF را یک روز نهایی کنیم.وی با بیان اینکه ما هم با خودمان دعوا داریم هم با همسایه‌های خودمان اضافه کرد: آقای رئیسی تلاش زیادی کردند تا تنش ها با همسایگان حل شود.

قاضی‌زاده هاشمی: حامیان پزشکیان تک‌چشمی به دنیا نگاه می‌کنند

امیر حسین قاضی زاده هاشمی هم در ابتدای سخنان خود گفت: ضمن اینکه باید با همسایگان رابطه داشته باشیم، باید از دخالت بیگانگان هم جلوگیری کنیم.وی اضافه کرد: جریان رسانه‌ایِ برخی آقایان در زمان روی‌کارآمدن طالبان تلاش کردند کشور را وارد یک جنگ خسارت‌بار کنند.قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: دولت شهید رئیسی با همراهی و دلاوریِ رزمندگان سایهٔ جنگ را از کشور برداشت.وی گفت: علی‌اف اواخر دورهٔ روحانی برای ایران خط‌ونشان می‌کشید و تاجیکستان و ازبکستان با ما قهر بودند. بحرین و جیبوتی در زمان روحانی روابطشان را با ایران قطع کردند.این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در دولت شهید رئیسی هم تنش جمهوری آذربایجان تمام شد، هم روابط ما با عربستان احیا شد، هم یخِ روابط ما با مصر بعد از ۴۵ سال آب شد.

پورمحمدی: سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است

مصطفی پورمحمدی هم در بخش ابتدایی سخنان خود گفت: سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی استوی اضافه کرد: اگر در داخل توانمند باشیم می‌توانیم در جهان هم قدرت داشته باشیماین نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: هیچ حس و حال جدیدی نمی‌بینیم در حالی که این مسئله مهم کور است.وی گفت: هرچقدر در تلاش هستیم افزایش مشارکت نمی‌بینیم.پورمحمدی اضافه کرد: چرا نمی‌خواهیم روی سیاست داخلی حرف بزنیم؟ رهبری فرمودند با مشارکت اقتدار ملی تولید می‌شود. انتخابات ناموس سیاسی کشور است.وی گفت: تا امروز قانون انتخابات کامل نوشته نشده. هم مجلس دهم و هم مجلس یازدهم این کار را نکردند.پورمحمدی اظهار داشت: آقایان جهانگیری، لاریجانی و حسینی تایید نشدند و این مسئله است. چرا آن‌ها باشند و ما نباشیم؟ ما نباید قوانین انتخاباتی و تایید صلاحیت‌هایمان شناور باشد.وی گفت: تا این مسائل حل نشود وفاق و اجماع شکل نمی‌گیرد و یخی که امروز در فضای سیاسی جامعه می‌بینیم آب نمی‌شود. تا این موضوعات باقی بماند نه مسائل سیاسی‌مان حل می‌شود نه مسائل بین‌المللی‌مان.

جلیلی: ایراد این است که فقط به چند کشور توجه کنید

سعید جلیلی هم در بخش اول سخنان خود گفت: بخش عمدهٔ فرصت‌ها در سیاست خارجی است. از اشتراک‌ها تعامل و از تعامل، فرصت‌ها پیش‌ می‌آید.وی اضافه کرد: ایراد این است که فقط به چند کشور توجه کنید که بیشترین اختلاف‌ها را با آن‌ها دارید.جلیلی تاکید کرد: اشتغال و ارزآوری باید خودش را در سیاست خارجی نشان دهد. در پایان دولت باید مشخص شود چقدر اشتغال و ارزآوری تغییر کرد.وی افزود: هر سفارت باید سکوی صادرات باشد. شهید رئیسی در آخرین سفرش به سریلانکا همین موضوع را به رخ کشید.جلیلی تاکید کرد: در منطقهٔ مقاومت بیشترین فرصت را داریم. باید بیشترین روابط اقتصادی را باید با این کشورها داشته باشیم.

زاکانی: ایده‌های سیاست خارجی‌ام را در یک کتاب معرفی کرده‌ام

زاکانی هم در ادامه گفت: در یک کتاب با عنوان «سیاست خارجی ایده‌محور، مبتنی بر دیپلماسی منزلت طلبانه» ایده‌های خود را ترسیم کرده‌ام.وی اضافه کرد: جهان در حال تغییر است و با مدل‌های قبلی و سوختی نمی‌توان جایابی درستی برای قدرت در منطقه و جهان داشته باشیم.زاکانی تاکید کرد: حصاری که دور ایران کشیده است باید شکسته شود.این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: کاری که در وعده صادق و طوفان الاقصی صورت گرفت معادلات بین المللی تغییر کرد.وی اضافه کرد: ما باید دیگران را به خودمان وابسته کنیم.زاکانی ادامه داد: بزرگان دشمن محور مقاومت را قدرت برتر می‌داند.

قالیباف: وقتی قانون راهبردی مجلس را مانع رفع تحریم می‌دانید، چطور می‌خواهید تحریم را رفع کنید؟

قالیباف در بخش دوم مناظره گفت: غنی‌سازی ۶۰ درصدیِ اورانیوم براساس قانون راهبردیِ مجلس انجام شده اما اگر آن‌ها چند تحریم را رفع کنند، ما هم غنی‌سازی را کاهش می‌دهیم.به گفته وی، ایجاد پایتخت اقتصادیِ کشور در چابهار جلوی دورزدن کشور توسط کریدورهای منطقه‌ای را خواهد گرفت.

پزشکیان: من یک اصولگرا هستم اما کاملا به اصلاحات معتقدم

پزشکیان نیز در ادامه دور دوم مناظره چهارم عنوان کرد: چه کسی از سفارت انگلیس بالا رفت؟ چه کسی سفارت عربستان را آتش زد؟ اصلاح‌طلبان این کار را کردند؟وی افزود: همان آدم‌هایی که از دیوار سفارتخانه بالا رفتند الان پست دولتی گرفتند. من نجات کشور را در سیاست‌های کلی رهبر انقلاب می‌بینم.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: مگر نمی‌گفتند گوشت و مرغ به برجام ربط ندارد؟ پس چرا قیمت این‌ها این‌قدر بالا رفت؟به گفته وی، باید در داخل اختلافات را حل کنیم. در مجلس قرار بود مشکل زندگی مردم را حل کنیم. چرا نکردیم؟ حرف‌زدن که هزینه ندارد.

قاضی‌زاده هاشمی: وزیری که اینترنت جهانی را بست الان در ستاد آقای پزشکیان است

قاضی‌زاده هاشمی نیز بیان کرد:‌ آقای پزشکیان مطالب درستی می‌گوید. اما حداقل با حرف‌های کارشناسان و دوستان‌شان مرزبندی کنند. پیشرفت کشورهای همسایه، پیشرفت کشور ماست. وی افزود: روزگاری وقتی رئیس‌جمهور ایران به ترکیه می‌رفت خیابان‌های ترکیه بسته می‌شد. مردم ترکیه به دولت‌ می گفتند این شعار ما می‌توانیم را هم شما عمل کنید. در دولت یازدهم در سرازیری افتادیم.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: بعد از درگیری با پاکستان ببینید چه استقبالی از شهید رئیسی شد. وی ادامه داد:‌قبل از دهه نود موضوع قهر مردم با صندوق رای را نداشتیم. حالا دوستان آقای پزشکیان با ترساندن از چیزهایی خودشان عاملش هستند می‌خواهند رای جمع کنند.قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد:‌وزیر مسکنی که الان در ستاد آقای پزشکیان است خودش در باستی‌هیلز زندگی می‌کرد و برای مردم مسکن نمی‌ساخت. کسی که اینترنت جهانی را بست الان قائم مقام ستاد پزشکیان است. اینها پناه آورده‌اند؟

پورمحمدی: هیچ نقشی در کرسنت نداشتم

مصطفی پورمحمدی بیان کرد: نظام ما با مردم به اینجا رسیده اما عده‌ای هنوز نقش مردم را باور ندارند. احزاب و گروه‌ها باید شناسنامه داشته باشند.وی افزود: وقتی وزیر کشور بودم و می‌خواستم سازمان‌های مردم‌نهاد را سامان بدهم آقای جلیلی معاون من را خواست و گفت می‌خواهی انقلاب رنگی راه بیندازی؟نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: سه سال است که زنگنه درخواست مناظره با جلیلی در بحث کرسنت کرده، اما جلیلی قبول نکرده؛ یا ایشان خائن است یا نیست.

جلیلی: در حکمرانی یک تشخیص غلط میلیون‌ها نفر را متضرر می‌کند

جلیلی عنوان کرد: ۳۹ بند از FATF در کشور اجرا شده اما سخنگوی دولت وقت به‌غلط می‌گفت اجرانشدنِ اف‌ای‌تی‌اف مانع خرید واکسن شده.وی افزود: مگر نمی‌گفتند با یک توافق مشکلات را حل می‌کنیم؟ آژانس انرژی اتمی ۱۵ بار اعلام کرد ایران به تعهداتش عمل کرده و بعد طرف مقابل خارج شد.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: در کرسنت یک فساد صورت گرفت و وزیری که باعث این پرونده بود باز هم در دولت به‌کار گرفته شد.

زاکانی: صحبت‌هایی که برخی افراد می‌کنند از بی‌برنامگی است

علیرضا زاکانی بیان کرد: مشکل ما این است که گدایی غرب را می‌کنیم تا مشکل داخل کشور را حل کنیم. مشکل ما جریان تحریف است. تا جریان تحریف شکست نخورد جریان تحریم هم خنثی نخواهد شد.وی افزود: کارنامۀ من ادارۀ کمیسیون برجام در مجلس است. آقای پزشکیان در آن کمیسیون برجام را نخوانده بودند اما از آن دفاع می‌کردند. خودشان می‌گفتند برجام را نخواندم اما اطمینان می‌کنم.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: آقای ظریف در سال ۹۵ در گزارش به مجلس مدام می‌گفت: «نشد، نشد، نشد».وی ادامه داد: آقای رئیسی توانست قدرت منطقه‌ای ما را افزایش دهد. زاکانی خاطرنشان کرد: خیانت بزرگی در کرسنت صورت گرفته. کرسنت دستپخت آقای خاتمی و زنگنه است.

سوالات نوبت دوم از نامزدها

اگر تلاش‌های شما برای رفع تحریم‌ها با چالش مواجه شود، برنامۀ دولت شما هم با چالش مواجه خواهد شد؟روابط با همسایه‌ها در اولویت دولت شماست یا روابط جهانی؟برنامه دولت شما برای رفع و خنثی‌کردن تحریم‌ها چیست؟برنامهٔ شما برای مقابله با ایران‌هراسی چیست؟مواجه با استکبار و صهیونیست جهانی در دولت شما چطور خواهد بود؟

قالیباف: با پیشنهاد آقای پزشکیان موافقم که پشت تریبون‌ها حرف نزنیم

قالیباف در ابتدای مرحله دوم گفت: مردم می‌گویند هنوز به قدرت نرسیدند، سر چه چیزی دعوا می‌کنند.وی افزود: شهید سلیمانی الگوی مناسبی در حوزه خنثی‌سازی تحریم، رفع تحریم، مذاکرات منطقه‌ای و... الگوی ماست.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: شهید سلیمانی به‌دنبال دوقطبی‌های کاذب نمی‌رفت و قدرت حل مسئله داشت و موضوعات را استحاله نمی‌کرد. به گفته وی، برای خنثی‌سازی تحریم در وهلۀ اول باید به سراغ رشد اقتصادی برویم.قالیباف تاکید کرد:‌ برخی مدعی بودند که نباید روی موشک شعار مرگ بر اسرائیل نوشت؛ در مقابل اما جریان دیگری عملیات وعدۀ صادق را انجام می‌دهد که چقدر برای کشور افتخار آفرین شد.

پزشکیان: اگر برجام بد است، الان هم بگویند برجام را نمی‌پذیریم اما بگویند چه راه جایگزینی دارند

پزشکیان اظهار کرد: کار را باید با کارشناسان حل کرد چون هر برنامه‌ای با کارشناسان قابل حل است.وی افزود: اگر برجام بد است، الان هم بگویند برجام را نمی‌پذیریم اما بگویند چه راه جایگزینی دارند.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: باید اجماع کارشناسی شکل بگیرد و کارشناسان بگویند درست و غلط چیست.وی ادامه داد: همچنان نظرم این است که باید برجام را پیگیری می‌کردیم.

قاضی‌زاده هاشمی: آقای پزشکیان ستادهایشان را کنتراتی به کابینۀ روحانی داده‌اند

قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد: آقای پزشکیان بگویید چه کسی به سفارت آمریکا حمله کرد در کدام دولت به سفارت عربستان تعرض شد و دولت وقت چرا ماجرا را مدیریت نکرد؟به گفته وی، آقای ظریف گفتند بگذارید ترامپ بیاید تا ببینیم چقدر نفت می‌فروشید. چرا بایدن پیچ تحریم را برای دولت روحانی شُل نکرد؟ آیا این یک اعتراف تاریخی نیست که رئیسی عرضۀ شُل‌کردن پیچ تحریم‌ها را داشت اما شما نداشتید؟نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد:‌ آقای ظریف و روحانی شما گفتید ما زبان دنیا را بلد نیستیم اما شما زبان مردم خودتان را هم بلد نیستید.وی افزود: چه کسی ملت را در سال ۹۲ از تحریم‌های دموکرات‌ها ترساند تا رای بگیرد؟ این‌ها کاسب تحریم‌اند یا بچه‌های انقلاب؟ این ما هستیم که می‌توانیم با ترامپی که شما مردم را از او می‌ترسانید مذاکره کنیم و خواست خودمان را به او تحمیل کنیم.

پورمحمدی: چرا حاضر نیستید با متهم اصلی کرسنت مناظره کنید

پورمحمدی عنوان کرد: شما مانع اجرای قرارداد کرسنت شدید. برای هیچ‌کس پرونده‌ای را نبستم. بروید و در دادگاه بحث کنید. در این پرونده درحال پرونده‌سازی ۱۸ میلیارد دلاری علیه ایران هستند.وی افزود: اینجا جای بزن و بگو در رو نیست! شما که دولت سایه تشکیل داده‌اید، شما که علامهٔ دهر هستید بگویید یک‌جا عمل کردید؟ در رشتهٔ خودتان هم موفق نبوده‌اید. برای همین است که مردم اعتماد نمی‌کنند.

جلیلی: آقای پورمحمدی باید جواب دهد که چرا فساد کرسنت را پیگیری نکرد؟

جلیلی نیز گفت: اگر می‌خواهید کار کنید باید برنامه داشته باشید. آقای پورمحمدی حاضریم برنامه‌ها را بدهیم تا اگر ندارید اجرا کنید.وی افزود: ۸ سال فرصت اشتغال و ارزآوری را از بین بردید. جای متهم در دادگاه است نه در تلویزیون.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: کدام یک از جلسات ما دربارۀ برجام غلط از آب درآمد، گفتیم تحریم برداشته نمی‌شود؛ حالا شد یا نشد؟به گفته وی،‌ متاسفانه عده‌ای در ۸ سال به بهانه‌های مختلف فرصت سیاست خارجی را از بین بردند.

زاکانی: راجع‌به کرسنت حاضرم با خاتمی، روحانی و زنگنه مناظره کنم

زاکانی عنوان کرد: در کمیسیون برجام یک جمع‌بندی کردیم که صددرصد درست از آب درآمده و آقای پزشکیان به این گزارش می‌گوید «کار غیرکارشناسی».وی افزود: در برجام همهٔ چیزی که ما تشخیص دادیم و تشخیص کارشناسان بود، درست از آب درآمد.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد:‌در پروندهٔ کرسنت ما در مرز پیروزی بودیم و وزیر نفت وقت مانع شد.

قالیباف: تلاش همۀ ماها باید برای نفع مردم باشد

قالیباف گفت: باید طوری عمل کنیم که مشکلات مردم در زمان کوتاه حل‌وفصل شود. باید فاصلۀ حقوق‌ها و تورم را جبران کنیم.وی افزود: امروز ۱۷.۵ درصد اتلاف سرمایه داریم و به‌راحتی می‌توانیم تورم را مهار را کنترل کنیم.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: به‌طور روشن گفتیم به هر فردی که خانه ندارد ۲۰۰ متر زمین مسکونی می‌دهیم. این کار شدنی است.وی ادامه داد: حتما واردات خودرو را آزاد می‌کنیم.

پزشکیان: این‌ها همان حرفی را می‌زنند که ترامپ و اسرائیل می‌زدند

پزشکیان تصریح کرد:‌ اگر برجام را نپذیریم می‌خواهیم چه کنیم؟ اتاق بازرگانی را ببینید، می‌گویند نمی‌توانیم با این وضع کار کنیم.وی افزود: همان حرفی را می‌زنند که ترامپ و اسرائیل می‌زد. نفت و گازمان را قطر و امارات برده‌اند و ما عقب افتاده‌ایم. مدینه فاضله را در تئوری می‌شود ساخت اما در عمل چه؟ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: قدرت دفاع ما باعث افتخار ماست. کاری که سپاه انجام داد باعث افتخار ماست.

قاضی‌زاده هاشمی: مشکل ما این است آقای پزشکیان به جای اینکه جواب سوال بدهد، سوال طرح می‌کند

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: ما آن‌قدر مرد هستیم که از دولت منتسب به خودمان حمایت می‌کنیم، شما چرا حمایت نمی‌کنید؟وی افزود: مردمی‌سازی دولت در دورۀ شهید رئیسی قابل مقایسه با دولت‌های قبل نیست. ما مردمی‌سازی کرده‌ایم.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: کسانی که واکسن فایزر زده بودند اجازه واردات واکسن را ندادند.وی ادامه داد: دیپلماسی فقط خندیدن و لبخند زدن نیست.

پورمحمدی: چرای جلوی قرارداد کرسنت را گرفتید؟

پورمحمدی عنوان کرد: از دادگاه تقاضا می‌کنیم زودتر به پروندهٔ کرسنت رسیدگی کند.وی افزود: باید به فسادهای قرارداد رسیدگی شود اما نباید قرارداد زمین‌گیر شود.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: نباید قطعنامه‌ها علیه ایران صادر می‌شد که مجبور شویم با دریوزگی برجام و اف‌ای‌تی‌اف را بپذیریم.

جلیلی: ۳ قطعنامۀ اول در زمان آقای لاریجانی و مسئولیت آقای پورمحمدی صادر شد اما آقای پورمحمدی یادشان نیست

جلیلی تاکید کرد: می‌گویید برجام چرا ادامه داده می‌شود؟ برجام طلب ملت ایران است و طرف مقابل باید به تعهدش عمل کند.وی اضافه کرد: چرا حتی در زمان تصویب برجام رشد اقتصادی ما صفر شد؟جلیلی تاکید کرد: دلیل اینکه ترامپ از برجام خارج شد این بود که دولت وقت می‌گفت حتی اگر شما خارج شوی باز هم من می‌مانم.

زاکانی: هیچ‌ راهی نداریم جز این که مردم را شریک ثروت کشور کنیم

زاکانی بیان کرد: همه اقوام کشور عزیزند، ما نمی‌خواهیم دیوار بکشیم. مردم ما از عدالت خوششان می‌آید. همه خوششان می‌آید، جز یک عده زالو صفت.وی تاکید کرد: در یک روز ۲۳۰ هزار مسکن را شروع کردیم. یارانه طلا را که گفتم حق مردم است که به آن‌ها داده نمی‌شود. زاکانی اظهار داشت: کسی جلوی برجام را نگرفته، ما به دنبال اجرای برجامید. آنها برجام را اجرا نکردند و ما طلب‌کاریم. آمریکایی ها گفتند مذاکره کنندگان ایران در برجام دقت نداشتند.وی اضافه کرد: مردم ما همان‌هایی هستند که پای شهید سلیمانی و رئیسی آمدند. چرا به مردم می‌گویید نمی‌توانید.زاکانی یادآور شد: دنیا در حال تغییر است. تازه برگشتید به ۲۰ سال قبل؟ چیزی که دولت روحانی ارزو داشت شهید رئیسی در بریکس و شانگهای انجام داد.

ورود به مرحله جمع‌بندی

در این مرحله از مناظره که آخرین مرحله هم بود، برای نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ۶ دقیقه وقت جمع بندی در نظر گرفته شد. مشاورین کاندیداها هم در این بخش 5 دقیقه فرصت یافتند تا به کاندیداهای خود مشاوره دهند.

قالیباف: ستاد پزشکیان همان ستاد روحانی است

قالیباف در بخش نهایی مناظره گفت: برای همۀ ما مشخص است که ستاد پزشکیان همان ستاد روحانی است.وی اضافه کرد: این ترکیب ستاد پزشکیان یعنی بازگشت به دهۀ نود.این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: برگشت به دهۀ نود، یعنی برگشت به تنش‌ها با رهبری و برخی موضوعات دیگر و اختلال در حکمرانی کشور است.وی گفت: مردم عزیز ما به گونه‌ای تصمیم خواهند گرفت که رو به جلو حرکت کنیم.

پزشکیان: مبنای سیاست خارجهٔ من عزت، حکمت و مصلحت است

مسعود پزشکیان هم در این بخش با بیان اینکه مبنای سیاست خارجهٔ من عزت، حکمت و مصلحت است، گفت: من حکمت و مصلحت را وسیله‌ای برای رسیدن به عزت می‌دانم.وی افزود: یکی از اهداف سیاست خارجیِ دولت من فرونشاندن موج مهاجرت و فراهم‌کردن فرصت بازگشت مهاجران خواهد بود.این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من تانک نیستم من نقطه زن نیستم من غلط انداز و لاف زن نیستم، من پزشک قلب هستم. آرامش بخش قلبی آزرده مردم خواهم شد.پزشکیان تصریح کرد: من سیاست خارجی را ابزاری برای پاسداری از منزلت ایرانی در جهان می‌دانم.

قاضی‌زاده هاشمی: سیاست خارجی جای خیال‌پردازی و شاعرمسلکی نیست

امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی هم گفت: سیاست خارجی جای خیال‌پردازی و شاعرمسلکی نیست.وی اضافه کرد: کسانی که می‌خواهند دوبارۀ با وعدۀ لغو تحریم رای بیاورند هرگز نمی‌توانند تحریم‌ها را لغو کنند چون تحریم بخشی از راهبرد امنیتی آمریکاست.قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: تحریم نه بی‌تاثیر است و نه آخر دنیا. هم باید مذاکره کرد و هم تلاش کرد آثار تحریم را به قدری از بین ببریم که انگیزه و طمع دشمن از طرف دشمن بخشکد.وی تاکید کرد: رئیسی زبان دنیا را دقیقاً می‌شناخت. اگر می‌خواهید پیچ تحریم‌ها شُل بماند، این کشور محتاج به تداوم راه زیرکانه و واقع‌بینانه و دلسوزانۀ شهید رئیسی دارد.این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: سیاست خارجی عرصۀ عمل است.

پورمحمدی: اولویت ما رفع تحریم است

مصطفی پورمحمدی در ادامه تاکید کرد: اولویت ما رفع تحریم در خارج و خنثی‌سازی در داخل است.وی اضافه کرد: ۱۵ سال است که در دام تحریم گرفتار شده‌ایم. برجام یک تلاش ملی برای رفع تحریم. برای از این افراد تحریم و رنج و عذاب را فرصت می‌دانستند.این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید پایان دهیم به موش و گربه بازی فیلترینگ، گفت: من به شما قول می‌دهم ایران از بازی‌های سیاسی رها و حزب‌های واقعی داشته باشیم. پورمحمدی اظهار داشت: قرار می‌گذارم همه مردم را قدرشناس باشم. وی اضافه کرد: گفتند نفت را سر سفره‌هایتان می‌آوریم اما پرکردند از یأس.وی تصریح کرد: شاید رویتان نمی‌شود به دوستانتان بگویید به پورمحمدی رای می‌دهید. نگویید پورمحمدی رای ندارد؛ اگر شما بخواهید رای دارد! به شعور و شجاعت خودتان اعتماد کنید.

جلیلی: تحریم باید رفع و تحریم‌کننده از تحریم پشیمان شود

سعید جلیلی هم در این بخش از مناظره گفت: کار سیاست خارجی دفاع از منافع ملت و دانشمندان کشور است.وی اضافه کرد: تحریم باید رفع شود و تحریم‌کننده از تحریم پشیمان شود.زاکانی گفت: با هوش مصنوعی می‌توانیم برای جوانان بازار ایجاد کنیم.وی ادامه داد: می توانیم چهار سال آینده را طوری رقم بزنیم که از فرصت ها استفاده حداکثری کنیم.وی اضافه کرد: کار سیاست خارجی دفاع از حقوق مردم و دانشمندان استجلیلی تصریح کرد: کشور ما یک موقعیت خوب دارد تا تبدیل به هاب منطقه شودوی گفت: فقط یک بازار 11 میلیارد دلاری برای صیفی‌جات وجود دارد.

زاکانی: آن‌هایی که سال ۹۲ کلید آوردند با ویترین جدید آمده‌اند

علیرضا زاکانی هم در بخش جمع بندی مناظره گفت: همان‌هایی که سال ۹۲ کلید آوردند با ویترین جدید آمده‌اند.

وی اضافه کرد: اگر صدایم را بلند می‌کنم از درد است؛ وقتی می‌بینم حق مردم را می‌خورند و یک آب هم رویش، نمی‌توانم تحمل کنم.

زاکانی تاکید کرد: آقای پزشکیان در تلویزیون دعوت به وحدت می‌کنند، اما مشاوران ایشان در تلویزیون میکروفون پرت می‌کنند.

وی اضافه کرد: امیرالمؤمنین فرمود کسی که به عقل و تجربه تکیه نکند، شقی است.

زاکانی گفت: همهٔ مردم خواهان عدالت، رفع تبعیض و مبارزه با فساد هستند؛ اجازه ندهید به نام مذهب و قومیت بین مردم دیوار بکشند.

وی با بیان اینکه تمام مردم ایران، ایرانی هستند، اظهار داشت: مردم نا امید نشوید، امده‌ایم مشکلات کشور را با توکل به خدا و با برنامه حل کنیم. حتی اگر به رای نمی‌دهید باز هم پای صندوق بیایید



نوشته شده توسط Correspondent: Ali Bagheri Kakash
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

🌐 پایگاه خبری بوعلی 🌐

بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِیمِ

ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

🌐 پایگاه خبری بوعلی 🌐

نٓۚ وَٱلۡقَلَمِ وَمَا یَسۡطُرُونَ
متولد 1996 در MIS ، خبرنگار و روزنامه نگار
شناسه الکترونیکی ثبت ملی محتوای دیجیتال( کد شامد): 1-1-765329-64-0-1
در جنگ سخت، جسمها به خاک و خون کشیده میشوند و روح ها پرواز میکنند و میروند به بهشت؛ اما در جنگ نرم، اگر خدای نکرده دشمن غلبه بکند، جسمها پروار میشوند و سالم میمانند، و روح‌ ها میروند به قعر جهنم؛ فرقش این است؛ لذا این خیلی خطرناک‌تر است.
نوشتن، یک عمل هنرى است ؛زیادتر نگویید از آنچه که هست، از آنچه که باید و شاید. منصف باشیم؛ عادل باشیم. این‏ها آن وظایف ماست

🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻

💮بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ💮

اَللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْ‌ضِ ۗ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ کُرْ‌سِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضَ ۖ وَلَا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ ﴿٢٥٥﴾
لَا إِکْرَ‌اهَ فِی الدِّینِ ۖ قَد تَّبَیَّنَ الرُّ‌شْدُ مِنَ الْغَیِّ ۚ فَمَن یَکْفُرْ‌ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللَّـهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْ‌وَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّـهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ﴿٢٥٦﴾
اللَّـهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِ‌جُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ‌ ۖ وَالَّذِینَ کَفَرُ‌وا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِ‌جُونَهُم مِّنَ النُّورِ‌ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَـٰئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ‌ ۖ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ ﴿٢٥٧﴾

🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹

بایگانی
نویسندگان
آخرین نظرات
logo-samandehi پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی

به گزارش پایگاه خبری بوعلی ؛ چهارمین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

موضوع مناظره چهارم

مناظره امشب که با موضوع سیاسی و با عنوان «ایران در جهان امروز» برگزار شد، شامل دو بخش بود و هر نامزد به جای ۴ دقیقه، ۵ دقیقه فرصت بیان مطالب خود را داشت.

در پایان نیز نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری پس از یک استراحت کوتاه مطالب خود را جمع بندی کردند.تاکنون سه مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روی آنتن رفته است.پیش از آغاز مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری همانند مناظره‌های گذشته نماز مغرب و عشا را به صورت جماعت در سازمان صدا و سیما اقامه کردند.

مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و مصطفی پورمحمدی ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری هستند که در مناظره امشب شرکت کردند.

شماره صندلی نامزدها

براساس قرعه‌کشی‌ای که پیش از شروع مناظره برای صندلی محل نشستن هر کاندیدا انجام شده است، ترتیب چینش نشستن هر 6 نامزد به شرح زیر است:صندلی شماره 1:‌ محمدباقر قالیباف صندلی شماره 2: مسعود پزشکیان صندلی شماره 3: سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی صندلی شماره 4: مصطفی پورمحمدی صندلی شماره 5: سعید جلیلی صندلی شماره 6: علیرضا زاکانی

سوالات کارشناسان از نامزدها

در این مناظره سوالات کارشناسان از نامزدها پخش شد که به شرح زیر است:پاک آیین: برنامه های شما برای بهره مندی از فرصتهای توافقات با چین و روسیه چیست؟سجادپور: توازن و تعادل در سیاست خارجی را چطور دنبال می کنید؟میرکریمی: پیمان منطقه‌ای با اوراسیا موفق بود؛ برنامه دولت شما برای تکرار این موافقتنامه چیست؟آل اسحاق: 1200 میلیارد دلار تعامل همسایگان است؛ سهم ما از این تعاملات چقدر است و برای استفاده از این فرصت چه برنامه ای دارید؟رئوف شیبانی: با توجه به حرکت رو به پیشرفت مقاومت در منطقه و دستاوردهای این مقاومت، برنامه سیاسی دولت شما برای تثبیت و تقویت این دستاوردها چیست؟

قالیباف: در ستاد آقای پزشکیان موضوعاتی مطرح می‌شود که باعث نگرانی است

قالیباف در ابتدای این مناظره خطاب به پزشکیان گفت: در ستاد آقای پزشکیان موضوعاتی مطرح می شود که باعث نگرانی می شود، حرف های اختلاف انگیز باعث دلسردی مردم خواهد شد.این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما حتما مذاکره خواهیم کرد و حتما به توافقی بر اساس سیاست های کلان خواهیم رسید.وی اضافه کرد: هر توافقی در آن انتفاع اقتصادی داشته باشد را گام به گام و اقدام در برابر اقدام پیش می بریم.قالیباف گفت: ما در سطح ملی نیازمند اجماع و وحدت هستیم چرا که سیاست داخلی، امتداد سیاست خارجی استوی اضافه کرد: در میتینگ های انتخاباتی آقای پزشکیان موضوعاتی مطرح می شود که باعث تنش در کشور خواهد شد. قالیباف اظهار داشت: قانون اقدام راهبردی مانع رفع تحریم نیست بلکه رهبری تاکید کردند که این قانون، راهبرد کار ماست.وی گفت: همه به مردم قول بدهیم که دغدغهٔ اول‌مان حل مشکلات اقتصادی آن‌هاست.

پزشکیان: باید FATF را یک روز نهایی کنیم

پزشکیان در ادامه تاکید کرد: عده ای که مخالف برجام بودند الان دنبال آن هستند که به سرانجام برسانند.این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر می خواهیم مشکلات اقتصادی، سیاسی و ...را حل کنیم باید مردم را راضی نگه داریم.وی اضافه کرد: نگذاشتند دولت روحانی برجام را به سرانجام برساند.پزشکیان تاکید کرد: اگر می‌خواهیم مشکلات بین‌المللی و اقتصادی خود را حل کنیم باید اجماع داشته باشیم.وی افزود: برجام مال همان دولتی است که برادران می‌گویند بد است ولی دنبال این هستند که نهایی‌اش کنند. پزشکیان گفت: باید FATF را یک روز نهایی کنیم.وی با بیان اینکه ما هم با خودمان دعوا داریم هم با همسایه‌های خودمان اضافه کرد: آقای رئیسی تلاش زیادی کردند تا تنش ها با همسایگان حل شود.

قاضی‌زاده هاشمی: حامیان پزشکیان تک‌چشمی به دنیا نگاه می‌کنند

امیر حسین قاضی زاده هاشمی هم در ابتدای سخنان خود گفت: ضمن اینکه باید با همسایگان رابطه داشته باشیم، باید از دخالت بیگانگان هم جلوگیری کنیم.وی اضافه کرد: جریان رسانه‌ایِ برخی آقایان در زمان روی‌کارآمدن طالبان تلاش کردند کشور را وارد یک جنگ خسارت‌بار کنند.قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: دولت شهید رئیسی با همراهی و دلاوریِ رزمندگان سایهٔ جنگ را از کشور برداشت.وی گفت: علی‌اف اواخر دورهٔ روحانی برای ایران خط‌ونشان می‌کشید و تاجیکستان و ازبکستان با ما قهر بودند. بحرین و جیبوتی در زمان روحانی روابطشان را با ایران قطع کردند.این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در دولت شهید رئیسی هم تنش جمهوری آذربایجان تمام شد، هم روابط ما با عربستان احیا شد، هم یخِ روابط ما با مصر بعد از ۴۵ سال آب شد.

پورمحمدی: سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است

مصطفی پورمحمدی هم در بخش ابتدایی سخنان خود گفت: سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی استوی اضافه کرد: اگر در داخل توانمند باشیم می‌توانیم در جهان هم قدرت داشته باشیماین نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: هیچ حس و حال جدیدی نمی‌بینیم در حالی که این مسئله مهم کور است.وی گفت: هرچقدر در تلاش هستیم افزایش مشارکت نمی‌بینیم.پورمحمدی اضافه کرد: چرا نمی‌خواهیم روی سیاست داخلی حرف بزنیم؟ رهبری فرمودند با مشارکت اقتدار ملی تولید می‌شود. انتخابات ناموس سیاسی کشور است.وی گفت: تا امروز قانون انتخابات کامل نوشته نشده. هم مجلس دهم و هم مجلس یازدهم این کار را نکردند.پورمحمدی اظهار داشت: آقایان جهانگیری، لاریجانی و حسینی تایید نشدند و این مسئله است. چرا آن‌ها باشند و ما نباشیم؟ ما نباید قوانین انتخاباتی و تایید صلاحیت‌هایمان شناور باشد.وی گفت: تا این مسائل حل نشود وفاق و اجماع شکل نمی‌گیرد و یخی که امروز در فضای سیاسی جامعه می‌بینیم آب نمی‌شود. تا این موضوعات باقی بماند نه مسائل سیاسی‌مان حل می‌شود نه مسائل بین‌المللی‌مان.

جلیلی: ایراد این است که فقط به چند کشور توجه کنید

سعید جلیلی هم در بخش اول سخنان خود گفت: بخش عمدهٔ فرصت‌ها در سیاست خارجی است. از اشتراک‌ها تعامل و از تعامل، فرصت‌ها پیش‌ می‌آید.وی اضافه کرد: ایراد این است که فقط به چند کشور توجه کنید که بیشترین اختلاف‌ها را با آن‌ها دارید.جلیلی تاکید کرد: اشتغال و ارزآوری باید خودش را در سیاست خارجی نشان دهد. در پایان دولت باید مشخص شود چقدر اشتغال و ارزآوری تغییر کرد.وی افزود: هر سفارت باید سکوی صادرات باشد. شهید رئیسی در آخرین سفرش به سریلانکا همین موضوع را به رخ کشید.جلیلی تاکید کرد: در منطقهٔ مقاومت بیشترین فرصت را داریم. باید بیشترین روابط اقتصادی را باید با این کشورها داشته باشیم.

زاکانی: ایده‌های سیاست خارجی‌ام را در یک کتاب معرفی کرده‌ام

زاکانی هم در ادامه گفت: در یک کتاب با عنوان «سیاست خارجی ایده‌محور، مبتنی بر دیپلماسی منزلت طلبانه» ایده‌های خود را ترسیم کرده‌ام.وی اضافه کرد: جهان در حال تغییر است و با مدل‌های قبلی و سوختی نمی‌توان جایابی درستی برای قدرت در منطقه و جهان داشته باشیم.زاکانی تاکید کرد: حصاری که دور ایران کشیده است باید شکسته شود.این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: کاری که در وعده صادق و طوفان الاقصی صورت گرفت معادلات بین المللی تغییر کرد.وی اضافه کرد: ما باید دیگران را به خودمان وابسته کنیم.زاکانی ادامه داد: بزرگان دشمن محور مقاومت را قدرت برتر می‌داند.

قالیباف: وقتی قانون راهبردی مجلس را مانع رفع تحریم می‌دانید، چطور می‌خواهید تحریم را رفع کنید؟

قالیباف در بخش دوم مناظره گفت: غنی‌سازی ۶۰ درصدیِ اورانیوم براساس قانون راهبردیِ مجلس انجام شده اما اگر آن‌ها چند تحریم را رفع کنند، ما هم غنی‌سازی را کاهش می‌دهیم.به گفته وی، ایجاد پایتخت اقتصادیِ کشور در چابهار جلوی دورزدن کشور توسط کریدورهای منطقه‌ای را خواهد گرفت.

پزشکیان: من یک اصولگرا هستم اما کاملا به اصلاحات معتقدم

پزشکیان نیز در ادامه دور دوم مناظره چهارم عنوان کرد: چه کسی از سفارت انگلیس بالا رفت؟ چه کسی سفارت عربستان را آتش زد؟ اصلاح‌طلبان این کار را کردند؟وی افزود: همان آدم‌هایی که از دیوار سفارتخانه بالا رفتند الان پست دولتی گرفتند. من نجات کشور را در سیاست‌های کلی رهبر انقلاب می‌بینم.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: مگر نمی‌گفتند گوشت و مرغ به برجام ربط ندارد؟ پس چرا قیمت این‌ها این‌قدر بالا رفت؟به گفته وی، باید در داخل اختلافات را حل کنیم. در مجلس قرار بود مشکل زندگی مردم را حل کنیم. چرا نکردیم؟ حرف‌زدن که هزینه ندارد.

قاضی‌زاده هاشمی: وزیری که اینترنت جهانی را بست الان در ستاد آقای پزشکیان است

قاضی‌زاده هاشمی نیز بیان کرد:‌ آقای پزشکیان مطالب درستی می‌گوید. اما حداقل با حرف‌های کارشناسان و دوستان‌شان مرزبندی کنند. پیشرفت کشورهای همسایه، پیشرفت کشور ماست. وی افزود: روزگاری وقتی رئیس‌جمهور ایران به ترکیه می‌رفت خیابان‌های ترکیه بسته می‌شد. مردم ترکیه به دولت‌ می گفتند این شعار ما می‌توانیم را هم شما عمل کنید. در دولت یازدهم در سرازیری افتادیم.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: بعد از درگیری با پاکستان ببینید چه استقبالی از شهید رئیسی شد. وی ادامه داد:‌قبل از دهه نود موضوع قهر مردم با صندوق رای را نداشتیم. حالا دوستان آقای پزشکیان با ترساندن از چیزهایی خودشان عاملش هستند می‌خواهند رای جمع کنند.قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد:‌وزیر مسکنی که الان در ستاد آقای پزشکیان است خودش در باستی‌هیلز زندگی می‌کرد و برای مردم مسکن نمی‌ساخت. کسی که اینترنت جهانی را بست الان قائم مقام ستاد پزشکیان است. اینها پناه آورده‌اند؟

پورمحمدی: هیچ نقشی در کرسنت نداشتم

مصطفی پورمحمدی بیان کرد: نظام ما با مردم به اینجا رسیده اما عده‌ای هنوز نقش مردم را باور ندارند. احزاب و گروه‌ها باید شناسنامه داشته باشند.وی افزود: وقتی وزیر کشور بودم و می‌خواستم سازمان‌های مردم‌نهاد را سامان بدهم آقای جلیلی معاون من را خواست و گفت می‌خواهی انقلاب رنگی راه بیندازی؟نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: سه سال است که زنگنه درخواست مناظره با جلیلی در بحث کرسنت کرده، اما جلیلی قبول نکرده؛ یا ایشان خائن است یا نیست.

جلیلی: در حکمرانی یک تشخیص غلط میلیون‌ها نفر را متضرر می‌کند

جلیلی عنوان کرد: ۳۹ بند از FATF در کشور اجرا شده اما سخنگوی دولت وقت به‌غلط می‌گفت اجرانشدنِ اف‌ای‌تی‌اف مانع خرید واکسن شده.وی افزود: مگر نمی‌گفتند با یک توافق مشکلات را حل می‌کنیم؟ آژانس انرژی اتمی ۱۵ بار اعلام کرد ایران به تعهداتش عمل کرده و بعد طرف مقابل خارج شد.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: در کرسنت یک فساد صورت گرفت و وزیری که باعث این پرونده بود باز هم در دولت به‌کار گرفته شد.

زاکانی: صحبت‌هایی که برخی افراد می‌کنند از بی‌برنامگی است

علیرضا زاکانی بیان کرد: مشکل ما این است که گدایی غرب را می‌کنیم تا مشکل داخل کشور را حل کنیم. مشکل ما جریان تحریف است. تا جریان تحریف شکست نخورد جریان تحریم هم خنثی نخواهد شد.وی افزود: کارنامۀ من ادارۀ کمیسیون برجام در مجلس است. آقای پزشکیان در آن کمیسیون برجام را نخوانده بودند اما از آن دفاع می‌کردند. خودشان می‌گفتند برجام را نخواندم اما اطمینان می‌کنم.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: آقای ظریف در سال ۹۵ در گزارش به مجلس مدام می‌گفت: «نشد، نشد، نشد».وی ادامه داد: آقای رئیسی توانست قدرت منطقه‌ای ما را افزایش دهد. زاکانی خاطرنشان کرد: خیانت بزرگی در کرسنت صورت گرفته. کرسنت دستپخت آقای خاتمی و زنگنه است.

سوالات نوبت دوم از نامزدها

اگر تلاش‌های شما برای رفع تحریم‌ها با چالش مواجه شود، برنامۀ دولت شما هم با چالش مواجه خواهد شد؟روابط با همسایه‌ها در اولویت دولت شماست یا روابط جهانی؟برنامه دولت شما برای رفع و خنثی‌کردن تحریم‌ها چیست؟برنامهٔ شما برای مقابله با ایران‌هراسی چیست؟مواجه با استکبار و صهیونیست جهانی در دولت شما چطور خواهد بود؟

قالیباف: با پیشنهاد آقای پزشکیان موافقم که پشت تریبون‌ها حرف نزنیم

قالیباف در ابتدای مرحله دوم گفت: مردم می‌گویند هنوز به قدرت نرسیدند، سر چه چیزی دعوا می‌کنند.وی افزود: شهید سلیمانی الگوی مناسبی در حوزه خنثی‌سازی تحریم، رفع تحریم، مذاکرات منطقه‌ای و... الگوی ماست.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: شهید سلیمانی به‌دنبال دوقطبی‌های کاذب نمی‌رفت و قدرت حل مسئله داشت و موضوعات را استحاله نمی‌کرد. به گفته وی، برای خنثی‌سازی تحریم در وهلۀ اول باید به سراغ رشد اقتصادی برویم.قالیباف تاکید کرد:‌ برخی مدعی بودند که نباید روی موشک شعار مرگ بر اسرائیل نوشت؛ در مقابل اما جریان دیگری عملیات وعدۀ صادق را انجام می‌دهد که چقدر برای کشور افتخار آفرین شد.

پزشکیان: اگر برجام بد است، الان هم بگویند برجام را نمی‌پذیریم اما بگویند چه راه جایگزینی دارند

پزشکیان اظهار کرد: کار را باید با کارشناسان حل کرد چون هر برنامه‌ای با کارشناسان قابل حل است.وی افزود: اگر برجام بد است، الان هم بگویند برجام را نمی‌پذیریم اما بگویند چه راه جایگزینی دارند.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: باید اجماع کارشناسی شکل بگیرد و کارشناسان بگویند درست و غلط چیست.وی ادامه داد: همچنان نظرم این است که باید برجام را پیگیری می‌کردیم.

قاضی‌زاده هاشمی: آقای پزشکیان ستادهایشان را کنتراتی به کابینۀ روحانی داده‌اند

قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد: آقای پزشکیان بگویید چه کسی به سفارت آمریکا حمله کرد در کدام دولت به سفارت عربستان تعرض شد و دولت وقت چرا ماجرا را مدیریت نکرد؟به گفته وی، آقای ظریف گفتند بگذارید ترامپ بیاید تا ببینیم چقدر نفت می‌فروشید. چرا بایدن پیچ تحریم را برای دولت روحانی شُل نکرد؟ آیا این یک اعتراف تاریخی نیست که رئیسی عرضۀ شُل‌کردن پیچ تحریم‌ها را داشت اما شما نداشتید؟نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد:‌ آقای ظریف و روحانی شما گفتید ما زبان دنیا را بلد نیستیم اما شما زبان مردم خودتان را هم بلد نیستید.وی افزود: چه کسی ملت را در سال ۹۲ از تحریم‌های دموکرات‌ها ترساند تا رای بگیرد؟ این‌ها کاسب تحریم‌اند یا بچه‌های انقلاب؟ این ما هستیم که می‌توانیم با ترامپی که شما مردم را از او می‌ترسانید مذاکره کنیم و خواست خودمان را به او تحمیل کنیم.

پورمحمدی: چرا حاضر نیستید با متهم اصلی کرسنت مناظره کنید

پورمحمدی عنوان کرد: شما مانع اجرای قرارداد کرسنت شدید. برای هیچ‌کس پرونده‌ای را نبستم. بروید و در دادگاه بحث کنید. در این پرونده درحال پرونده‌سازی ۱۸ میلیارد دلاری علیه ایران هستند.وی افزود: اینجا جای بزن و بگو در رو نیست! شما که دولت سایه تشکیل داده‌اید، شما که علامهٔ دهر هستید بگویید یک‌جا عمل کردید؟ در رشتهٔ خودتان هم موفق نبوده‌اید. برای همین است که مردم اعتماد نمی‌کنند.

جلیلی: آقای پورمحمدی باید جواب دهد که چرا فساد کرسنت را پیگیری نکرد؟

جلیلی نیز گفت: اگر می‌خواهید کار کنید باید برنامه داشته باشید. آقای پورمحمدی حاضریم برنامه‌ها را بدهیم تا اگر ندارید اجرا کنید.وی افزود: ۸ سال فرصت اشتغال و ارزآوری را از بین بردید. جای متهم در دادگاه است نه در تلویزیون.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: کدام یک از جلسات ما دربارۀ برجام غلط از آب درآمد، گفتیم تحریم برداشته نمی‌شود؛ حالا شد یا نشد؟به گفته وی،‌ متاسفانه عده‌ای در ۸ سال به بهانه‌های مختلف فرصت سیاست خارجی را از بین بردند.

زاکانی: راجع‌به کرسنت حاضرم با خاتمی، روحانی و زنگنه مناظره کنم

زاکانی عنوان کرد: در کمیسیون برجام یک جمع‌بندی کردیم که صددرصد درست از آب درآمده و آقای پزشکیان به این گزارش می‌گوید «کار غیرکارشناسی».وی افزود: در برجام همهٔ چیزی که ما تشخیص دادیم و تشخیص کارشناسان بود، درست از آب درآمد.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد:‌در پروندهٔ کرسنت ما در مرز پیروزی بودیم و وزیر نفت وقت مانع شد.

قالیباف: تلاش همۀ ماها باید برای نفع مردم باشد

قالیباف گفت: باید طوری عمل کنیم که مشکلات مردم در زمان کوتاه حل‌وفصل شود. باید فاصلۀ حقوق‌ها و تورم را جبران کنیم.وی افزود: امروز ۱۷.۵ درصد اتلاف سرمایه داریم و به‌راحتی می‌توانیم تورم را مهار را کنترل کنیم.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: به‌طور روشن گفتیم به هر فردی که خانه ندارد ۲۰۰ متر زمین مسکونی می‌دهیم. این کار شدنی است.وی ادامه داد: حتما واردات خودرو را آزاد می‌کنیم.

پزشکیان: این‌ها همان حرفی را می‌زنند که ترامپ و اسرائیل می‌زدند

پزشکیان تصریح کرد:‌ اگر برجام را نپذیریم می‌خواهیم چه کنیم؟ اتاق بازرگانی را ببینید، می‌گویند نمی‌توانیم با این وضع کار کنیم.وی افزود: همان حرفی را می‌زنند که ترامپ و اسرائیل می‌زد. نفت و گازمان را قطر و امارات برده‌اند و ما عقب افتاده‌ایم. مدینه فاضله را در تئوری می‌شود ساخت اما در عمل چه؟ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: قدرت دفاع ما باعث افتخار ماست. کاری که سپاه انجام داد باعث افتخار ماست.

قاضی‌زاده هاشمی: مشکل ما این است آقای پزشکیان به جای اینکه جواب سوال بدهد، سوال طرح می‌کند

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: ما آن‌قدر مرد هستیم که از دولت منتسب به خودمان حمایت می‌کنیم، شما چرا حمایت نمی‌کنید؟وی افزود: مردمی‌سازی دولت در دورۀ شهید رئیسی قابل مقایسه با دولت‌های قبل نیست. ما مردمی‌سازی کرده‌ایم.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: کسانی که واکسن فایزر زده بودند اجازه واردات واکسن را ندادند.وی ادامه داد: دیپلماسی فقط خندیدن و لبخند زدن نیست.

پورمحمدی: چرای جلوی قرارداد کرسنت را گرفتید؟

پورمحمدی عنوان کرد: از دادگاه تقاضا می‌کنیم زودتر به پروندهٔ کرسنت رسیدگی کند.وی افزود: باید به فسادهای قرارداد رسیدگی شود اما نباید قرارداد زمین‌گیر شود.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: نباید قطعنامه‌ها علیه ایران صادر می‌شد که مجبور شویم با دریوزگی برجام و اف‌ای‌تی‌اف را بپذیریم.

جلیلی: ۳ قطعنامۀ اول در زمان آقای لاریجانی و مسئولیت آقای پورمحمدی صادر شد اما آقای پورمحمدی یادشان نیست

جلیلی تاکید کرد: می‌گویید برجام چرا ادامه داده می‌شود؟ برجام طلب ملت ایران است و طرف مقابل باید به تعهدش عمل کند.وی اضافه کرد: چرا حتی در زمان تصویب برجام رشد اقتصادی ما صفر شد؟جلیلی تاکید کرد: دلیل اینکه ترامپ از برجام خارج شد این بود که دولت وقت می‌گفت حتی اگر شما خارج شوی باز هم من می‌مانم.

زاکانی: هیچ‌ راهی نداریم جز این که مردم را شریک ثروت کشور کنیم

زاکانی بیان کرد: همه اقوام کشور عزیزند، ما نمی‌خواهیم دیوار بکشیم. مردم ما از عدالت خوششان می‌آید. همه خوششان می‌آید، جز یک عده زالو صفت.وی تاکید کرد: در یک روز ۲۳۰ هزار مسکن را شروع کردیم. یارانه طلا را که گفتم حق مردم است که به آن‌ها داده نمی‌شود. زاکانی اظهار داشت: کسی جلوی برجام را نگرفته، ما به دنبال اجرای برجامید. آنها برجام را اجرا نکردند و ما طلب‌کاریم. آمریکایی ها گفتند مذاکره کنندگان ایران در برجام دقت نداشتند.وی اضافه کرد: مردم ما همان‌هایی هستند که پای شهید سلیمانی و رئیسی آمدند. چرا به مردم می‌گویید نمی‌توانید.زاکانی یادآور شد: دنیا در حال تغییر است. تازه برگشتید به ۲۰ سال قبل؟ چیزی که دولت روحانی ارزو داشت شهید رئیسی در بریکس و شانگهای انجام داد.

ورود به مرحله جمع‌بندی

در این مرحله از مناظره که آخرین مرحله هم بود، برای نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ۶ دقیقه وقت جمع بندی در نظر گرفته شد. مشاورین کاندیداها هم در این بخش 5 دقیقه فرصت یافتند تا به کاندیداهای خود مشاوره دهند.

قالیباف: ستاد پزشکیان همان ستاد روحانی است

قالیباف در بخش نهایی مناظره گفت: برای همۀ ما مشخص است که ستاد پزشکیان همان ستاد روحانی است.وی اضافه کرد: این ترکیب ستاد پزشکیان یعنی بازگشت به دهۀ نود.این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: برگشت به دهۀ نود، یعنی برگشت به تنش‌ها با رهبری و برخی موضوعات دیگر و اختلال در حکمرانی کشور است.وی گفت: مردم عزیز ما به گونه‌ای تصمیم خواهند گرفت که رو به جلو حرکت کنیم.

پزشکیان: مبنای سیاست خارجهٔ من عزت، حکمت و مصلحت است

مسعود پزشکیان هم در این بخش با بیان اینکه مبنای سیاست خارجهٔ من عزت، حکمت و مصلحت است، گفت: من حکمت و مصلحت را وسیله‌ای برای رسیدن به عزت می‌دانم.وی افزود: یکی از اهداف سیاست خارجیِ دولت من فرونشاندن موج مهاجرت و فراهم‌کردن فرصت بازگشت مهاجران خواهد بود.این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من تانک نیستم من نقطه زن نیستم من غلط انداز و لاف زن نیستم، من پزشک قلب هستم. آرامش بخش قلبی آزرده مردم خواهم شد.پزشکیان تصریح کرد: من سیاست خارجی را ابزاری برای پاسداری از منزلت ایرانی در جهان می‌دانم.

قاضی‌زاده هاشمی: سیاست خارجی جای خیال‌پردازی و شاعرمسلکی نیست

امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی هم گفت: سیاست خارجی جای خیال‌پردازی و شاعرمسلکی نیست.وی اضافه کرد: کسانی که می‌خواهند دوبارۀ با وعدۀ لغو تحریم رای بیاورند هرگز نمی‌توانند تحریم‌ها را لغو کنند چون تحریم بخشی از راهبرد امنیتی آمریکاست.قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: تحریم نه بی‌تاثیر است و نه آخر دنیا. هم باید مذاکره کرد و هم تلاش کرد آثار تحریم را به قدری از بین ببریم که انگیزه و طمع دشمن از طرف دشمن بخشکد.وی تاکید کرد: رئیسی زبان دنیا را دقیقاً می‌شناخت. اگر می‌خواهید پیچ تحریم‌ها شُل بماند، این کشور محتاج به تداوم راه زیرکانه و واقع‌بینانه و دلسوزانۀ شهید رئیسی دارد.این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: سیاست خارجی عرصۀ عمل است.

پورمحمدی: اولویت ما رفع تحریم است

مصطفی پورمحمدی در ادامه تاکید کرد: اولویت ما رفع تحریم در خارج و خنثی‌سازی در داخل است.وی اضافه کرد: ۱۵ سال است که در دام تحریم گرفتار شده‌ایم. برجام یک تلاش ملی برای رفع تحریم. برای از این افراد تحریم و رنج و عذاب را فرصت می‌دانستند.این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید پایان دهیم به موش و گربه بازی فیلترینگ، گفت: من به شما قول می‌دهم ایران از بازی‌های سیاسی رها و حزب‌های واقعی داشته باشیم. پورمحمدی اظهار داشت: قرار می‌گذارم همه مردم را قدرشناس باشم. وی اضافه کرد: گفتند نفت را سر سفره‌هایتان می‌آوریم اما پرکردند از یأس.وی تصریح کرد: شاید رویتان نمی‌شود به دوستانتان بگویید به پورمحمدی رای می‌دهید. نگویید پورمحمدی رای ندارد؛ اگر شما بخواهید رای دارد! به شعور و شجاعت خودتان اعتماد کنید.

جلیلی: تحریم باید رفع و تحریم‌کننده از تحریم پشیمان شود

سعید جلیلی هم در این بخش از مناظره گفت: کار سیاست خارجی دفاع از منافع ملت و دانشمندان کشور است.وی اضافه کرد: تحریم باید رفع شود و تحریم‌کننده از تحریم پشیمان شود.زاکانی گفت: با هوش مصنوعی می‌توانیم برای جوانان بازار ایجاد کنیم.وی ادامه داد: می توانیم چهار سال آینده را طوری رقم بزنیم که از فرصت ها استفاده حداکثری کنیم.وی اضافه کرد: کار سیاست خارجی دفاع از حقوق مردم و دانشمندان استجلیلی تصریح کرد: کشور ما یک موقعیت خوب دارد تا تبدیل به هاب منطقه شودوی گفت: فقط یک بازار 11 میلیارد دلاری برای صیفی‌جات وجود دارد.

زاکانی: آن‌هایی که سال ۹۲ کلید آوردند با ویترین جدید آمده‌اند

علیرضا زاکانی هم در بخش جمع بندی مناظره گفت: همان‌هایی که سال ۹۲ کلید آوردند با ویترین جدید آمده‌اند.

وی اضافه کرد: اگر صدایم را بلند می‌کنم از درد است؛ وقتی می‌بینم حق مردم را می‌خورند و یک آب هم رویش، نمی‌توانم تحمل کنم.

زاکانی تاکید کرد: آقای پزشکیان در تلویزیون دعوت به وحدت می‌کنند، اما مشاوران ایشان در تلویزیون میکروفون پرت می‌کنند.

وی اضافه کرد: امیرالمؤمنین فرمود کسی که به عقل و تجربه تکیه نکند، شقی است.

زاکانی گفت: همهٔ مردم خواهان عدالت، رفع تبعیض و مبارزه با فساد هستند؛ اجازه ندهید به نام مذهب و قومیت بین مردم دیوار بکشند.

وی با بیان اینکه تمام مردم ایران، ایرانی هستند، اظهار داشت: مردم نا امید نشوید، امده‌ایم مشکلات کشور را با توکل به خدا و با برنامه حل کنیم. حتی اگر به رای نمی‌دهید باز هم پای صندوق بیایید

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی